جایگاه سالمندی در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی سال تحصیلی 1401-1400

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مربی، علم اطلاعات و دانش شناسی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، سالمندی و نحوه پوشش مسائل مربوط به سالمندان در خانواده در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی سال تحصیلی 1401-1400 بوده است. در این پژوهش، 27 کتاب درسی دوره ابتدایی با روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از روش تجزیه‌ و تحلیل سند بررسی گردید. تحلیل کیفی با یک سیستم اندازه‌گیری مبتنی بر ادبیات پژوهشی مربوط به آموزش سالمندی، شامل هفت موضوع اصلی نسبت توزیع جنسیت، نقش شخصیت، نقش حرفه‌ای، ویژگی‌های جسمی و فیزیکی، روابط بین نسلی، رهبری جامعه پیام قصد شده (درباره موضوع سالمندی) و 18 موضوع فرعی و تحلیل کمی با ارائه جداول فراوانی مبتنی بر تحلیل موضوعی انجام شد. یافته‌ها نشان داد کتاب‌های درسی دوره ابتدایی به اندازه کافی موضوع سالمند در خانواده را پوشش نمی‌دهد و به آموزش سالمندی کمتر پرداخته شده است و در این کتاب‌ها تصویر منفی از سالمندان نشان داده نشده است. به منظور بهبود نگرش دانش‌آموزان نسبت به افراد سالمند و با توجه به تأکید اسناد بالادستی و بر اساس رویکردهای مطرح در رابطه با آموزش سالمندی، لازم است به حضور سالمند در خانواده و آموزش سالمندی در مدارس و کتاب‌های درسی دوره ابتدایی پرداخته شود و در پیام قصد شده برنامه درسی (درباره موضوع سالمندی) و افراد سالمند، باید بین عناصر متنی و بصری در کتاب درسی هماهنگی ایجاد شود. توجه به برنامه درسی آموزش سالمندی در دوره ابتدایی توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Aging Education In Iranian Elementary Textbooks

نویسنده [English]

