دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-4955176020220823Iranian Family Health Indicators and Componentsشاخصها و مؤلفههای سلامت خانواده ایرانی1147207407FAخدابخشاحمدینویسنده مسئول: استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله(عج)، تهران، ایران0000-0001-8969-8449زهرااخوی ثمریناستادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0003-0150-9768Journal Article20201004It is necessary to determine family health Indices and Indicators to be integrated with policy making, priorities, planning, and researches regarding the family unit. Accordingly, the main question was “what are the indicators and components of family health according to the Iranian Islamic model” ?The research method was Narrative Review and a focus group of elites in the field of family were involved in the study. The statistical population was divided into two groups. One group that used for content analysis was published books and articles on the family, in which findings and perspectives on the family were examined, some of which were Islamic sources. The second group which was used as a focus group, were family experts, including members of the Family Thought Center of the Iranian Islamic Model of Progress. The proposed model for the content analysis was used to analyze the information.<br />For results, the proposed model was used for content analysis. In this set, the basics and concepts of family indicators were first used based on the Iranian Islamic model and then, family indicators of the Islamic Iranian model were presented. Findings included: Definition of a healthy family; Family indicators in the format of 3 main indicators and 9 measures (includes: marriage stability, family strength and dynamics, and family satisfaction) and family indicators in the format of 6 main components, 32 sub-components, and 120 measures (including: sustainable marriage, family strengthening, family growth and dynamism, family destroyers, family social developments, and family support resources). According to the findings, in order to determine the i indicators and components of family health, measures such as: discourse, theorizing, measurement and monitoring, database creation, internal and environmental analysis and it is necessary to determine the burden of family problems and issues.تعیین شاخصها و مؤلفههای سلامت خانواده یک ضرورت است تا سیاستگذاریها، اولویتبندیها و برنامهریزیهای استحکام بخشی نهاد مقدس خانواده و پژوهش و تولید دانش در این حوزه یکپارچه شود. بر این اساس، سؤال اساسی این پژوهش را میتوان اینگونه مطرح کرد که شاخصها و مؤلفههای سلامت خانواده مطابق الگوی اسلامی ایرانی کدامند؟ این تحقیق به روش مرور روایتی انجام شده و برای تکمیل اطلاعات، از گروه متمرکز نخبگان حوزه خانواده استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش دو گروه بود؛ بخشی که برای تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت، کتب و مقالات چاپ شده در زمینه خانواده بود که در آن یافتهها و دیدگاههای مربوط به خانواده مورد بررسی قرار گرفت و بخشی از آن منابع اسلامی بود. بخش دوم که به عنوان گروه متمرکز استفاده شد، متخصصان حوزه خانواده، از جمله اعضای اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز، مدل ارائه شده برای تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش در دو بخش مبانی و مفاهیم شاخصهای خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی و شاخصها و مؤلفههای خانواده در الگوی اسلامی ایرانی آمده است. محورهای فرعی نتایج در محورهای تعریف خانواده سالم؛ شاخصهای خانواده در قالب 3 شاخص اصلی و 9 سنجه (شامل: پایداری ازدواج، استحکام و پویایی خانواده و رضایت از خانواده)؛ مؤلفههای تعیینکننده سلامت خانواده در قالب 6 مؤلفه اصلی، 32 مؤلفه فرعی و 120 سنجه (شامل: ازدواج پایدار، استحکامبخشی خانواده، رشد و پویایی خانواده، تخریبکنندههای خانواده، تحولات اجتماعی خانواده و منابع حمایتی خانواده) ارائه شده است. به عنوان نتیجه میتوان گفت که در راستای تعیین شاخصها و مؤلفههای سلامت خانواده،<strong> </strong>اقداماتی از قبیل: گفتمانسازی، نظریهپردازی، رصد، سنجش و پایش، ایجاد پایگاه دادهها، تجزیه و تحلیل درونی و محیطی و تعیین بار مشکلات و مسائل خانواده لازم است.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207407_3d298e64e1750ddbe0a51f325d5a767c.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-4955176020220823Designing Girls’ Integrated Identity Model Based on Successful Lived Experiencesطراحی الگوی هویت یکپارچه در دختران مبتنی بر تجارب زیسته موفق4981207394FAمنصورهطالبیاننویسنده مسئول: دانشجو دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-0027-8825معصومهاسمعیلیاستاد، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-2382-4657سمیهکاظمیاناستادیار، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-8263-9726محمدعسگریدانشیار، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20210921Young females face the challenge of conflict between various levels of identity, whereas integrated identity is necessary for optimal performance in both social