دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495572020121022کیفیت زندگی خانواده و نقش آن در جامعهپذیری فرزندان بررسی مقایسه ای بین زوجین پرستار و معلم شهر زاهدان در سال 1389201581FAمحمدعلیزکیدانشگاه جامع امام حسین (ع)رضامیربهاءالدینیدانشگاه جامع امام حسین (ع)Journal Article20140409کیفیت زندگی، احساس خوشبختی و رضایت از زندگی شاخصهای سلامت عمومی تلقی میشوند. مقاله حاضر با رویکرد جامعهشناختی سعی در مطالعه وضعیت کیفیت زندگی خانواده شهری و چگونگی تاثیر آن بر جامعهپذیری فرزندان دارد. بر این اساس تحقیقی به روش پیمایشی در میان زوجین معلم و پرستار شهر زاهدان انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه تعدیل شده شالوک (2004) است که به سنجش چهار مولفه کیفیت زندگی میپردازد. نتایج پژوهش معرف آن است که خانوادههای شهری که مورد تحقیق قرار گرفتهاند از کیفیت زندگی بالائی برخوردار هستند که البته تفاوت معناداری به نفع خانوادههای معلمان نسبت به پرستاران هم در موضوع کیفیت زندگی خانواده شهری و هم در خصوص جامعهپذیری فرزندان خانواده شهری مشاهده شده است. روابط معناداری بین کیفیت زندگی خانواده شهری و چهار مولفه آن با جامعهپذیری فرزندان نشان داده شده است. نتایج تحقیق تائید کننده مدل تحلیلی تحقیق است، لذا دریافت شده که تمامی ده متغیر مستقل (چهار متغیر اجتماعی: جنس، سن، درآمد و تحصیلات، چهار متغیر خانوادگی: نوع خانواده، نوع مسکن، تعداد فرزندان و مدت ازدواج و دو متغیر شغلی: نوع استخدام و سنوات شغلی) به طور جداگانه با کیفیت زندگی و هم چنین ده متغیر مذکور روابط معنادار و جداگانهای با جامعهپذیری فرزندان دارند.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201581_6be2a013f419bef11eae8cf9c7a73f8d.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495572020121022بررسی عوامل مؤثر بر رضایت از زندگی ازدواج های دانشجویی201582FAاحمدغضنفریدانشگاه جامع امام حسین (ع)Journal Article20140409تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان رضایت از زندگی در ازدواجهای دانشجویی و شناسایی عوامل موثر بر آن در دانشگاههای آزاد اسلامی منظقه چهار کشور انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زوجهایی است که در طی سالهای 1379 و 1383 ازدواج کرده و اسامی آنها در دفاتر فرهنگ اسلامی ثبت شده است که یک نمونه 306 نفری به صورت تصادفی منظم انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده گردید: یکی پرسشنامه جمعآوری اطلاعات جمعیتشناختی و دیگری پرسشنامه رضایت از زندگی زناشویی. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که نسبت طلاق در ازدواجهای دانشجویی 3/2 درصد و 2 درصد نیز از زندگی خود ناراضی هستند. نتایج نشان داد تمام عوامل زناشویی تأثیر معناداری بر رضایت از زندگی زوجهای دانشجو دارند اما عوامل کنارآمدن با یکدیگر، رابطه پربار و با محتوا، داشتن علائق مشترک و اهمیت دادن به همسر از مهمترین عوامل مؤثر بر رضایت از زناشویی هستند و بیش از 65 درصد واریانس رضایت از زندگی را تبیین مینماید. از بین عوامل اجتماعی، اقتصادی و آموزشی مؤثر بر رضایت از زناشویی محل سکونت و شغل مرد، اطلاع زن از پسانداز همسر و اطلاع زن از کمک به خانواده همسر میباشد. در پایان تلویحات عملی یافتهها مورد بحث قرار گرفته است.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201582_a9ea722e144e926e228aaf14c8908130.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495572020121022بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی به شیوه گروهی بر افزایش سازگاری زناشویی زنان متاهل شهر تهران201583FAروشنکخدابخشدانشگاه الزهرا(س)Journal Article20140409هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی به شیوه گروهی بر افزایش سازگاری زناشویی زنان متاهل میباشد. آموزش مهارتهای زندگی درسال 1993 میلادی توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و افزایش سطح بهداشت روانی افراد جامعه تدوین گردید. