چکیده بسیاری از مصرف کنندگان از سبک پوشش به عنوان وسیله ای برای مدیریت تصویر یا وجهه خود و ابراز احساس وابستگی به گروهی خاص یا استقلال خود استفاده میکنند. مد، نوعی رفتار جمعی است و به سبکی اشاره می کند که توسط گروه وسیعی از مردم در یک زمان و مکان خاص مورد قبول واقع شده است. این پدیده با خصیصه های اجتماعی و فردی تحت تأثیر قرار میگیرد. نگرانیهای اجتماعی فرد یکی از عوامل تعیین کننده توجه وی نسبت به واکنش دیگران نسبت به رفتار خود است که باعث ایجاد تمایل به همنوایی میگردد. افراد با خودپنداره های مستقل و وابسته میزان متفاوتی از نگرانی های اجتماعی و همنوایی را ابراز می کنند. هدف مطالعه حاضر تحلیل پیش فرض ها و پیامدهای همنوایی بانوان جوان ایرانی در زمینه مد لباس است. شرکت کنندگان در این پژوهش 280 نفر از بانوان دانشگاه اصفهان بودند که از طریق نمونه گیری طبقه ای و به شکل تصادفی انتخاب شدند. مدل مفهومی پژوهش به شکل یک مدل ساختاری برای آزمون روابط میان خودپنداره مستقل و وابسته، توجه به اطلاعات حاصل از مقایسه های اجتماعی، همنوایی و رضایت از همنوایی در نظر گرفته شده است. نتایج نشان می دهد افراد با خودپنداره وابسته توجه بیشتری به اطلاعات مقایسه های اجتماعی دارند. اما افراد با خودپنداره مستقل به همنوایی در استفاده ار مد لباس تمایل بیشتری دارند. همچنین توجه به اطلاعات حاصل از مقایسه های اجتماعی با همنوایی رابطه معناداری دارد. در نهایت رابطه همنوایی و پیامد آن یعنی رضایت از همنوایی معنادار میباشد.
رنجبریان, بهرام, سلیم, شیرین, & امامی, علی رضا. (1391). عوامل موثر بر همنوایی بانوان در انتخاب سبک پوشش مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 7(21), -.
MLA
بهرام رنجبریان; شیرین سلیم; علی رضا امامی. "عوامل موثر بر همنوایی بانوان در انتخاب سبک پوشش مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه اصفهان", فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 7, 21, 1391, -.
HARVARD
رنجبریان, بهرام, سلیم, شیرین, امامی, علی رضا. (1391). 'عوامل موثر بر همنوایی بانوان در انتخاب سبک پوشش مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه اصفهان', فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 7(21), pp. -.
VANCOUVER
رنجبریان, بهرام, سلیم, شیرین, امامی, علی رضا. عوامل موثر بر همنوایی بانوان در انتخاب سبک پوشش مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 1391; 7(21): -.