and psychological contexts. As a result, the intervention route is prepared by understanding the different aspects of it. In this study, the qualitative method and purposeful sampling have been utilized. For this purpose, semi-structured interview has been conducted on twenty young females nineteen to twenty four years old who have experienced identity challenges. For analyzing the data, interviews were categorized in three stages and paradigm model of Corbin and Strauss were driven based on the model of grounded theory the validity of it has been assessed. The Causal conditions including the psychological distress and effective confrontation with the divine worldview, and the consequence of strategies revealed the characteristics of belief and practice in religion, which explains its pervasive and infrastructural nature in development of the integrated and sustainable identity, indicating the characteristic of the third-order change. Strategies, contextual conditions and intervening conditions were analyzed.دختران بهواسطه تحولات مختلف با چالش تعارض بین سطوح مختلف هویت مواجه هستند، درحالیکه یکپارچگی هویت برای عملکرد مطلوب اجتماعی و روانشناختی ضرورت دارد. ازاینرو، شناخت ابعاد مختلف آن، مسیر مداخله را فراهم میسازد. در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده و نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام گرفته است. بدین منظور با 20 نفر از دختران 19 تا 24 ساله که چالشهای هویتی را تجربه کردهاند مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها طبق نظریه زمینهای، مدل اشتراوس و کوربین، مصاحبهها در سه مرحله مقولهبندی و مدل استخراج و اعتباریابی آن موردبررسی قرار گرفت. مواجهه با آشفتگیهای روانشناختی و مواجهه اثربخش با جهانبینی الهی بهعنوان عوامل علی و همچنین پیامدهای ناشی از راهبردها، ویژگیهایی از باور و عمل به دین را آشکار ساختند که ماهیت فراگیر و زیرساختی آن را در ایجاد هویت یکپارچه و پایدار تبیین میکند. راهبردها، عوامل مداخلهای و زمینهای نیز مورد تحلیل قرار گرفت.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207394_53d992834e2492e92087f5287bd674df.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-4955176020220823Factors Affecting Formation of Spouse Selection Criteria among Educated Young People In Ilam; A Grounded Theoryعوامل مؤثر بر شکلگیری ملاکهای انتخاب همسر در جوانان تحصیلکرده شهر ایلام؛ یک نظریه زمینه ای83107207391FAبهینااکبریکارشناس ارشدمشاوره خانواده،گروه مشاوره، دانشکده روانشاسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.کیومرثفرحبخشنویسنده مسئول: دانشیار، دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.ابراهیمنعیمیاستادیار، دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000000225821273Journal Article20210403The aim of the current study was to present a grounded theory based on the factors affecting formation of spouse selection criteria. The study was conducted using a qualitative approach. Participants in the study included 24 young people seeking marriage in Ilam city who had referred to a premarital counseling center in 2020. These individuals were selected through purposive sampling method. Data were collected using semi-structured interviews. To analyze the data, the three-stage coding and classification method of grounded theory (Strauss and Corbin) were utilized. The results of the study showed that the categories self-concept and individual values as causal conditions, cultural factors, familial factors, and economic conditions of society as contextual conditions, media, marital experiences of significant others, direct and indirect personal experiences in social interactions, one’s social status and job requirements as intervening conditions, consulting with experienced people, receiving counseling and psychological services, and studying about psychology and counseling as strategies, and self-knowledge and awareness of the factors leading to successful marriage were identified as consequences of this model. Given the multiplicity and breadth of categories affecting the formation of the criteria, planners and policymakers in the field should provide the necessary facilities for holding educational programs and providing counseling services so as to pave the way for increasing the awareness and insight of young people in order to improve the quality of marriage.