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و نمونهگیری به شیوه در دسترس با جایگزینی تصادفی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان متاهل سنین 25 تا 42 سال مراجعهکننده به خانه سلامت محله 10 ناحیه 2 شهرداری تهران بودند. نمونه این تحقیق مشتمل بر 62 نفر از جامعه مذکور بود. برنامه آموزش مهارتهای زندگی توانست به طور معناداری سازگاری زناشویی زنان را افزایش دهد (001 / (p، چنین تغییری در گروه گواه مشاهده نگردید. بدون شک اگر زوجین در روش های ارتباطی مهارت داشته باشند، میتوانند خیلی از مسائل زندگی را حل کنند و سازگاری زناشویی بالایی داشته باشند و از زندگی لذت بیشتری ببرند.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201583_ab60d5fc533c3d851c392e93a4758af6.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495572020121022بررسی رابطه بهوشمندی و ارضای نیازهای بنیادی روان شناختی در زنان مبتلا به سرطان سینه201584FAسیمینحسینیاندانشگاه الزهرا(س)سیده منوریزدیدانشگاه الزهرا (س)فاطمهحاجیاندانشگاه الزهرا (س)Journal Article20140409پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بهوشمندی و ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی در زنان سالم و زنان مبتلا به سرطان سینه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زنان سرطانی مراجعه کننده به بیمارستان بوعلی همدان و کارکنان آن بیمارستان بود. نمونه تحقیق حاضر با حجم 200 نفر، (100 نفر بیمار ، 100 نفر سالم) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه مقیاس بهوشمندی( براون و ریان)، مقیاس ارضای نیازهای بنیادی (گاردیا، دسی و ریان)و مقیاس استرس ادراک شده (کوهن و همکاران) استفاده شد. آزمون آماری مورد استفاده در این پژوهش ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون بود. یافتههای پژوهش نشان داد که بین بهوشمندی و ارضای نیازهای بنیادی از نظر آماری رابطه معناداری وجود ندارد، همچنین زنان مبتلا به سرطان سینه نسبت به زنان سالم از بهوشمندی پایینی برخوردار نیستند. همچنین یافتهها نشان داد که میزان ارضای نیازهای بنیادی در زنان سالم بیشتر است و نیز افراد سالم نسبت به افراد بیمار استرس ادراک شده پایینتری را تجربه میکنند.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201584_25f3b36c068875c78bdb9354c218b613.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495572020121022بررسی مقایسه ای مکانیزم های دفاعی و سلامت روانی دانشجویان تربیت دبیر به تفکیک جنسیت201585FAفریدهحمیدیدانشگاه شهید رجاییJournal Article20140409هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای سبکهای مکانیزمهای دفاعی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی میباشدکه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انجام شده است. در این پژوهش 140دانشجو ( 73 دانشجوی دختر و 67 دانشجوی پسر) با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه سلامت روان GHQ و سبکهای دفاعیDSQ40 بود. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و...) و آمار استنباطی (آزمون مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانشجویان مذکر در مقایسه با دانشجویان مؤنث از سلامت روانی بهتری، خصوصأ در دو مؤلفه کارکرد جسمانی و اضطراب برخوردار هستند (05/0p≥) ولی در استفاده از مکانیسمهای دفاعی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201585_7b48418b60aa80893169fc6f55586871.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495572020121022سرمایههای فرهنگی زنان و انتخاب کالاهای مصرفی غربی مطالعه تطبیقی تعدادی از زنان شاغل و خانهدار201586FAمرتضیمنادیدانشگاه الزهرا(س)Journal Article20140409هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین انتخابهای مختلف زنان (شاغل و خانهدار) از جمله انتخاب کالاهای مصرفی غربی یا مارکدار (مانند لباس، کیف و کفش) با سرمایههای فرهنگیشان میباشد. به کمک روش کیفی با ابزار مصاحبه، با تعدادی از آنان که به صورت اتفاقی تصادفی انتخاب شدند، مصاحبههای طولانی انجام شد. تحلیل محتوای متن مصاحبهها نتایجی را نشان داد. نتایج حاکی است که سرمایۀ فرهنگی زنان، تاثیر مهمی در تبعیت از مد یا انتخاب کالاهای غربی یا مارکدار ندارند. همچنین، در پیروی از مد و انتخاب کالاهای غربی یا مارکدار، تفاوت ناچیزی بین زنان شاغل و خانهدار وجود دارد.