شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط والدین-معلم باهدف اجرای برنامه درسی مقطع ابتدایی: مطالعه پدیدارشناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران

3 دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران

4 استادتمام گروه روش ها و برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

ارتباط معلم-والدین یکی از انواع ارتباط باهدف اجرای برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت است و عواملی بر این ارتباط مؤثر هستند. این مطالعه باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط والدین-معلم باهدف اجرای برنامه‌درسی مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان و والدین انجام‌شده و با روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی به شناسایی این عوامل پرداخته است. مشارکت‌کنندگان در پژوهش 15 معلم و 10 والدین از دبستا‌ن‌های شهر بیرجند بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته شرکت کردند. نمونه‌گیری تا اشباع داده‌ها ادامه داشت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از روش تحلیل کلایزی استفاده شد. یافته‌های حاصل از تجارب زیسته معلمان و والدین در خصوص عوامل مؤثر بر ارتباط والدین- معلم در 7 مضمون اصلی شرایط زمانی و مکانی، سن و جنسیت، وضعیت علمی، اقتصادی و اجتماعی، فقدان روحیه مطالبه‌گری و انتقادی سازنده، باورها و انگیزه‌های ارتباطی، محل تحصیل و نوع مدرسه، شایستگی‌ها و مهارت‌های ارتباطی طبقه‌بندی شد. به‌طورکلی یافته‌ها که عوامل متعددی مرتبط با معلمان و والدین بر ارتباط بین آن‌ها تأثیرگذار است که برخی از عوامل مرتبط با ویژ‌گی‌های شخصی افراد و همچنین شرایط اقتصادی، اجتماعی و علمی آن‌ها است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying effective factors on parent-teacher communication with the aim of implementing the primary school curriculum: A Phenomenological Study

نویسندگان [English]

  • mohammad alipour 1
  • mohsen ayati 2
  • Mohammad Ali Rostaminejad 3
  • farhad seraji 4
1 phd student of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Iran
3 Associate Professor of Educational Technology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Iran
4 Department of methods and curriclum planing, Faculty of Psychology and education, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Teacher-parent communication is one of the types of communication aimed at implementing the curriculum in the education system, and factors are effective on this communication. This study was conducted with the aim of identifying the factors affecting the parent-teacher relationship with the aim of implementing the primary school curriculum from the perspective of teachers and parents and identified these factors with a descriptive phenomenological qualitative research method. Participants in the research were 15 teachers and 10 parents from primary schools in Birjand city, who were selected in a purposeful way and participated in semi-structured interviews. Sampling continued until data saturation. Claysey analysis method was used to analyze the collected data. The findings from the lived experiences of teachers and parents regarding the factors affecting parent-teacher communication in 7 main themes of time and place conditions, age and gender, scientific, economic and social status, lack of demanding and constructive critical spirit, communication beliefs and motivations, place Education and type of school, competencies and communication skills were classified. In general, the findings show that several factors related to teachers and parents affect the relationship between them, some of which are related to the personal characteristics of people as well as their economic, social and scientific conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication
  • parents
  • teacher
  • elementary school
  • phenomenology

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 26 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 15 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 مهر 1403
  • تاریخ انتشار: 29 آبان 1403