دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495592720140723بررسی میزان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم بر عزت نفس دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی یک شهرک نظامی در تهران201634FAرضاحسین پورامام حسین علیه السلاممرتضیکرمیامام حسین علیه السلاممریمناصریJournal Article20151003هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر عزتنفس دانشآموزان مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی است. "آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر افزایش عزتنفس دانش آموزان مؤثر است." فرضیه تحقیق بوده ا ست. روش پژوهش: روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل است. جامعه آماری تحقیق را تمام دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی در تهران تشکیل میدهند. روش نمونهگیری تصادفی ساده، و افراد نمونه که 45 نفر بودند با روش جایگزینی تصادفی در سه گروه 15 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده برای اندازهگیری میزان عزت نفس آزمودنیها، آزمون عزتنفس کوپر اسمیت است. بر اساس اطلاعات پسآزمون عزتنفس و مقایسه آنها با پیشآزمون با بهرهگیری از تحلیل واریانس، 52% تغییر پس از اعمال مداخله در گروه آزمایش مشاهده شد که نشاندهنده افزایش عزتنفس کلی آزمودنیها پس از آموزش گروهی مدیریت و کنترل خشم بوده است.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201634_b78f736c333b6129a3633ca99dc1bad8.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495592720140723جایگاه تعلیم و تربیت مدیریت مالی خانواده در موفقیت زوجین201635FAمحمدنظری پورکردستان0000-0002-4851-5631Journal Article20151003این پژوهش روشهای مدیریت مالی 25 زوج سنندجی، که معتقدند دارای ازدواج موفق و پایدار هستند به روش مطالعه کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سه یافته مهم این پژوهش عبارت بود از: الف ـ در بیشتر موارد یکی از زوجین عهدهدار مدیریت امور مالی خانواده است که این نیازمند اعتماد و تعامل سازنده بین طرفین است. ب ـ زوجین شرکتکننده در این پژوهش دارای بدهی حداقلی بودهاند و در ضمن تلاش کردند بدهیهایشان را در اسرع وقت بپردازند. ج ـ هزینه مشارکتکنندگان در پژوهش در چارچوب درامدهایشان بوده است و همچنین آنان افرادی صرفهجو بودند. سایر یافتههای این پژوهش بر مواردی همچون: چگونگی عمل زوجین در داشتن حساب بانکی مشترک و یا مستقل، چگونگی تعامل زوجین در حل مشکلات مالی، دیدگاهشان نسبت به مشکلات مالی سایر زوجین، متمرکز بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد زوجینی که زندگی موفق و پایداری دارند براحتی میتوانند با همفکری و همکاری یکدیگر مشکلات مالی را حل کنند. https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201635_c69108879fe0d3abac748d6db0668f94.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495592720140723رابطه هویت با خودمختاری، شایستگی و وابستگی در نوجوانان دبیرستانی201636FAمیترانقی پور قزلچهآزاد اسلامی واحد مرودشتزهراستودهامام حسین علیه السلامصدرالهخسرویآزاد اسلامی واحد فیروزآبادنازنینهنرپرورانآزاد اسلامی واحد استهبانJournal Article20151003هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هویت با خودمختاری ، شایستگی و وابستگی در نوجوانان دبیرستانی است. این پژوهش کاربردی است و می تواند به شناخت هر چه بیشتر و بهتر نوجوانان، خودمختاری، شایستگی، وابستگی، مسائل و مشکلات آنها بینجامد. روش این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را تمام نوجوانان دبیرستانی دختر و پسر شهرستان تهران تشکیل میدهند. برای این منظور 300 دانش آموز به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش هویت از پرسشنامه هویت و برای بررسی نیازهای اساسی روانشناختی از پرسشنامه خودمختاری، شایستگی و وابستگی استفاده شده است. دادهها با استفاده از روش همبستگی، آزمون t و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین هویت با خودمختاری، شایستگی و وابستگی در نوجوانان رابطه مثبت و معناداری هست. نتایج دیگر این پژوهش نشان میدهد که بین هویت در دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201636_88cd4dd769ed382ab60ed28859ecc922.