شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط والدین-معلم باهدف اجرای برنامه درسی مقطع ابتدایی: مطالعه پدیدارشناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران

3 دانشیار، تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران

4 استاد، گروه روش ها و برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

ارتباط معلم-والدین یکی از انواع ارتباط باهدف اجرای برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت است و عواملی بر این ارتباط مؤثر هستند. این مطالعه باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتباط والدین-معلم باهدف اجرای برنامه‌درسی مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان و والدین انجام‌شده و با روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی به شناسایی این عوامل پرداخته است. مشارکت‌کنندگان در پژوهش 15 معلم و 10 والدین از دبستا‌ن‌های شهر بیرجند بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته شرکت کردند. نمونه‌گیری تا اشباع داده‌ها ادامه داشت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از روش تحلیل کلایزی استفاده شد. یافته‌های حاصل از تجارب زیسته معلمان و والدین در خصوص عوامل مؤثر بر ارتباط والدین- معلم در 7 مضمون اصلی شرایط زمانی و مکانی، سن و جنسیت، وضعیت علمی، اقتصادی و اجتماعی، فقدان روحیه مطالبه‌گری و انتقادی سازنده، باورها و انگیزه‌های ارتباطی، محل تحصیل و نوع مدرسه، شایستگی‌ها و مهارت‌های ارتباطی طبقه‌بندی شد. به‌طورکلی یافته‌ها که عوامل متعددی مرتبط با معلمان و والدین بر ارتباط بین آن‌ها تأثیرگذار است که برخی از عوامل مرتبط با ویژ‌گی‌های شخصی افراد و همچنین شرایط اقتصادی، اجتماعی و علمی آن‌ها است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying effective factors on parent-teacher communication with the aim of implementing the primary school curriculum: A Phenomenological Study

نویسندگان [English]

  • mohammad alipour 1
  • mohsen ayati 2
  • Mohammad Ali Rostaminejad 3
  • farhad seraji 4
1 phd student of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Iran
3 Associate Professor of Educational Technology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Iran
4 Department of methods and curriclum planing, Faculty of Psychology and education, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Teacher-parent communication is one of the types of communication aimed at implementing the curriculum in the education system, and factors are effective on this communication. This study was conducted with the aim of identifying the factors affecting the parent-teacher relationship with the aim of implementing the primary school curriculum from the perspective of teachers and parents and identified these factors with a descriptive phenomenological qualitative research method. Participants in the research were 15 teachers and 10 parents from primary schools in Birjand city, who were selected in a purposeful way and participated in semi-structured interviews. Sampling continued until data saturation. Claysey analysis method was used to analyze the collected data. The findings from the lived experiences of teachers and parents regarding the factors affecting parent-teacher communication in 7 main themes of time and place conditions, age and gender, scientific, economic and social status, lack of demanding and constructive critical spirit, communication beliefs and motivations, place Education and type of school, competencies and communication skills were classified. In general, the findings show that several factors related to teachers and parents affect the relationship between them, some of which are related to the personal characteristics of people as well as their economic, social and scientific conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communication
  • parents
  • teacher
  • elementary school
  • phenomenology

