بصیری، بتول و احمدی، غلامرضا (1379)، بررسی نیازهای آموزشی دبیران علوم اجتماعی دورة راهنمایی و متوسطه به منظور تدوین برنامههای ضمن خدمت، مجلة دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ش 79 (184): 44 ـ 27.
پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جانسی (2013)، نظریههای رواندرمانی، ترجمه هامایاک آوادیس یانس، تهران: انتشارات رشد.
چوپانی، موسی (1395)، بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر هشت اصل تربیتی پیامبر اکرم(ص) بر رشد اجتماعی کودکان 5 ـ 6 سال، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
چوپانی، موسی و کرمی، مرتضی (1398)، معماری شایستگیهای مشاوران مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی: ارائه الگو مبتنی بر دادههای کیفی مطالعه موردی: مراکز مشاوره شمیم وابسته به نیروهای مسلح ج.ا.ا، فصلنامة فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، س دهم، ش 37.
چیتساز، ا. (1390الف)، الگوی شایستگی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور، تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معاونت فرهنگی و اجتماعی ـ دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
حاتمی، حسین (1383)، طراحی یک الگوی ارزشیابی عملکرد معلمان دورة ابتدایی، پایاننامة منتشر نشدة دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران.
حسنی، محمد (1393)، ارائه الگویی ساختاری برای ارزیابی شایستگیهای محوری اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه: کاربرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره ششم، ش 18: 75 ـ 55.
حسینپور، رضا و عمادی، حیدر (1394)، طراحی الگوی شایستگیهای مداحان و نیازسنجی آموزشی آنها، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه جامع امام حسین(ع).
حسینیان، سیمین و خدابخشیکولایی، آناهیتا (1394)، مهارتهای پایه و پیشرفته در مشاوره و رواندرمانی، تهران: انتشارات کمال تربیت.
حسینیبیرجندی، مهدی (1380)، اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره، چ سوم، تهران: انتشارات جهر.
الحیاۀ، ج 1، 199.
خراسانی، اباصلت؛ شمس مورکانی؛ غلامرضا و شکوهی، فرشته (1392)، شناسایی شایستگی آموزشی استادان خلبان شرکت هواپیمایی ماهان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشعالی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
دیانتی، محمد و عرفانی، مریم (1388)، شایستگی؛ مفاهیم و کاربردها، ماهنامه تدبیر، ش 206: 14 ـ 19.
دیباواجاری، مریم؛ شفیعآبادی، عبدالله؛ اسمعیلی، معصومه و کرمی، ابوالفضل (1392)، مقایسه صلاحیتهای مشاوره چندفرهنگی مشاوران قومیتهای مختلف شهر تهران در ابعاد دانش، آگاهی و مهارت، پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره ششم، ش (3): 40 ـ 49.
رضایت، غلامحسین (1390)، طراحی الگوی شایستگیهای رؤسای دانشگاههای دولتی ایران، پایاننامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
رضایت، غلامحسین و صادقبیگی، منیژه (1397)، تدوین الگوی شایستگیهای دبیران دبیرستانهای دولتی ایران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، ش 65: 75 ـ 104.
رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کیامنش، علیرضا و نوه ابراهیم، عبد الرحیم (1390)، طراحی الگوی شایستگی های رؤسای دانشگاه های دولتی ایران ، فصلنامه آموزش عالی ایران، ش 4 (1): 47 ـ 84.
رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کیامنش، علیرضا و نوهابراهیم، عبدالرحیم (1390)، معماری الگوهای شایستگی: ارائه چهرچوب مفهومی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، ش 3 (10): 49 ـ 82.
سلیمانیان، علیاکبر و نظری، علیمحمد (1392)، فنون و فرایند مشاوره: رویکرد یکپارچه چندنظریهای، تهران: نشر علم.
شفیعآبادی، عبدالله (1387)، مقدمات راهنمایی و مشاوره: مفاهیم و کاربردها، تهران: رشد.