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201586_dabca65e488646035ab21067def79910.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495572020121022بررسی مقایسه ای مکانیزمهای دفاعی و سلامت روانی دانشجویان تربیت دبیر به تفکیک جنسیت201587FAفریدهحمیدیدانشگاه شهید رجاییJournal Article20140409هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای سبکهای مکانیزمهای دفاعی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی میباشدکه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، انجام شده است. در این پژوهش 140دانشجو ( 73 دانشجوی دختر و 67 دانشجوی پسر) با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه سلامت روان GHQ و سبکهای دفاعیDSQ40 بود. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و...) و آمار استنباطی (آزمون مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانشجویان مذکر در مقایسه با دانشجویان مؤنث از سلامت روانی بهتری، خصوصأ در دو مؤلفه کارکرد جسمانی و اضطراب برخوردار هستند (05/0p≥) ولی در استفاده از مکانیسمهای دفاعی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201587_454481918b41693e8b61726c192b3cb8.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495572020121022بررسی ساختار قدرت در خانواده بر حسب برخی ویژگی های فرهنگی در خانواده مورد مطالعه: زنان متأهل شهر آبدانان201588FAمریممختاریدانشگاه یاسوجمعصومهکردی پوردانشگاه یاسوجJournal Article20140409امروزه موضوع قدرت در خانواده، یکی از مسائل مورد توجه در جامعهشناسی است که معمولاً با الگوی تقسیم کار جنسی بین همسران و نیز مشارکت آنها در تصمیمگیریها انجام میگیرد. تحقیق حاضر به بررسی ساختار قدرت در خانواده بر حسب برخی ویژگیهای فرهنگی خانوادگی میپردازد. برای بررسی این موضوع از نظریه کالینز، بلاد و ولف و پارسونز استفاده گردید و شش فرضیه از این طریق میباشد استخراج گردید. روش تحقیق پیمایشی است و شیوه گردآوری دادهها نیز پرسشنامه محقق ساخته میباشد. جامعه آماری در این تحقیق، زنان متأهل شهر آبدانان میباشد که با استفاده از جدول لین، تعداد 400 نفر نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. آزمون رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته نشان داد که متغیر وابسته ساختار قدرت در خانواده با متغیرهای مستقل تحصیلات زن، تحصیلات مرد، نگرش جنسیتی، اقتدارگرایی در شبکه خویشاوندی، نوع خانواده و فاصله سنی زوجین رابطه معنادار دارد. در این پژوهش سه متغیر مستقل در ضریب تعیین نقش داشتند، بنابراین میتوان گفت عوامل فرهنگی در خانواده در سه شکل تحصیلات زن، اقتدارگرایی موجود در شبکه خویشاوندی و نگرشهای جنسیتی ساختار قدرت در خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201588_9286a279486d4d44e06dcfeb448184ac.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495572020121022سرمایه های فرهنگی زنان و انتخاب کالاهای مصرفی غربی مطالعه تطبیقی تعدادی از زنان شاغل و خانهدار201589FAمرتضیمنادیدانشگاه الزهرا(س)Journal Article20140409هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین انتخابهای مختلف زنان (شاغل و خانهدار) از جمله انتخاب کالاهای مصرفی غربی یا مارکدار (مانند لباس، کیف و کفش) با سرمایههای فرهنگیشان میباشد. به کمک روش کیفی با ابزار مصاحبه، با تعدادی از آنان که به صورت اتفاقی تصادفی انتخاب شدند، مصاحبههای طولانی انجام شد. تحلیل محتوای متن مصاحبهها نتایجی را نشان داد. نتایج حاکی است که سرمایۀ فرهنگی زنان، تاثیر مهمی در تبعیت از مد یا انتخاب کالاهای غربی یا مارکدار ندارند. همچنین، در پیروی از مد و انتخاب کالاهای غربی یا مارکدار، تفاوت ناچیزی بین زنان شاغل و خانهدار وجود دارد.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201589_7338245343f717c90c9063441759b166.pdf