الگوی حل تعارض در روابط بین فردی مبتنی بر منابع اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، موسسه امام خمینی(ره)، قم، ایران

2 استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

3 استادیار گروه روانشناسی، موسسه امام خمینی، قم، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به جهت دستیابی به الگوی‌حل‌تعارض در روابط بین فردی بر اساس منابع اسلامی به روش آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه متنی پژوهش، کلیه مستندات قرآنی و روایی از کتب درجه «الف» و «ب» از نرم‌افزار جامعه الاحادیث است داده‌ها بر اساس ضعف کتب و عدم ارتباط مفهومی طی دو مرحله غربال شدند. بدین منظور در بخش کیفی پژوهش، ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوا و بر اساس تحلیل معنایی، منابع اسلامی موردبررسی و از میان 63648 گزاره، با توجه به اصل اشباع و غربال داده‌ها (ضعف کتب و عدم ارتباط مفهومی) 8134 گزاره انتخاب شد که با تحلیل گزاره‌ها، 512 کدباز، 80 کد محوری و 23 کد انتخابی به دست آمد. در بخش کمی با استفاده از روش دلفی، میزان مطابقت کدهای انتخابی و محوری با کدهای باز و یافته‌ها، میزان ارتباط مفاهیم در سه سطح توسط متخصصان (cvi=0.90) تائید شد. نسبت سنجی میان مقوله‌های هسته‌ای و عرضه آن‌ها به مستندات نشان داد، حل تعارض در روابط بین فردی از چهار مقوله تشکیل‌شده است. روایی الگوی حل تعارض نیز توسط کارشناسان (cvi=1) مطلوب ارزیابی شد. یافته‌های پژوهش نشان داد الگوی حل تعارض متشکل از چهار سطح مبانی، زمینه‌سازها، راهبردها و پیامدها سامان‌یافته و روابط فرضی میان آن‌ها بررسی شد. الگوی به‌دست‌آمده قابلیت تبدیل به پروتکل‌های آموزشی و روان‌شناختی را خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Conflict resolution model in interpersonal relationships based on Islamic sources

نویسندگان [English]

  • MOHAMMAD TAGHI ABEDI 1
  • Hamid rafiihonar 2
  • Rahim Mirdarikondi 3
1 Master's degree, Imam Khomeini Institute, Qom, Iran
2 Assistant Professor, Islamic Science and Culture Research Institute, Qom, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Imam Khomeini Institute, Qom, Iran
چکیده [English]

This study aimed to develop a conflict resolution model for interpersonal relationships based on Islamic sources using a mixed-methods approach (qualitative and quantitative). The textual community of the research included all Quranic and Hadith documents from grade "A" and "B" books available in the Jami' al-Hadith software. The data were filtered in two stages based on the weakness of the books and the lack of conceptual relevance. In the qualitative part of the study, Islamic sources were analyzed using content analysis and semantic analysis methods. From 63,648 propositions, 8,134 were selected based on the principle of saturation and data filtering (weakness of the books and lack of conceptual relevance). Through the analysis of these propositions, 512 open codes, 80 axial codes, and 23 selective codes were identified. In the quantitative part, using the Delphi method, the degree of correspondence between selective and axial codes with open codes and the findings, as well as the relevance of concepts at three levels, were confirmed by experts (CVI=0.90). The comparison among core categories and their reference to documents indicated that conflict resolution in interpersonal relationships consists of four components. The validity of the conflict resolution model was also evaluated as favorable by experts (CVI=1). The research findings showed that the conflict resolution model comprises four levels: foundations, facilitators, strategies, and outcomes, with the hypothetical relationships among them examined. The resulting model can be translated into educational and psychological protocols.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conflict resolution
  • interpersonal relations
  • model
  • Content analysis. Islamic sources
  • تاریخ دریافت: 20 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 06 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 01 فروردین 1404