Smiley face

رومانی، سعید؛ حاجی حسین نژاد، غلامرضا؛ فاضلی، نعمت الله و حسینی خواه، علی (1398). بررسی فرهنگ روابط معلمان با همکاران، والدین و دانش‌آموزان: مدارس روستایی و چندپایه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8(21)، 167-192. https://www.sid.ir/paper/261736/fa
کرسول، جان (1400). پویش کیفی و طرح پژوهش انتخاب از میان پنج رویکرد روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قوم‌نگاری. مطالعه موردی. ترجمه حسن دانایی‌فرد و حسین کاظمی. تهران: انتشارات صفار.
لاری، نرجس؛ حجازی، الهه، اژه‌ای و جوکار (1398). ادراک معلمان از عوامل مؤثر بر ارتباط معلم- دانش‌آموز:تحلیل پدیدارشناسی. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 7(18)، 51-80.
Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students' perspectives. Online Submission, 2(1), 45-51.‏ https://eric.ed.gov/?id=ed606496
Ahmadi, H., & Mohabie, A. (2022). The Role of the Family in the Implementation of School Curriculum. The Women and Families Cultural-Educational17(59), 11-39.DOI:  20.1001.1.26454955.1401.17.59.5.6.
Balagova, L., & Halakova, Z. (2018). Teacher-Students´ Interaction in Comparison of Teacher´ s Self-perception and Students´ Point of View. European Journal of Educational Research, 7(3), 465-472. https://doi.org/10.12973/eu-jer.7.3.465
Bang, Y. S. (2018). Parents' perspectives on how their behaviors impede parent–teacher collaboration. Social Behavior and Personality: an international journal, 46(11), 1787-1799. https://doi.org/10.2224/sbp.7270
Bilton, R., Jackson, A., & Hymer, B. (2018). Cooperation, conflict and control: Parent–teacher relationships in an English secondary school. Educational Review, 70(4), 510-526. https://doi.org/10.1080/00131911.2017.1410107
Clarke, B. L., Sheridan, S. M., & Woods, K. E. (2010). Elements of healthy family-school relationships. In Handbook of school-family partnerships (pp. 61-79). Routledge.‏URL: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203876046-4
Francis, G. L., Raines, A. R., Reed, A. S., & Kinas Jerome, M. (2022). Parent–teacher interactions during COVID-19: Experiences of US teachers of students with severe disabilities. Education Sciences, 12(7), 488. https://doi.org/10.3390/educsci12070488
Graham-Clay, S. (2005). Communicating with parents: Strategies for teachers. School Community Journal, 15(1), 117-129. https://eric.ed.gov/?id=EJ794819
Guo, Y., Wu, X., & Liu, X. (2019). Challenges and Opportunities in Parent-Teacher Relationships in Contemporary China. Comparative and International Education, 47(2). https://doi.org/10.5206/cie-eci.v47i2.9331
Halimah, L., & Margaretha, S. Y. (2020, November). Teacher-parent partnership on early childhood education curriculum development. In 2nd Early Childhood and Primary Childhood Education (ECPE 2020) (pp. 212-222). Atlantis Press. https://www.atlantis-press.com/proceedings/ecpe-20/125946135
Harris, A., & Goodall, J. (2008). Do parents know they matter? Engaging all parents in learning. Educational research, 50(3), 277-289.
Karakus, G. (2021). Solutions for Barriers in Curriculum Implementation. African Educational Research Journal, 9(2), 591-599.URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1301358.
Korkmaz, G., & Toraman, Ç. (2020). Are we ready for the post-COVID-19 educational practice? An investigation into what educators think as to online learning. International Journal of Technology in Education and Science, 4(4), 293-309.‏ https://eric.ed.gov/?id=EJ1271308
Kuusimäki, A. M., Uusitalo-Malmivaara, L., & Tirri, K. (2019). Parents’ and teachers’ views on digital communication in Finland. Education Research International, 2019(1), 8236786.URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1155/2019/8236786
Manea, A. D. (2020). Educational Communication under the Influence of Digital Changes. Educatia 21, (18), 146-150. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=885773
Mills, C., & Gale, T. (2004). Parent participation in disadvantaged schools: Moving beyond attributions of blame. Australian Journal of Education, 48(3), 268-281. https://doi.org/10.1177/000494410404800305
Mulenga, E. M., & Marbán, J. M. (2020). Is COVID-19 the gateway for digital learning in mathematics education?. Contemporary Educational Technology, 12(2), ep269.‏ https://doi.org/10.30935/cedtech/7949
Murray, E., McFarland-Piazza, L., & Harrison, L. J. (2015). Changing patterns of parent–teacher communication and parent involvement from preschool to school. Early child development and care, 185(7), 1031-1052. https://doi.org/10.1080/03004430.2014.975223
Octaberlina, L. R., & Muslimin, A. I. (2020). EFL students perspective towards online learning barriers and alternatives using Moodle/Google Classroom during COVID-19 pandemic. International Journal of Higher Education, 9(6), 1-9.‏URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1277897
Rogers, L., & Hyson, D. (2022). Creating Brave & Productive Learning Environments for Young Adolescents: Parents’ Perspectives of Teacher-Parent and Teacher-Student Relationships. Middle Grades Review, 8(1), 5.URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1357743
Yushawu, A. (2020). Perspectives of teachers and parents on parent-teacher communication and social media communication. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 10(4), 5-36.URL: https://jates.org/index.php/jatespath/article/view/184
Zerraf, S., Zain, S., Khyati, A., Tridane, M., & Belaaouad, S. (2019). A pedagogical approach to educational communication in the educational context. International Journal of Advanced Education and Research, 4(1), 1-14.
Ziden, A. A., Rahman, M. A., & Ching, T. W. (2020). Exploring the use of mobile instant messaging for parent-teacher communication. https://www.learntechlib.org/p/216444/.
 
 
دوره 20، شماره 71 - شماره پیاپی 71
تابستان 1404
اردیبهشت 1404
صفحه 187-207
  • تاریخ دریافت: 26 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 15 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 مهر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 اردیبهشت 1404