شفیعآبادی، عبدالله (1394)، روشها و فنون مشاوره، چ پانزدهم، تهران: کتاب فکرنو.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390)، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
طالبی، سعید (1393)، تحلیل عاملی تأییدی راهی به سوی دستیابی به روایی سازه، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ش ۱۴ (۱۱): 1020 ـ ۱۰۲4.
عبداللهپور، بیتالله؛ بختیاری، حسن و بازرگانی، محمد (1393)، طراحی الگوی شایستگیهای حرفهای مدیران و فرماندهان مراکز آموزش عالی سپاه، رساله دکتری دانشگاه جامع امام حسین(ع).
عسکری متین، سجاد و کیانی، غلامرضا (۱۳۹۷)، الگوی معیار صلاحیت حرفهای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی ـ پژوهشی تعلیم و تربیت، ش ۳۴ (۲): 9 ـ 30.
علیزاده، ابراهیم؛ تقیپور، ابراهیم و رحمانی فیروزجایی، رضوانه (1396)، طراحی الگوی شایستگیهای مورد نیاز مشاوران مدارس، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
فاطمینژاد، نجمالدین و حکیمزاده، رضوان (1390)، بررسـی تطبیقی برنامههای ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان در ایران و ژاپن، تهران: پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت.
کاویانی، حسین؛ نوریزاده، مریم؛ پورناصح، مهرانگیز و قدس میرحیدری، سیمین (1381)، جایگاه مشاوران مدارس و موانع مشاوره، فصلنامه تازههای علوم شناختی، س چهارم، ش 1: 67 ـ 82.
کریمی، یوسف (1388)، نگرش و تغییر نگرش، چ چهارم، تهران: نشر ارسباران.
کوری، جرالد (2013)، مورد پژوهی در مشاوره و روان درمانی، ترجمه شفیع آبادی، عبدالله و حسینی، بیتا، تهران: انتشارات جنگل.
کیانی، اردشیر؛ نوابینژاد، شکوه و احمدی، خدابخش (1387)، ویژگیهای شخصیتی و رعایت اخلاق حرفهای در مشاوران و روانشناسان، مجله اندیشه و رفتار، دوره دوم، ش 8: 79 ـ 90.
گلدنبرگ، ایرنه و گلدنبرگ، هربرت (2015)، نظریات خانواده و خانواده درمانی، ترجمه شاهی براهوتی، تهران: اتنشارات نشر روان.
ﻣﺤﻠﻮﺟﯽزاده ﻣﻬﺎﺑﺎدی، ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻦ (1380)، ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن از ﻧﻈﺮ ﻣﺪﯾﺮان و ﻣﻌﻠﻤﺎن دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﺎﺷﺎن، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.
محمدی، ج (1384)، مهارتهای مورد نیاز معلمان در عصر دانایی، مجموعه مقالات برگزیده همایش معلم در عصر دانایی، اصفهان: سازمان آموزش و پرورش، ص 149 ـ 166.
محمودی، امیرحسین (1387)، شایستگیهای حرفهای معلم اثربخش، فصلنامه علمی پژوهشی مدارس، س اول، ش 1: 86 ـ 88.
مطهری، محمدرضا (1379)، مشاوره و راهنمایی از دیدگاه اسلام، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامیحوزه علمیه قم: 170 ـ 176.
نعیمی، ابراهیم (1386)، بررسی اصول و فنون مشاوره اسلامی از دیدگاه قرآن و روایات، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ رضایت، غلامحسین و صادقبیگی، منیژه (1395)، تدوین الگوی شایستگیهای دبیران دبیرستانهای دولتی ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
یوسلیانی، غلامعلی؛ دادجوی توکلی، عطیه و عبدالهی، بیژن (1393)، شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش، تهران: فصلنامة نوآوریهای آموزشی، ش 13 (49): 25 ـ 48.