مطالعه حاضر با هدف ارائه یک نظریه زمینهای در رابطه با عوامل مؤثر بر شکلگیری ملاکهای انتخاب همسر انجام گرفته است. رویکرد این مطالعه کیفی و مشارکتکنندگان در تحقیق را ۲۴ نفر از جوانان در شرف ازدواج شهر ایلام تشکیل میدادند که در سال ۱۳۹۸ به مرکز مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کرده بودند. این افراد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری شدند. جهت تحلیل دادهها از شیوه کدگذاری و طبقهبندی سه مرحلهای نظریه زمینهای اشتراوس و کوربین استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که مقولات خودانگاره و ارزشهای فردی بهعنوان شرایط علی، عوامل فرهنگی، عوامل خانوادگی، شرایط اقتصادی جامعه بهعنوان شرایط زمینهای، رسانهها، تجارب ازدواج دیگران، تجارب فردی مستقیم و غیرمستقیم در تعاملات اجتماعی، موقعیت اجتماعی خود و اقتضائات شغلی بهعنوان شرایط مداخلهگر، کسب مشورت از افراد باتجربه، بهرهگیری از خدمات مشاوره و روانشناسی، مطالعه در زمینه روانشناسی و مشاوره بهعنوان راهبردها و خودشناسی و آگاهی از عوامل سببساز یک ازدواج موفق نیز بهعنوان پیامد این الگوی پارادایمی مشخص گردید. با توجه به تعدد و گستردگی مقولات تأثیرگذار بر شکلگیری ملاکها، برنامهریزان و سیاستگذاران این حوزه میبایست، تسهیلات لازم را برای برگزاری برنامههای آموزشی و ارائه خدمات مشاورهای فراهم نمایند تا زمینه افزایش آگاهی و بینش جوانان بهمنظور ارتقای کیفیت ازدواج فراهم آید.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207391_91017b322c166122647960fe9d548fcb.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-4955176020220823Compare the Effectiveness of Sex Problem-Centered Couple on Sexual Issues Therapy based on Islamic Approach and Integrated Metacognitive - Meta Emotional Couple Therapyمقایسه اثربخشی زوجدرمانی مسئله محور جنسی مبتنی بر رویکرد اسلامی و زوجدرمانی تلفیقی فراشناختی- فراهیجانی بر مسائل جنسی زوجین109130207408FAشرمینرحمانیدکتری مشاوره تخصصی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران000000292667747محمودگودرزینویسنده مسئول: دانشیار، گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران0000-0001-7376-9476مدبرآراستهدانشیار، گروه روانپزشکی، سـنندج، ایـران.Journal Article20211130The satisfaction that couples experience in sexual relations is one of the most important and vital aspects of married life. Since sexual behavior is largely acquired and learning-based, it requires special education. The aim of this study was to compare the effectiveness of sex-centered couple therapy based on the Islamic approach and metacognitive- meta emotional combined couple therapy on sexual issues in couples referring to counseling centers in Sanandaj. The method of the present research is quasi-experimental and its design is pre-test-post-test with a control group and in terms of purpose, it is part of applied research. Due to the nature of the study population, the available sampling method was used to select the sample of this study and the MSQ (1993) Multidimensional Sexual Questionnaire was administered to them. Analysis of covariance (ANCOVA) was used for statistical analysis of data. The results showed that the difference between the mean scores of sexual issues in pre-test and post-test was significant. The difference between the means of sexual problem-oriented couple therapy based on the sexual problem-oriented approach with metacognitive- meta emotional combined couple therapy at the level (P <0.05) and between the combination of metacognitive- meta emotional couple and control at the level (P <0.01) was significant. However, the difference between the means of the sex-centered couple therapy group based on the sex-centered approach and control was not significant (P <0.05). In general, there is a difference between the groups, but this difference is not statistically significant. According to the obtained results, it can be concluded that among the effective therapeutic approaches to help couples who suffer from incompatibility in relationships and emotion regulation, there are two problem-based couple therapy approaches based on the Islamic approach and metacognitive cross-cognitive couple therapy that can be These approaches were used as a therapeutic model as well as an educational model in order to prevent the deepening of conflicts and also to improve couples' relationships in the form of couple therapies or workshops.رضایتی که زوجین در روابط جنسی تجربه میکنند یکی از جوانب بسیار مهم و حیاتی زندگی زناشویی است. از آنجا که رفتار جنسی تا حدود زیادی اکتسابی و مبتنی بر یادگیری است، نیاز به آموزش و تربیت ویژه دارد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی زوج درمانی مسئله محورجنسی مبتنی بر رویکرد اسلامی و زوج درمانی تلفیقی فراشناختی- فراهیجانی برمسائل جنسی در زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر سنندج انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه است و از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی است. با توجه به ماهیت جامعه موردپژوهش، برای انتخاب نمونه این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد و پرسشنامه چند وجهی مسائل جنسی MSQ (1993) روی آنها اجرا گردید. برای تحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد تفاوت بین میانگین نمرات مسائل جنسی درپیش آزمون با پس آزمون معنادار است. تفاوت بین میانگینهای زوج درمانی مسئله محور جنسی مبتنی بر رویکرد مسئله محور جنسی با زوج درمانی تلفیقی فراشناختی– فراهیجانی در سطح (05/0>P) و بین زوج درمانی تلفیقی فراشناختی- فراهیجانی و کنترل در سطح (01/0>P) معنادار است، اما تفاوت بین میانگینهای گروه زوج درمانی مسئله محور جنسی مبتنی بر رویکرد مسئله محور جنسی و کنترل معنادار نشده است (05/0<P). به طور کلی تفاوتی در بین گروهها وجود دارد اما از نظر آماری این تفاوت معنادار نیست. