Characteristics of Islamic Iranian clothing, in the field of fabric and clothing design

Document Type : Original Article

Authors

PhD in Art Research, Department of Art Research, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Clothing forms the cultural system of a society through the sum of material signs. Hijab is a garment of social participation, it is a garment that God Almighty has given to Muslim men and women from the beginning of puberty and has accepted them as an effective member of the society. One of the practical fields in the field of clothing production is the field of clothing and fabric design, and the design of the covering structure as social clothing is a worthy subject in this field. Therefore, the present research has examined the content of the Hijab and Chastity lesson in the documentary, library and educational experience in the field of textile and clothing design of Al-Zahra University. The research method is quantitative and qualitative in terms of purpose and descriptive-analytical in nature. Identifying and strengthening effective factors in creating innovation and design technology for social wear in the subject of chastity and hijab, in harmony with the basics of clothing aesthetics and Islamic principles, is one of the most important goals of this research. Based on the results of the research, the qualitative improvement of the contents and the development of this lesson can be a development strategy for creating Iranian Islamic brands in the variety of Islamic clothing design.

Keywords

Main Subjects


Smiley face

قرآن کریم(1387)قم، نشر آیین دانش.
الهی، محبوبه (1391)، لباس به مثابه هویت، فصلنامه ی مطالعات ملی، شماره ی 42،صص3-30.
ابوشقه، عبدالحلیم، (1411ق)، تحریر المرئه فی عصر الرساله، چاپ اول، کویت، دارالعلم.
ابن فارس، احمد بن فارس‏، 1404ق، معجم مقاییس اللغه‏، تحقیق: عبدالسلام محمد هارون، چاپ اول، قم، مکتب الاعلام الاسلامی‏.
ابن منظور، محمد(1414ق)، لسان العرب، بیروت، دار أحیاء التراث العلمیه.
جوادی یگانه، محمدرضا و کشفی، علی (1386)، نظام نشانه‌ها در پوشش،مطالعات راهبردی زنان،دوره 10 شماره38 صص62-87.
حجازی، نصرالله و بهرامی،وحید(1398) کاربست روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف در رشته علوم سیاسی، فصلنامه علمی – پژوهشی روش شناسی علوم انسانی، سال 25 ، شماره 99، صفحات( 1 – 18 )
خزایی، حسین(1387 ) هویت و قومیت در عرصه فرهنگی ایران، نشریه زمانه، ناشر : مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
خوشفر،غلامرضا وهمکاران(1393)، بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به حجاب و راهکارهای ارتقای آن (مطالعه ی موردی :شهروندان شهر گرگان (فصلنامه مطالعات توسعه ی اجتماعی- فرهنگی، دوره سوم، شماره ی4
دهخدا, علی اکبر(1325)  لغت نامه، تهران: دانشگاه تهران.
دورانت، جیمز ویلیام(1385) تاریخ تمدن عصر ناپلئون، چاپ15،ترجمه گروه نویسندگان، علمی فرهنگی،تهران.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412ق)، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت، دار القلم.
رفعت جاه، مریم(1383)، زنان و باز تعریف هویت اجتماعی، مجله جامعه شناسی ایران، دوره پنجم، شماره 2، تابستان 1383.
سلیمی،جواد و رشید،زهرا (1392)، دگردیسی عکاسی مد در جامعه ایرانی، زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان), 5(4), صص507-528.
سیدرضی، محمدبن حسین (1378)نهج البلاغه.فارسی عربی، ،ترجمه مصطفی زمانی ، نشرکتاب یوسف، تهران.
شهبازی، ع.شاپور(1383)، پوشاک در ایران زمین، از سری مقالات دانشنامه ایرانیکا، گروه مؤلفان، ترجمه پیمان متین، انتشارات امیرکبیر، تهران
طریحی، فخرالدین(1375)، مجمع البحرین، تهران، مکتبه المرتضویه.
غزالی، ربابه(1400)، مطالعه نسبت بین زیبایی و عفاف با تاکید بر آیات وروایات، مجموعه مقالات همایش علمی نساجی وپوشاک در تمدن نوین ایرانی اسلامی رویداد مدآفرین، تهران.
غیاثوند، محدثه و علی بخشی، سمیه، (1401)تفاوت مد اسلامی و مادست فشن، مجموعه مقالات همایش علمی نساجی وپوشاک در تمدن نوین ایرانی اسلامی رویداد مدآفرین، تهران.
فاضلی، محمد، (1382ش)، مصرف و سبک زندگی، چ اول، قم، انتشارات صبح صادق.
فتاحی زاده، فتحیه، (1390ش)، حجاب از دیدگاه قرآن و سنّت، چاپ نهم، قم، بوستان کتاب.
فراهیدی، خلیل بن احمد، 1409ق، کتاب العین، قم، هجرت.
قیومى، احمد بن محمد، (1414ق)، المصباح المنیر فى غریب الشرح الکبیر للرافعى‏، قم، مؤسسه دار الهجره.
قوامی، ترودی و جمعی از نویسندگان، (1382)، دانشنامه ی ایرانیکا، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
کلینی، محمد بن یعقوب(1365)، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چ4،
مرکز صهبا(1390) دغدغه‌های فرهنگی شرح مزجی از 55 بیانات محوری مقام معظم رهبری،1373،چاپ اول،تهران.
مجلسی ، محمدباقربن محمدتقی(1037-1111ق)، بحارالانوار، ج21، باب 30.
مکنزی، مایری ( 1391)،گرایش‌های طراحی لباس، مترجم: آیدا تدین،تهران.
وبلن، تورستاین(1383)، نظریه طبقه مرفه، تهران، ترجمه فرهنگ ارشاد، نشر نی.
یارشاطر، احسان، (1383)، پوشاک در  ایران زمین، ترجمه: پیمان متین، تهران، انتشارات امیر کبیر.ج2.
یورگنسن وفیلیپس (1395)نظریه وروش در تحلیل گفتمان، مترجم هادی جلیلی، چاپ ششم،تچاپ نقش، تهران.
یاقوتی، سپیده.، موسوی لر،اشرف السادات.فربود, فریناز،(1398)، استراتژی توسعۀ اقتصاد فرهنگی صنعت مد در ایران، نشریه باغ نظر، شماره 16،صص63-74.
Boulanouar, Aisha wood (2006) Notion of Modesty in Muslim Women’s Clothing: An Islamic Point of View, University of OtagoNew Zealand Journal of Asian Studies.
Pradana, Mahir, Putri Elisa, Hanifah & Syarifuddin, Syarifuddin (2023), The Growing trend of Islamic fashion: Abibliometric analysis, TelkomUniversity Bandung, IndonesiaCogent Social Sciences. https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2184557
Zabeen, M.., Shams, S.., & Sultana, N... (2017). Growing Popularity of Muslim Attire: Faith or Fashion? International Journal of Asian Social Science7(9), 728–737. https://doi.org/10.18488/journal.1.2017.79.728.737
سایت‌های مراجعه شده:
URL 1: https://hes.msrt.ir/sysworkflow/fa/vezarat/login/login
Volume 20, Issue 71 - Serial Number 71
Summer 2025
May 2025
Pages 233-263
  • Receive Date: 06 December 2024
  • Revise Date: 21 December 2024
  • Accept Date: 29 June 2025
  • Publish Date: 11 July 2025