2
علمی ـ کاربردی واحد بهزیستی و تأمین اجتماعی سنندج
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و سازگاری اجتماعی همسران جانباز استان کرمانشاه است. روش پژوهش نیمه تجربی است که بر اساس آن، طرح پیشآزمون و پسآزمون تکگروهی انتخاب شد. بهمنظور بررسی فرضیهها، 120 نفر از همسران جانبازان با توجه به درصد جانبازی به سه گروه تقسیم شدند: گروه 49- 25 درصد، 69-50 درصد و 70 درصد و بالاتر که به صورت تصادفی طبقهای از بین همسران جانبازان شهرستانهای استان کرمانشاه انتخاب شدند. تمامی آزمودنیها قبل از وارد کردن متغیر مستقل (آموزش مهارتهای زندگی) ابتدا از طریق پیشآزمون با مقیاسهای آزمون GHQ28 و سازگاری اجتماعی بل مورد سنجش واقع شدند؛ سپس بعد از پایان جلسات آموزش مهارتهای زندگی با همان ابزار در پسآزمون مورد ارزیابی دوباره قرار گرفتند. نتایج میانگین نمرههای آزمودنیها در پیشآزمون و پسآزمون از طریق آزمون t وابسته مقایسه شد. نتایج نشان داد که همسران جانبازانی که در کارگاههای آموزش مهارتهای زندگی شرکت کردهاند از لحاظ آماری در متغیرهای سلامت روانی و سازگاری اجتماعی تفاوت معناداری را نشان دادهاند. آموزش مهارتهای زندگی به عنوان عاملی مهم در رشد و ارتقای عوامل سازگاری اجتماعی و بهداشت و سلامت روانی مطرح است. با آموزش مهارتهای زندگی میتوان به رشد مهارتهای روانی، اجتماعی همسران جانبازان کمک کرد.
امیری, عبدالحسن, اسفندیاری, حجت, & غلامی, مهنا. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و سازگاری اجتماعی همسران جانبازان. فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 10(30), -.
MLA
عبدالحسن امیری; حجت اسفندیاری; مهنا غلامی. "اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و سازگاری اجتماعی همسران جانبازان", فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 10, 30, 1394, -.
HARVARD
امیری, عبدالحسن, اسفندیاری, حجت, غلامی, مهنا. (1394). 'اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و سازگاری اجتماعی همسران جانبازان', فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 10(30), pp. -.
VANCOUVER
امیری, عبدالحسن, اسفندیاری, حجت, غلامی, مهنا. اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و سازگاری اجتماعی همسران جانبازان. فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 1394; 10(30): -.