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که از جمله رویکردهای درمانی مؤثر برای کمک به زوجهایی که دچار ناسازگاری در روابط و تنظیم هیجانات هستند، دو رویکرد زوج درمانی مسئله محور مبتنی بر رویکرد اسلامی و زوج درمانی تلفیقی فراهیجانی فراشناختی است که میتوان از این رویکردها به عنوان یک الگوی درمانی و نیز یک الگوی آموزشی به منظور پیشگیری از تعمیق تعارضات و نیز بهبود روابط زوجها در قالب درمانهای زوجی و یا کارگاههای آموزشی بهره گرفت.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207408_f8693c478a958a0269047290006329bf.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-4955176020220823The Mediating Role of Anger in Relationship with Perceived Social Support and Cyber Bullying-Victimization Girl Adolescentsنقش میانجیگری خشم در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده با قلدری-قربانی سایبری در دختران نوجوان131153207395FAفریبامحمدیدانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسیمینحسینیاننویسنده مسئول: استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0003-1852-3953سیده منوریزدیاستاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-8112-3816مژگانمردانی راداستادیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20211123The purpose of this study was to mediating role of anger in relationship perceived social support with cyber bullying-victimization girl adolescents. The descriptive- correlation method was used. The statistical population of this study was all high school girl students in Tehran in the academic year 2020-2021. In this study, according to convenience sampling method (online method), 272 girl students by formula Kline (2015) were selected as samples and they were asked to cyber-bullying/victimization experiences questionnaire (CBVEQ) of Antoniadou and et al (2016), multidimensional perceived social support scale (MSPSS) of Zimet and et al (1988) and children’s inventory of anger (CHIA) of Nelson and Finch (2000). Then the proposed model was analyzed through structural equation modeling using SPSS and AMOS version 24 and bootstrap method in Macro Preacher and Hayes (2004) program. The results showed that perceived social support (t = -22.668; sig = 0.001) and anger (t = 3.379; sig = 0.001) have a direct effect on cyber bullying. Also, perceived social support (t = 20.264; sig = 0.001) and anger (t = 4.083; sig = 0.001) also have a direct effect on cyberbullying. In addition, the indirect effects of perceived social support through the mediating role of anger on cyber bullying-victimization were significant and the model had a good fit (RMSEA = 0.061 and P-value <0.05). It can be concluded that attention to perceived social support and anger in girl students is necessary to identify the factors affecting their cyber bullying-victimization.هدف از این پژوهش بررسی نقش میانجیگری خشم در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده با قلدری-قربانی سایبری در دختران نوجوان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. حجم نمونه 272 نفر از این افراد بر اساس دیدگاه کلاین (2015) و به شیوه نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس (شیوه برخط) انتخاب و به پرسشنامه تجربه قلدری-قربانی سایبری (CBVEQ) آنتیادو و همکاران (2015)، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) زیمت و همکاران (1988) و سیاهه خشم (CHIA) نلسون و فینچ (2000) پاسخ دادند. سپس الگوی پیشنهادی از طریق مدل معادلات ساختاری<em> </em>با استفاده از SPSS و AMOS نسخه 24 و روش بوت استرپ در برنامه ماکرو پریچر و هایز (2004) تحلیل شد. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک شده (668/22-=t؛ 001/0=sig) و خشم (379/3=t؛ 001/0=sig) بر قلدری سایبری اثر مستقیم دارند. همچنین حمایت اجتماعی ادراک شده (264/20-=t؛ 001/0=sig) و خشم (083/4-=t؛ 001/0=sig) بر قلدری سایبری اثر مستقیم دارند. افزون اثرات غیرمستقیم حمایت اجتماعی ادراک شده از طریق نقش میانجی خشم بر قلدری-قربانی سایبری معنادار بود و مدل از برازش مطلوب برخوردار بود (061/0=RMSEA و 05/0>P-value). میتوان نتیجهگیری کرد که توجه به حمایت اجتماعی ادراک شده و خشم در دانشآموزان دختر برای شناسایی عوامل مؤثر بر قلدری-قربانی سایبری آنان ضروری است.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207395_ba160d85e6d80fbf72c9f520eacfffcf.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-4955176020220823The Effect of a Favorable Social Network Model to Strengthening Family Foundationنقش الگوی مطلوب شبکه اجتماعی در تحکیم بنیان خانواده155178207398FAایرجفیلینویسنده مسئول: دانشجوی دکتری، مهندسی سیستم های فرهنگی، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران.محمودپاکیزهاستادیار، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران.