پژوهش حاضر باهدف اثربخشی آموزش تابآوری بر ارتقای کیفیت زندگی و سلامت روان مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهرستان بهشهر در سال 91 انجام شد. روش تحقیق، آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، نمونهای با حجم 50 نفر از میان مادرانی که در مرکز اختلالهای یادگیری در سطح مدارس شهرستان بهشهر بودند، انتخاب شد که نیمی از آنها در گروه آزمایش و نیمی دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورداستفاده عبارتاند از: پرسشنامه تابآوری 25 سؤالی کانر و دیویدسون (2003)، پرسشنامه سلامت روان 28 سؤالی گلدبرگ (1972) و پرسشنامه کیفیت زندگی 36 سؤالی ویر و شربورن (1992). دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معناداری (p<0.01) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نشان دادند که میانگین کیفیت زندگی و سلامت روان مادرانی که تحت آموزش قرار گرفتند، از مادرانی که تحت این آموزش قرار نگرفتند، در پسآزمون و آزمون پیگیری بیشتر بود. نتایج نشان داد که برنامه آموزش تابآوری بر ارتقای کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری، اثرگذاراست و نیز برنامه آموزش تابآوری بر ارتقای سلامت روان مادران کودکان دارای اختلال یادگیری اثر معنیداری دارد. لذا استفاده از این برنامه برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری توصیه میشود.
مومنی, خدامراد, ابراهیمی, پرستو, & حسینیان, سیمین. (1393). ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی از طریق برنامه آموزش تابآوری برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری. فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 9(26), -.
MLA
خدامراد مومنی; پرستو ابراهیمی; سیمین حسینیان. "ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی از طریق برنامه آموزش تابآوری برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری", فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 9, 26, 1393, -.
HARVARD
مومنی, خدامراد, ابراهیمی, پرستو, حسینیان, سیمین. (1393). 'ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی از طریق برنامه آموزش تابآوری برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری', فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 9(26), pp. -.
VANCOUVER
مومنی, خدامراد, ابراهیمی, پرستو, حسینیان, سیمین. ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی از طریق برنامه آموزش تابآوری برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری. فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده, 1393; 9(26): -.