اثربخشی آموزش حجاب و عفاف در بستر سوره نور بر نگرش به حجاب و خودمهارگری دانش آموزان دختر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش برسی اثربخشی آموزش حجاب و عفاف در بستر سوره نور بر نگرش به حجاب و خودمهارگری دانش آموزان دختر متوسطه شهر مشهد بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش انجام آن شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل می باشد. از میان جامعه آماری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در ۲ گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، پروتکل آموزش حجاب و عفاف در بستر سوره نور را در هشت جلسه 60 دقیقه ای دریافت و گروه کنترل آموزش ها را دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خود مهارگری تانجی و پرسشنامه نگرش به حجاب کریم زاده استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش حجاب و عفاف مبتنی بر سوره نور بر خود مهارگری و ابعاد نگرش به حجاب دانش آموزان تاثیر مثبت دارد. لذا آموزش های مبتنی بر قرآن می تواند در این زمینه حائز اهمیت بوده و با ایجاد بینش و شناخت دانش آموزان را به زیست عفیفانه فارغ از هرگونه اجباری سوق دهد. از این رو لازم است توام با قانونگذاری تلاشهایی در جهت آموزش و ارتقا آگاهی انجام شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of hijab and chastity education in the context of Surah Noor on students' attitudes towards hijab and self-control

نویسنده [English]

  • talat sabbagh hasanzadeh
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of the study was to investigate the effectiveness of hijab and chastity education in the context of Surah Noor on the attitude towards hijab and self-control of middle school female students in Mashhad. The research is a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. 30 people were selected from among the statistical population using available sampling method and were randomly divided into 2 groups of 15 people, experimental and control. The experimental group received the hijab and chastity training protocol based on Surah Noor in eight 60-minute sessions, and the control group did not receive the training. Tanji's self-control questionnaire and Karimzadeh's hijab attitude questionnaire were used to collect data. The results of the covariance analysis showed that hijab and chastity education based on Surah Noor has a positive effect on self-restraint and aspects of students' attitude towards hijab. Therefore, education based on the Quran can be important in this field and by creating insight and understanding, it can lead students to a chaste life without any compulsion. Therefore, it is necessary to make efforts to educate and raise awareness along with legislation.

.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-restraint
  • attitude towards hijab
  • teaching hijab and chastity