محمدباقرحبیاستادیار، پژوهشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.Journal Article20220308In today's era social networks with considering the role of technology in designing the desired model, can strengthen the foundation of the family as a suitable capability and tool. The present study is applied-descriptive and the statistical population of the research are experts in the field of social network and family consolidation. Based on simple random sampling, 90 people were selected. To assess validity , Lawshe coefficient, convergent and divergent validity criteria and also for calculating the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha and combined reliability were used. SPSS and Smart PLS software were used to analyze the data. Studies have shown that social networks have three dimensions: cognitive, emotional and behavioral. The cognitive dimension has the components of religious teachings and beliefs, lifestyle awareness and perception of family strengthening factors, as well as the emotional dimension has the components of competition and intimacy, interaction and communication and identity. Behavioral dimension also has components of culturalization , family and social stability, as well as economic and financial empowerment. The results also showed that strengthening the foundation of the family has three dimensions: cognitive, emotional and behavioral. Cognitive dimension with three components of theism and religiosity, excellence in life and awareness of the rules of economic and financial health, emotional dimension with three components of self-confidence, empathy and satisfaction and also behavioral dimension with components of responsibility, skill enhancement and empowerment, family survival with continuity i t is healthy. The results of the model analysis showed that the social network is 64% effective in strengthening the family foundation. According to the research results, social network in the cognitive dimension and family in emotional and behavioral dimensions can play the greatest role in the effective functioning of social network and strengthening the foundation of the family.با توجه به نقش فناوری در عصر امروز، شبکههای اجتماعی بهعنوان ظرفیت و ابزار مناسب میتوانند در تحکیم بنیان خانواده مؤثر باشند. تحقیق از نوع کاربردی – پیمایشی و جامعه آماری تحقیق، کارشناسان شبکههای اجتماعی و تحکیم خانواده است. جهت رواییسنجی از ضریب لاشه، روایی همگرا و واگرا و برای محاسبه پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. برای تحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری به روش کمترین مربعات جزئی استفاده شد. بررسیها نشان داد که شبکههای اجتماعی دارای سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری است. بعد شناختی دارای مؤلفههای آموزهها و باورهای دینی، آگاهیبخشی سبک زندگی و ادراکسازی عوامل تقویت خانواده، بعد عاطفی دارای مؤلفههای فضاسازی رقابت و صمیمیت، تعامل و ارتباط و هویتبخشی میباشد. بعد رفتاری دارای مؤلفههای فرهنگسازی، پایداری خانوادگی و اجتماعی و توانمندسازی اقتصادی و مالی است. نتایج نشان دادند که تحکیم بنیان خانواده دارای سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری است. بعد شناختی دارای سه مؤلفه خداباوری و دینداری، تعالیمحوری در زندگی و آگاهی از احکام سلامت اقتصادی و مالی، بعد عاطفی دارای سه مؤلفه خودباوری، همدلی و رضایتمندی و بعد رفتاری دارای مؤلفههای مسئولیتپذیری، مهارتافزایی و توانمندسازی، تداوم بقای نسل با معیارهای خانواده سالم است. نتایج تحلیلها نشان دادند که شبکه اجتماعی بر تحکیم بنیان خانواده مؤثر است. بر مبنای نتایج، شبکه اجتماعی در بعد شناختی بیشترین نقش را در تحکیم بنیان خانواده ایفا مینماید.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207398_b3cf559c22065f4dfba4e42dd67423cc.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-4955176020220823Structural Equation Modelling of Couples’ Satisfaction Based on Five Factor Neo Personality Components by the Mediating Role of Mother-Child Relationshipالگوی معادلات ساختاری رضایتمندی زوجین بر اساس مؤلفههای شخصیتی پنج عاملی نئو با میانجیگری ارتباط مادرـ فرزند179193207392FAرزیتاپارپاییدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانحسنامیرینویسنده مسئول: استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانمختارعارفیدانشیار، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20210714The purpose of this study was to investigate the Structural equation modelling of couples’ satisfaction based on five factor neo personality components by the mediating role of mother-child Relationship. This research was applied in terms of purpose and correlational in terms of descriptive method. The statistical population included sixth grade students of boys and girls primary schools in Shiraz city in 2017 along with their mothers that among them, 260 people were selected as a sample by cluster random method from the nine educational districts of Shiraz city. In order to collect data from NEO Personality test (1992), ENRICH Couple Scale (1989) and Fine, Moreland and Schwebel’s (1983) parent-child relationship were used. Data analysis was performed by Pearson correlation and structural equation modelling. Findings showed significant negative correlation between neuroticism and couples’ satisfaction but positive correlation with extraversion, openness experience, agreeableness and conscientiousness. Also, the mother-child relationship variable predicts couples ‘satisfaction in a positive direction. Personality traits, as the preconceived forms of engagement by individuals in marital relationships affect the mediating structures including the mother child relationship. Therefore, couples’ satisfaction affected by intrapersonal factors in particular personality traits. The results also revealed that personality trait components with mediating role of mother-child relationship have the capacity to determine marital satisfaction (P≤ 0/01).