بررسی جایگاه حجاب در حقوق بشر از دیدگاه نظریه جهانشمولی و نسبی گرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

2 استادیار گروه حقوق دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، تهران، ایران

چکیده

نگاهی ژرف به آنچه جهان غرب پیرامون عدم تکریم به دیگر ادیان در دهه­های گذشته داشته است و بویژه محدودیتها و موانعی که در باب حجاب زنان مسلمان اتخاذ کرده است اهمیت وافر آشنایی با قوانین حقوق بشری را در این زمینه دوچندان می­کند. تردیدی نیست که این کشورها با تنویر افکار عمومی از طریق رسانه­ها سعی در مشروع­سازی این اعمال خلاف حقوق بشری خود دارند. در عصر حاضر رعایت حجاب در برخی کشورها به‌صورت تدوین قوانین، مشروعیت یافته و در مقابل در برخی دیگر از کشورها، سیاست دولتها در پیشبرد زوال لزوم رعایت پوشش در اجتماع است و حتی در برخی کشورهای غربی، سیاست منع حجاب و مجازات افراد محجبه مشاهده می­شود که سعی در گسترش این سیاست و بین­المللی­کردن آن به­عنوان یکی از موازین حقوق بشری دارند. نمونه آشکار اعمال این­گونه سیاست­ها را می­توان در کشور فرانسه شاهد بود که با تصویب قانون منع استفاده از علایم مذهبی عملاً منع استفاده از حجاب اسلامی را هدفگذاری کرده است. از این رو تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که آیا می­توان

عنوان مقاله [English]

Investigating the place of hijab in human rights from the perspective of the theory of universality and relativism

نویسندگان [English]

  • Mohammad-Hossein Zahedian 1
  • Mohammad Sadri Arhami 2
1 PhD Candidate of Criminal Law and Criminology and Instructor at Central Tehran Branch, Islamic Azad University
2 Assistant Professor, Department of Islamic Law and Jurisprudence, Imam Hossein (a.s.) Comprehensive University
چکیده [English]

An in-depth look at what the Western world has done about disrespecting other religions in recent decades, and in particular the restrictions and barriers it has imposed on Muslim women wearing the hijab, doubles the importance of familiarity with human rights law. There is no doubt that these countries are trying to legitimize these human rights violations by enlightening public opinion through the media. Nowadays, the observance of hijab has been legitimized in some countries through the formulation of laws, and in some countries, the policy of governments to promote the decline of the need to observe the veil in society, and even in some Western countries, the policy of banning hijab and punishing veiled people is observed. They are trying to expand this policy and internationalize it as one of the standards of human rights. A clear example of the implementation of such policies can be seen in France, which, with the passage of the law banning the use of religious symbols, has practically targeted the ban on the use of the Islamic hijab. Hence, the present study seeks to answer the question of whether it is possible

کلیدواژه‌ها [English]

  • human rights
  • hijab
  • covering
  • universality
  • relativism
ابوسعیدی، مهدی (۱۳۴۳)،  حقوق بشر و سیر تکاملی آن در غرب، ج اول، تهران:  نشر آسیا.
حداد عادل، غلامعلی (1372)، فرهنگبرهنگیوبرهنگیفرهنگی، ج اول، تهران: نشر سروش.
دانلی، جک (1380نسبیت‌گرایی فرهنگی و حقوق بشر جهانی، ترجمه حسین شریفی طرازکوهی، ج اول، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
دهقانی‌نیا، امیررضا (۱۳۸۴)، از‌ مشروعیت حـقوق بـشر تـا اطاعت و الزام‌آوری جهانی، فصلنامه کتاب نقد، ش 36.
ذاکریان، مهدی (1381)، حقوق بشر در هزاره جدید، ج اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رجاء، علی­اصغر (۱۳۹۶)، آسیب­شناسیفرهنگیاجتماعیحجابوعفافدرمحیطمهاجرت، همایش ملی عفاف، حجاب و سبک زندگی، تیر ماه.
قاسم­زاده، قاسم (1397)، حقوق اساسی، چ دوم، تهران: ناشر جنگل / جاودانه.
کیان­پور، مسعود و یزدخواست، بهجت (1385)، جامعه­شناسی تاریخی سکولاریسم: بررسی جامعه شناختی قانون منع استفاده از علائم مذهبی در مدارس دولتی کشور فرانسه، مطالعات زنان، س 4، دوره 3.
مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات (1378)، تغییرلباسوکشفحجاببهروایتاسناد، تهران.