واکاوی بازدارنده های مشارکت خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار ، فلسفه تعلیم و تربیت ، گروه پژوهشی تعلیم و تربیت اسلامی ، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران ، ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش فرا ترکیب پژوهش های انجام شده پیرامون بازدارنده های مشارکت خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی است. روش پژوهش کیفی از نوع فراترکیب است جامعه تحقیق یافته های پژوهشی سال های 1390 تا 1402 می باشد که تعداد 30 مقاله به طور هدفمند بر مبنای اهداف پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها فیش برداری است که همزمان با فرایند جمع آوری اطلاعات، یافته های حاصله دسته بندی، کدگذاری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصله حاکی از این است که بازدارنده های احصاء شده عبارتند از :بازدارنده های حاکمیتی(با دو مولفه کلیدی فقدان عزم ملی و فقدان بینش مشارکتی ) قانون گذاری(ضعف قوانین و مقررات )، رویکردی(رویکرد سلسله مراتبی)، ساختاری(ساختار متمرکز)، مدیریتی(ضعف دانشی، نگرشی، بینشی و سبک غیر مشارکتی) اجتماعی(عدم مطالبه گری اجتماعی) اقتصادی(مشکل اقتصادی خانواده ها)، والدینی (ضعف دانشی، نگرشی و بینشی والدین)، آموزشگاهی(جو مدرسه)، بازدارنده های روان شناختی(ناهماهنگی ویژگی روان شناختی نوجوان با مشارکت والدین )و بازدارنده اطلاعاتی(فقدان اطلاعات و عدم شفافیت اطلاعاتی ). از آن جایی که آشنایی سیاست گذاران و برنامه ریزان با بازدارنده های خانواده در نظام تعلیم و تربیت رسمی و بسیارمهم است، از این رو اتخاذ رویکرد جامع و یکپارچه و فاصله گرفتن از نگاه بخشی به ابعاد مختلف تربیت و برخورد متوازن و همه جانبه با کلیه ابعاد حوزه تعلیم و تربیت لازم و ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the barriers to family participation in the formal and public education system

نویسنده [English]

  • masoumeh samadi
associate professor of education, Islamic of education group ,, academy of education , Tehran . Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research is to meta synthesize the research conducted on the capacities of family participation inhibitors in the formal and public education system.The qualitative research method is meta- synthesize type, the research community is a decade of research findings, that is, from 1390 to 1402, in which 30 articles were purposefully selected based on the research objectives. The tool of data collection is a fiche, which was classified, coded and analyzed at the same time as the information collection process.The findings indicate that the identified barriers are: governance barriers(with two key components of lack of national determination and lack of collaborative vision), legislation(weakness of laws and regulations), approach(hierarchical approach), structural(centralized) ), managerial(weakness of knowledge, attitude, insight and non-participatory management style), social(lack of social demands), economic(economic problem of families), parental(weakness of knowledge, attitude and insight of parents), school(school atmosphere), inhibitors Psychological(inconsistency of the adolescent's psychological characteristics with parents' participation) and informational barriers(lack of information and lack of information transparency) are among the barriers counted in this field. Since policy makers and planners are familiar with the obstacles of the family in the education system and is necessary and important. Therefore, adopting a comprehensive and integrated approach and moving away from a partial view of different aspects of education And a balanced approach to all aspects of the field of education is necessary and necessary.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Inhibitors
  • participation
  • family
  • formal and public education
  • metacomposition