پژوهش حاضر با هدف الگوی معادلات ساختاری رضایتمندی زوجین با بررسی نقش مؤلفههای شخصیتی 5 عاملی نئو و نقش میانجیگری رابطه مادرـ فرزند انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه ششم دبستانهای پسرانه و دخترانه شهر شیراز در سال 1397 به همراه مادرشان بودند که از میان آنها 260 نفر بهعنوان نمونه به روش تصادفی خوشهای از نه منطقه آموزشوپرورش شهر شیراز انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه پنج عامل شخصیت نئو (1992)، مقیاس زوجی انریچ (1989) و روابط والد-فرزندی فاین و همکاران (1983) استفاده شد. دادهها با روش آماری همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها بین عامل شخصیتی روانآزردگی و رضایت زناشویی رابطه منفی نشان دادند، ولی عوامل شخصیتی انعطافپذیری، برونگرایی، توافقپذیری و مسئولیتپذیری با رضایتمندی زوجین رابطه مثبت داشت. همچنین متغیر رابطه مادر و فرزند رضایت زناشویی را در جهت مثبت پیشبینی میکند. ازآنجاکه صفات شخصیتی بهعنوان پیشآمادگیهایی که افراد با خود در روابط زناشویی وارد میکنند میتوانند بر سازههای میانجیگر از جمله رابطه مادرـ فرزند اثرگذار باشند؛ بنابراین، رضایت زناشویی تحت تأثیر عوامل درون فردی بهویژه ویژگیهای شخصیتی میباشد. نتایج حاکی از آن بود که ویژگیهای شخصیتی با نقش میانجی ارتباط مادرـ فرزند میتوانند رضایت زناشویی را تبیین کنند (P≤ 0/01).https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207392_5ede380e5f4bb4eb20b9c7f6baae07d0.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-4955176020220823Construction and Validation of the Spiritual Health of Couple Relationships Questionnaire Based on the Islamic Textsساخت و اعتباریابی پرسشنامه سلامت معنوی روابط زوجین بر اساس متون اسلامی195222207397FAمجتبیحافظینویسنده مسئول: دانشجوی دکتری روانشناسی، پژوهشکده علوم رفتاری، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.0000-0002-8980-1714محمدرضاسالاری فراستادیار، گروه خانواده، پژوهشکده علوم رفتاری، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.مجتبیفرهوشدانشجوی دکتری قرآن و روانشناسی، دانشکده قرآن و علوم، دانشگاه جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران.علیبیاتدانشجوی دکتری روانشناسی، پژوهشکده علوم رفتاری، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.0000000311110777Journal Article20220226The aim of this study was to construct and validation of the Spiritual health of couple relationships questionnaire based on Islamic texts (the Holy Quran and narrations in books before the fifth century AH in the book Narration of Mizan al-Hikma). To extract the conceptual components of the spiritual health of couples' relations and compile items from the method of qualitative content analysis of Mayring (2004) and evaluate the opinions of experts by selecting 10 experts by purposive sampling method and validate the questionnaire by survey method in a sample of 205 people Married students of Qom University and Qom Branch of Azad University have been used. To measure the validity of each component (and micronutrients) and items, in particular, the opinions of the evaluators are used to measure the content validity index (CVI) and content validity ratio (CVR). In this research, data analysis was performed using version 26 of SPSS software. The validity of the criterion by calculating the correlation coefficient of the present questionnaire and estimating the value of marital intimacy needs of Bagarozi (2001) dimension of spiritual intimacy is 0.861 and is significant at 0.01. The result of construct validity test using exploratory factor analysis method was a factor of 3 with a load higher than 0.3, which makes a total of 71.435% of the total variance of the marital relationship health questionnaire. The obtained factors were: spiritual affection, spiritual confrontation and spiritual etiquette. The validity of this questionnaire is 0.702 by calculating Cronbach's alpha and also by calculating Spearman-Brown coefficient is 0.946 and Guttman halving coefficient is 0.943. As a result, the Couples' Spiritual Health Relationships Questionnaire can be used as a tool for valid psychometric properties in psychological research.