اسماعیلخانی، فرشته؛ نجاریان، بهمن؛ مهرابیزادههنرمند، مهناز (1380)، ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش خودشکوفایی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، ش 11 (39): 20 ـ 1.
افشون، مریم (1390)، بررسی رابطه تمایزیافتگی با سلامت روان و خودشکوفایی دانشجویان دانشگاه آزاد شهر دهدشت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
تاجیک، زینب (1394)، پیشبینی همدلی و کیفیت زندگی دانشجویان زن متأهل براساس الگوهای ارتباطی و تمایزیافتگی خود، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س).
ترابی، رضا (1387)، بررسی رابطه بین تمایزیافتگی و خلاقیت با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علامهطباطبایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامهطباطبایی.
جمشیدی، صغری (1391)، رابطه نیازهای انگیزشی با خلاقیت کارشناسان تربیتبدنی آموزش و پرورش استان مازندران، پایاننامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آمل.
حسینی، حسین (1392)، تعیین نقش تمایزیافتگی خود، سبکهای هویت و هوش معنوی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی.
حسینیان، سیمین؛ نجفلویی، فاطمه (1390)، رابطه تمایز خودنشانگان روانشناختی و جسمی در زنان مراجعهکننده بهمراکز مشاوره، زن و مطالعات خانواده، ش 3 (11): 44 ـ 29.
دهداران، مریم (1391)، بررسی رابطه خلاقیت، راهبردهای مقابله با استرس و رضایت از زندگی دانشجویان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
رنجدوست، شهرام؛ عیوضی، پروانه (1392)، بررسی رابطه هوش هیجانی دبیران با تفکر خلاق دانشآموزان متوسطه. پژوهشدربرنامهریزیدرسی، ش 2 (9): 125 ـ 113.
زادمهر، مجتبی (1393)، بررسی و تحلیل محتوای کتاب تفکر و پژوهش ششم ابتدایی از دیدگاه خلاقیت گیلفورد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور تهران.
زارعی، سلمان؛ فرحبخش، کیومرث؛ اسماعیلی، معصومه (1390)، تعیین سهم خود متمایزسازی، اعتماد، شرم و گناه در پیشبینی سازگاری زناشویی، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ش 12 (3): 63 ـ 51.
زینلی، زهرا (1389)، رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با عزتنفس و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهر سده، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
سلیمی، لیلا؛ عصاره، علیرضا (1392)، تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی سال دوم راهنمایی براساس عوامل خلاقیت گیلفورد، ابتکار و خلاقیت در علومانسانی، ش 2 (4): 100 ـ 74.
شولتز، دوان؛ شولتز، سیدنیالن (2005). نظریههای شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، (1393)، تهران: نشر ویرایش.
عبدی، فاطمه (1390)، بررسی رابطه خود متمایزسازی و خلاقیت با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامهطباطبایی.
غریب، مصطفی (1392)، تأثیر خودپنداره بر انگیزه پیشرفت تحصیلی با میانجیگری خلاقیت دانشآموزان مدارس پسرانه مقطع متوسطه شهر تهران در منطقه هفت سال تحصیلی 1392 ـ 1391، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان.
غفوری، سحر؛ زندیپور، طیبه؛ حسینیان، سیمین (1398)، اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد روانشناختی مثبتنگر فریش بر تقویت تابآوری خانواده، فصلنامه فرهنگیـتربیتی زنان و خانواده، ش 14 (47): 127 ـ 105.
کاوسیامید، سکینه (1393)، رابطه تمایزیافتگی خود، همبستگی و انطباقپذیری خانواده و صمیمیت زناشویی با تعهد زناشویی در معلمان زن شهر همدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی.
کرمی، مینوش (1393)، رابطه ویژگیهای شخصیتی، سبکهای دلبستگی و تمایزیافتگی خود باکیفیت زناشویی دبیران زن شهر کرمانشاه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی.
گلدنبرگ، ایرنه؛ گلدنبرگ، هربرت (2000). خانواده درمانی، ترجمه حمیدرضا حسینشاهیبرواتی، سیامک نقشبندی، الهام ارجمند، (1393)، تهران: نشر روان.
میری، معصومه؛ میری، محمدرضا؛ شریفزاده، غلامرضا؛ میری، مریم (1393). تأثیر آموزش غنیسازی روابط بر رضایتمندی زناشویی در معلمان زن مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال 1391، مراقبتهای نوین، ش 11 (3): 185 ـ 177.
نادر، مجید (1388)، رابطه پنج عامل شخصیت و خلاقیت در میان دانشآموزان دبیرستانهای استعداد درخشان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
نقشینه، طیبه (1393)، رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده (خانواده)، الگوهای ارتباطی خانواده و تمایزیافتگی خود باکیفیت زندگی در زنان متقاضی طلاق، مراجعهکننده بهمرکز مشاوره دادگستری کرمانشاه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی.
نیکولز، مایکل (2010)، خانواده درمانی نظریهها، مفاهیم و روشها، ترجمه محسن دهقانی، آناهیتا گنجوی، سمیه محمدی، فرزانه نجاریان، (1393)، تهران: انتشارات رشد.
ویسکرمی، حسنعلی؛ امیری، فاطمه؛ حسینی، حسین (1393). رابطه ساده و چندگانه تمایزیافتگی خود و سبکهای هویت با بهزیستی روانشناختی زوجین، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علومتربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.