  • Akram Eini
Instructor, Information Science and Epistemology, Ministry of Education, Educational Research and Planning Organization, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study was to elderly and how to cover the issues of the elderly in the family in elementary school textbooks 2021-2022. In this study, 27 elementary textbooks were studied using qualitative content analysis method using the document analysis method. Quality analysis with a measuring system based on elderly education literature, including seven main topics of gender distribution ratio, personality role, professional role, physical and physical characteristics, inter -generational relationships, leadership of the intentional message community (about aging subject) and 18 The sub -topic and a little analysis were performed by providing many tables based on subject analysis. The findings showed that elementary school textbooks do not cover enough elderly subject in the family and less elderly education has been addressed, and these books have not shown a negative picture of the elderly. In order to improve students' attitudes towards the elderly, and with the emphasis on upstream documents and based on approaches to elderly education, it is necessary to address the presence of the elderly in the family and the elderly education in schools and textbooks, and in the message of intention. The curriculum (about the subject of aging) and the elderly should be created between the textual and visual elements in the coordination textbook. It is recommended to pay attention to the curriculum of elderly education in elementary school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aging Education
  • School Textbooks
  • Family Elderly
  • Elementary Education
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران. (1358). مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تاریخ تصویب 10/1/1385، بازیابی از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران به نشانی:
http://rc.majlis.ir/fa/law/show/133612
امیر صدرایی، آزیتا؛ سلیمانی، حمید. (1384). بررسی پدیده سالمندی در ایران و پیامدهای آن. مجله بهداشت و سلامت، 1 (2)، 19ـ35.
انوری، حسن. (1382). فرهنگ فشرده سخن، جلد دوم، تهران: انتشارات سخن.
دانائی‌فرد، حسن، الوانی، مهدی و آذر عادل. (1392). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: صفار.
دبیرخانه شورای عالی آموزش‌ و پرورش. (1390). سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش. تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش‌ و پرورش.
دبیرخانه شورای ملی سالمندان ایران. (1394). قانون تشکیل شورای ملی سالمندان. دبیرخانه شورای ملی سالمندان ایران، http://snce.ir.
 گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی. (‌1387). راهنمای برنامه درسی مطالعات اجتماعی برای دوره آموزش عمومی (‌ابتدایی و راهنمایی)، جلد اول. تنظیم و تدوین ناهید فلاحیان. تهران: وزارت آموزش‌ و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی.
Anderson, T. B. (1999). “Aging education in higher education: Preparing for the 21st century”. Educational Gerontology, 25, 571–579.
Cheng, S.T. & Chan, A. C. M. (2006). “Filial piety and psychological well-being in well older Chinese”. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 61 (5), 262–269.
Cheng, S.T. Chan, A. C. M. & Phillips, D. R. (2008). The ageing situation in Asia and thePacific: Trends and priorities. In United Nations Department of Economic and Social Affairs (Ed.), Regional dimensions of the ageing situation (pp. 35–69). New York: United Nations.
Cheng, S. T. & Heller, K. (2009). “ Global aging: Challenges for community psychology”. American Journal of Community Psychology, 44 (1-2), 161-173.
Cheng, Sheung-Tak; Chi,I; Fung,Helene H;Li, L.W؛Woo, J. (2015) Successful Aging: Asian Perspectives. In Springer Netherlands.
Cottle, N. & Glover, R. (2007). “Combating ageism: change in student knowledge and attitudes regarding aging”. Educational Gerontology, 33 (6), 501-512.
Couper, D. P. & Pratt, F. (1999). Learning for Longer Life: A Guide to Aging Education for Developers of K-12 Curriculum & Instructional Materials. National Academy for Teaching and Learning about Aging, University of North Texas, Denton, TX: National Academy for Teaching and Learning about Aging (NATLA).
Crawford, P. A. (2015). “Focus on Elementary: Rock of Ages: Developing Healthy Perspectives of Aging in the Elementary Grades.Childhood Education, 91 (5), 395-401.
Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
Dodson, A. E. & Hause, J. B. (1981). Ageism in literature: An analysis kit for teachers and librarians. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 211411).
Evans, D. E. (1985). Variations in human physiology. R. M. Case (Ed). Manchester University Press.
Fleming, B. D & McCauley, J. W. (1987). “Aging issues in social studies textbooks”, Educational Gerontology, 13 (5), 375-385.
Friedman, B. (1997). “The ıntegration of pro-active aging education into existing educational curricula”. Journal of Gerontological Social Work,28 (1), 103-110.
Gellis, Z. D. Sherman, S. & Lawrence, F. (2003). “First year graduate social work students’ knowledge of and attitude toward older adults”. Educational Gerontology, 29, 1–16.
Hogben, M & Waterman, K. C. (1997). “Are all of your students represented in their textbooks? A content analysis of coverage of diversity issues in introductory psychology textbooks”. Teaching of Psychology, 24 (2), 95-100.
Hsieh, H. F. & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15 (9), 1277-1288.
Huang, C. S. (2011). “Aging Education in Elementary School Textbooks in Taiwan”. Educational Gerontology, 37, 235-247.
Kaya, G.; Candan, S.; Avşar-Tuncay, A.; Hakverdi-Can, M.; Can, D., & Pekbay, C. (2014). “Aging education ın elementary textbooks”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3030-3037.
Klein, D. A., Council, K. J., & McGuire, S. L. (2005). “Education to promote positive attitudes about aging”. Educational Gerontology, 31, 591– 601.
Kramer, B. J., Pacourek, L., & Hovland-Scafe, C. (2003). “Analysis of end-of-life content in social work textbooks”. Journal of Social Work Education, 39 (2), 299-320.
Krout, J. A., & Wasyliw, Z. (2002). “Infusing gerontology into grades 7–12 social studies curricula”. The Gerontologist, 42 (3), 387-391
Kwan, V. S. Y., Bond,M. H., & Singelis, T. S. (1997). “Pancultural explanations for life satisfaction: Adding relationship harmony to self-esteem”. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 1038–1051
Lowenstein, A. (2005). Global ageing and challenges to families. In M. L. Johnson, V. L. Bengtson,P. G. Coleman, & T. B. L. Kirkwood (Eds.), Cambridge handbook of age and ageing (pp. 403–412). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Lucchino, R.; Lane, W., & Ferguson, K. D. (1997). “Aging content in elementary and secondary school curriculum”. Gerontology & Geriatrics Education, 18 (2), 37-49.
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). “Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation”. Psychological Review, 98, 224–253.
Markson, E. W., & Pratt, F. E. (1996). “Sins of commission and omission: Aging-related content in high school textbooks”. Gerontology & Geriatrics Education, 17 (1), 3-32.
Mayring, P. (2014). Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt. URN: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-395173
McGuire, S. L. (2016). “Early Children’s Literature and Aging”. Creative Education, 7 (17), 2604-2612. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.717245
National Research Council, & Committee on Population. (2013). Aging and the macroeconomy: long-term implications of an older population. national academies Press.
Stuart-Hamilton, I., & Mahoney, B. (2003). “The effect of aging awareness training on knowledge of, and attitudes towards, older adults”. Educational Gerontology, 29 (3), 251-260.
Tashakkori, A., & Teddlie, C. (Eds.). (2010). Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research. Sage.
Tompkins, C. J., Rosen, A. L., & Larkin, H. (2006). “Guest editorial: an analysis of social work textbooks for aging content: how well do social work foundation texts prepare students for our aging society?”. Journal of Social Work Education, 42 (1), 3-23.
Treas, J. (1995). Older Americans in the 1990s and beyond .Population bulletin (Vol. 50, No. 2). Washington, DC: Population Reference Bureau.
Ulin, R. O. (1982). “ Aging education in the public schools: A global perspective”. Educational Gerontology: An International Quarterly, 8 (6), 537-544.
Van Dussen, J. D., Weaver, R. R. (2009). “Undergraduate students’ perceptıons and behavıors related to the aged and to agıng processes”.Educational Gerontology, 35, 340–355
Whitbourne, S. K., & Hulicka, I. M. (1990). “Ageism in undergraduate psychology texts”. American Psychologist, 45 (10), 1127-1136.
Wiersma, W. (2000). Research methods in education: an introduction. (7th ed.). Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon A PearsonEducationCompany.
World Health Organization (2016) . Ageing and Health – Fact Sheet No. 404; September 2015. Available from: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs404/en/.
World Health Organization. (2015). World report on ageing and health. World Health Organization.
United Nations (2005). Postings on the discussion from of the United Nations Expert Group on the 2010 World Programme on Population and Housing Censues.UNITED NATIONS SECRETARIAT ESA/STAT/AC.104/14 Department of Economic and Social Affairs 12 August 2005 Statistics Division English only United Nations Expert Group Meeting on the 2010 World Programme on Population and Housing Censuses 22-26 August 2005
United Nations (2017). DPI/NGO BRIEFING IN PARTNERSHIP WITH DSPD/DESA 18 May, 11 AM - 12:30 PM Headquarters, New York Conference room (TBC) Families, education and well-being.Background Note at: https://www.un.org/development/.../family/.../idf2017-progamme.pdf