این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سلامت معنوی روابط زوجین بر اساس متون اسلامی (قرآن کریم و روایات موجود در کتب قبل از قرن پنجم هجری در کتاب روایی <em>میزان الحکمة</em>) انجام شد. برای استخراج مؤلفههای مفهومی سلامت معنوی روابط زوجین و تدوین گویهها از روش تحلیل محتوای کیفی مایرینگ (2004) و ارزیابی نظرات کارشناسان با انتخاب 10 متخصص به روش نمونهگیری هدفمند و برای اعتباریابی پرسشنامه از روش پیمایشی در نمونه 205 نفری به روش نمونهگیری در دسترس در جامعه آماری دانشجویان متأهل دانشگاه قم و دانشگاه آزاد واحد قم استفاده شده است. برای سنجش روایی محتوایی هریک از مؤلفهها (و ریزمؤلفهها) و گویهها بهصورت جداگانه از ارزیابی نظرات کارشناسان با سنجش شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) استفاده شد. در این پژوهش تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده از نسخه 26 نرمافزار SPSS انجام گرفته است. روایی ملاک با محاسبه ضریب همبستگی پرسشنامه حاضر و مقیاس همارز نیازهای صمیمیت زناشویی باگاروزی (2001) بُعد صمیمیت معنوی 861/0 بوده و در 01/0 معنادار است. نتیجه بررسی روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی استخراج 3 عامل با بار عاملی بالاتر از 3/0 بود که در مجموع 435/71 درصد واریانس کل پرسشنامه سلامت معنوی روابط زوجین را برآورد میکند. عوامل بهدستآمده عبارت بودند از عاطفه معنوی، مقابله معنوی و آداب معنوی. اعتبار این پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ 702 /0 و همچنین با محاسبه ضریب اسپیرمن- براون برابر 946/0 و ضریب دو نیمهسازی گاتمن برابر 943/0 میباشد. در نتیجه پرسشنامه سلامت معنوی روابط زوجین میتواند بهعنوان یک ابزار دارای ویژگیهای روانسنجی معتبر در پژوهشهای روانشناختی مورداستفاده قرار بگیرد.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207397_afc8e39f6d691613c1447fb049a4b4fb.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-4955176020220823The Effectiveness of Resilience Training Program on Parenting Stress of Mothers’ Female Students With Cerebral Palsyاثربخشی آموزش برنامة تابآوری بر استرس فرزندپروری مادران دانشآموزان دختر با اختلال فلج مغزی223249207396FAخدیجهمحمدیدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی عمومی و کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانپریساتجلینویسنده مسئول: استادیار، گروه روانشناسی عمومی و کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانافسانهقنبری پناهاستادیار، گروه روانشناسی عمومی و کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20220116Cerebral palsy is one of the most common movement disorders that make family functioning difficult. One of the most common problems that parents of these children face is parenting stress. These parents, especially mothers, need psychological and social support to cope with their children's disability and reduce their stress. Therefore, the present study was conducted with the aim of teaching resilience program on parenting stress for mothers of female students with cerebral palsy. The aim of this study was to teach resilience program of the mothers of the children with cerebral palsy on their parenting stress. Statistical data of the present study are all mothers with daughters with cerebral palsy studying in the first to sixth grades formed. From this statistical population, using - elementary) 7 to 12 years (Pooyesh Exceptional School in the academic year 2020-2021. From this statistical population, 30 people were selected using the purposeful sampling method after meeting the criteria for entering the research and were randomly assigned to the experimental (15 people) and control (15 people) groups. In this research, a quasi-experimental method was used with a pre-test, post-test and follow-up test with a control group. from both groups; A pre-test was conducted to determine their resilience and parenting stress. Then the experimental group received the resilience training program during 12 sessions. After two months, the follow-up test was performed in both groups. The research tools were the parenting stress scale of Barry and Jones (1995) and the resilience scale of Connor and Davidson (2003). Analysis of the data obtained from the research was done using mixed variance analysis. The results showed that there was a significant decrease in the parenting stress variable in the post-test and follow-up of the experimental group, this difference considering the 0 level.P≤01 (significance level corrected in Benferroni test for significance level 0.05) is significant; Therefore, the effect of resilience training on reducing parenting stress was significant and its effect was still stable after two months.