مطالعه پدیدارشناسانه درون مایه های رفتار مصرفی زنان در خرید کالاهای تجملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

3 دانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، راهبرد شمال،گیلان، ایران

چکیده

امروزه بازاریابی کالاهای تجملی به یکی از پرمخاطب‌ترین حوزه های بازاریابی تبدیل شده است و با توجه اینکه زنان بزرگترین مشتریان کالاهای تجملی محسوب می شوند، هدف این مطالعه، فهم درون مایه های رفتار مصرفی زنان از کالاهای تجملی می‌باشد. پژوهش با استفاده از راهبرد پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. برای پی بردن به درون مایه های مصرف کالای تجملی توسط زنان، 13 مشارکت کننده زن در مشهد که پدیده خرید و مصرف کالای تجملی را تجربه کرده بودند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. براساس داده‌های حاصل از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته، سه درون مایه اصلی "محرک فردی"، "محرک اجتماعی" و "محرک های مربوط به محصول" به‌عنوان محرک‌های خرید کالای تجملی استخراج شد. یافته های حاصل از مصاحبه ها حاکی از این بود که درون مایه فرعی "فخرفروشی و خودنمایی" و درون مایه فرعی "جنبه کارکردی محصولات" تجملی نقش موثرتری در مصرف کالاهای تجملی دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A phenomenological study of the themes of women's consumption behavior in buying luxury goods

نویسندگان [English]

  • Davood feiz 1
  • Mina farjami 2
  • Sahar Mehdipoor 3
  • arezoo hosseinzadeh 4
1 Professor, Department of Business Management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Iran
2 PhD student in Business Management, Semnan University, Semnan, Iran
3 PhD student of strategic management. Allameh Tabataba'i University
4 MSc Business Administration, Rahbord Shomal , Guilan, Iran
چکیده [English]

Today, marketing of luxury goods has become one of the most popular areas of marketing, and considering that women are the biggest customers of luxury goods. The purpose of this study is to understand the themes of women's consumption behavior of luxury goods. The research was conducted using interpretive phenomenology strategy. In order to find out the reasons behind the consumption of luxury goods by women, 13 female participants in Mashhad who had experienced the phenomenon of buying and consuming luxury goods were selected by purposive sampling. Based on the data obtained from in-depth and semi-structured interviews, three main themes of "individual motivation", "social motivation" and "product-related motivations" were extracted as motivations for buying luxury goods. The findings from the interviews indicated that the sub-theme "showing off" and the sub-theme "functional aspect of luxury products" have a more effective role in the consumption of luxury goods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • phenomenology
  • women's consumption behavior
  • Luxurism
  • purchase of luxury goods
  • تاریخ دریافت: 28 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1403
  • تاریخ انتشار: 01 دی 1403