فلج مغزی بهعنوان یکی از شایعترین اختلالهای حرکتی بوده که عملکرد خانواده را با مشکل مواجه میسازد. یکی از رایجترین مشکلاتی که والدین این کودکان با آن مواجه هستند، استرس فرزندپروری است. این والدین بهویژه مادران برای کنار آمدن با ناتوانی فرزندان و کاهش استرسهای خود، نیازمند حمایتهای روانی و اجتماعی هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف آموزش برنامة تابآوری بر استرس فرزندپروری مادران دانشآموزان دختر با اختلال فلج مغزی انجام شد. جامعة آماری پژوهش حاضر را تمامی مادران دارای فرزند دختر با اختلال فلج مغزی مشغول به تحصیل در پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی (7 تا 12 سال) مدرسه استثنایی پویش واقع در شهر تهران در سال تحصیلی 400-1399 تشکیل دادند. از این جامعة آماری، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر، پس از احراز ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در این پژوهش از روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. از هر دو گروه؛ پیشآزمونی برای تعیین وضعیت تابآوری و استرس فرزندپروری آنان بهعمل آمد. سپس گروه آزمایشی طی 12 جلسه، برنامة آموزشی تابآوری را دریافت کردند، پس از گذشت دو ماه، آزمون پیگیری در هر دو گروه اجرا شد. ابزار پژوهش مقیاس استرس فرزندپروری بری و جونز (1995) و مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) بود. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته انجام شد. نتایج نشان داد که در متغیر استرس فرزندپروری، کاهش معناداری در پسآزمون و پیگیری گروه آزمایش رخ داده است، این تفاوت با در نظر گرفتن سطح 0.01P≤ (سطح معناداری تصحیح شده در آزمون بنفرونی برای سطح معناداری 05/0) معنادار میباشد. بنابراین، تأثیر آموزش تابآوری بر کاهش استرس فرزندپروری معنادار بوده و اثر آن پس از گذشت دو ماه همچنان پایدار بود. https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207396_3387fe8cc74c52ec27d72ee7187b9165.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-4955176020220823Studying the Relationship Between Development Idealism and Changes in Family Structure (A Case Study: Tabriz City)مطالعه رابطه آرمانگرایی توسعه با تغییرات ساختار خانواده (موردمطالعه: شهر تبریز)251273207393FAربابهپورجبلیاستادیار، گروه جامعهشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.لیلاعظیمیاستادیار، گروه جامعهشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانجعفراحمدپور پرویزیاننویسنده مسئول:دانشجوی دکتری، گروه جامعهشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایرانJournal Article20210808In recent years, the family structure has experienced many changes and developments under the influence of various factors. The expansion of the process of development idealism is one of these factors which has been studied in this research in relation to the changes in the family structure. The current research was carried out as a survey among 600 married people aged 18 and over living in Tabriz city in 2019. The sampling method is a multi-stage cluster. The data were collected using researcher-made questionnaires on development idealism and family structure. In order to test the hypotheses, Pearson's correlation coefficient and focal correlation were used. The findings of the research indicate that there is a significant relationship between the idealism of development and the change of the family structure and its components (familyism, avoiding marriage, reducing the desire to have children and distribution of power); That is, the structure of the family has progressed under the influence of the expansion of development idealism towards increasing marriage avoidance, reducing the desire to have children (child avoidance) and family orientation, and balancing the distribution of power in the family. Among these factors, avoiding marriage and reducing the desire to have children are the first components that change under the influence of the expansion of development idealism. In order to turn the challenges and changes that have occurred (decrease in the desire to have children and family orientation and increase the avoidance of marriage) into opportunities, we need cultural and social policies and support for the family in different dimensions.طی سالهای اخیر ساختار خانواده تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر و تحولات متعددی را تجربه کرده است. گسترش فرایند آرمانگرایی توسعه یکی از این عوامل است که در این پژوهش به مطالعه رابطه آن با تغییرات ساختار خانواده پرداخته شده است. پژوهش حاضر بهصورت پیمایشی بین 600 نفر از افراد متأهل 18 سال به بالای ساکن شهر تبریز در سال 1399 صورت گرفته است. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای میباشد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای محققساخته آرمانگرایی توسعه و ساختار خانواده جمعآوری شدهاند. بهمنظور آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین آرمانگرایی توسعه و تغییر ساختار خانواده و مؤلفههای آن (خانوادهگرایی، ازدواجگریزی، کاهش تمایل به فرزندآوری و توزیع قدرت) رابطه معناداری وجود دارد؛ یعنی ساختار خانواده تحت تأثیر گسترش آرمانگرایی توسعه به سمت افزایش ازدواجگریزی، کاهش تمایل به فرزندآوری (فرزندگریزی) و خانوادهگرایی و متوازن شدن توزیع قدرت در خانواده پیش رفته است. در بین این عوامل، ازدواجگریزی و کاهش تمایل به فرزندآوری اولین مؤلفههایی هستند که تحت تأثیر گسترش آرمانگرایی توسعه تغییر میکنند. برای تبدیل چالشها و تغییرات به وجود آمده (کاهش تمایل به فرزندآوری و خانوادهگرایی و افزایش ازدواجگریزی) به فرصت، نیازمند سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی و حمایت از خانواده در ابعاد مختلف هستیم.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207393_d27f92354cd46c4e600c290e580a38ea.pdf