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495592720140723بررسی تأثیر تحصیلات زنان بر هویت آنان (مطالعه موردی شهر تبریز)201637FAفاطمهگلابیتبریز0000-0003-2885-8458Journal Article20151003این پژوهش به بررسی تأثیر تحصیلات بر تغییرات هویتی زنان پرداخته است. در این تحقیق، تحصیلات زنان بهعنوان متغیر مستقل و هویت مدرن و پست مدرن بهعنوان متغیرهای وابسته تعیینشده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار اندازهگیری تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری در این تحقیق عبارت است از تمام زنان بالای 15 سال ساکن در شهر تبریز، شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، حجم نمونه 350 نفر بوده که از طریق فرمول کوکران براورد شده است. یافتههای تحقیق، تأثیر تحصیلات را بر هویت مدرن و پست مدرن در ابعاد مختلف آنها نشان میدهد. بر این اساس، تحصیلات عاملی محدود کننده برای زنان در زندگی خانوادگیشان بهشمار نمیرود بلکه با افزایش تحصیلات در عین اینکه فرصت مشارکت و حضور در عرصههای عمومی برای زنان افزایش مییابد، قدرت انتخاب و قدرت کنترل آنها بر زندگیشان زیادتر میشود. تحصیلات برای زنان فرصتهایی را ایجاد میکند که از طریق آن، پلی بین نقشهای حوزه عمومی و خصوصی برقرار سازند و توان خود را در جامعه نشان دهند. https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201637_b4ab819fe87e33256888b0a548787ff2.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495592720140723پیشبینی توانمندسازی زنان روستایی با استفاده از الگوی مبتنی بر تحلیل تشخیصی (مطالعه موردی: شهرستان کنگاور)201638FAمژگانفقیریرازی کرمانشاهامیرحسینعلی بیگیرازی کرمانشاهفاطمهپورقاسمرازی کرمانشاهمریمتاتاررازی کرمانشاهJournal Article20151004هدف این مطالعه پیشبینی توانمندسازی زنان روستایی شهرستان کنگاور با استفاده از الگوی مبتنی بر تحلیل تشخیصی است. در واقع این مطالعه به خودی خود هدف نیست، بلکه این مطالعه تلاش میکند که عوامل مختلفی را کشف کند که بر توانمندسازی زنان روستایی اثر گذار، و بهترین ایجاد کننده تمایز بین زنان روستایی با توانهای متفاوت است. در این راستا، این مطالعه با استفاده از تحلیل تشخیصی به دنبال یافتن معادلهای است که توانایی دستهبندی زنان روستایی را از نظر توانمندی در سه سطح کم، متوسط و زیاد داشته باشد. این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی و از نوع توصیفی ـ همبستگی به بررسی مسئله پرداخته است. با توجه به حجم جامعه آماری (2899N= ) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای نمونههای مورد مطالعه به شیوه تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (339n=) انتخاب شد. نتایج مطالعه نشان داد که متغیرهای پیشبین کنترل بر منابع اقتصادی، قدرت تصمیمگیری در خانواده، تحرک و پویایی و آزادی از تسلط خانواده در طبقهبندی زنان روستایی به سه گروه توانمندی کم، متوسط و زیاد نقش داشت.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201638_b58ae46ed3bcabbcfbdc8dca43fdd31c.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495592720140723بررسی وضعیت سلامتِ زنانِ سرپرست خانوارِ شهری و روستایی شهرستان جهرم و عوامل اجتماعی- اقتصادی مرتبط با آن201639FAآرمانحیدرییاسوجعزت اللهمیرزاییعلامه طباطباییJournal Article20151004این مقاله به بررسی وضعیت سلامت زنان سرپرست خانوار در شهرستان جهرم پرداخته است. روش پژوهش کمی و پیمایشی، و از روش نمونهگیری مطبق سهمیهای برای دستیابی به پاسخگویان استفاده شده است. حجم نمونه بر اساس جدول تعیین حجم نمونه لین، 326 نفر از زنان سرپرست خانوار شهر و روستاهای جهرم بودهاند. بر اساس یافتههای تحقیق، سالخوردگان، روستاییان، کسانی که در منزل غیرشخصی ساکن هستند و کسانی که به علل ارادی سرپرست خانوار شده، و سرپرستی یک تا چهار نفر را عهدهدار بودهاند در مقایسه با دیگران، سلامت جسمانی کمتری داشتند. همچنین، شاغلان و باسوادان، سلامت روانی کمتر و کسانی که رضایت اجتماعی بیشتری داشتهاند، سلامت روانی بیشتری داشتند. بر اساس نتایج پژوهش علت سرپرستی (ارادی یا غیرارادی بودن) از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت جسمانی و روانی پاسخگویان بوده است؛ هر سه عامل بیولوژیکی، جغرافیایی و اجتماعی ـ اقتصادی برای سلامت مهم است؛ اما سهم دو عامل اول برای سلامت جسمانی و سهم عامل سوم برای سلامت روانی بیشتر است. مهمتر از همه اینکه این عوامل، میتواند تأثیرات منفی همدیگر را تقویت کند بهگونهای که زنان پیر، بیسواد و شهریای که فاقد مسکن شخصی، و به علل غیرارادی سرپرست خانوار شدهاند، کمترین مقدار سلامت جسمانی داشتهاند. https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201639_b5c69297c34143e12610c480e6e9a12b.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495592720140723بررسی ارتباط میزان تقید مردان به باورهای دینی و خشونت علیه زنان در شهر یاسوج201640FAاصغرمیرفردییاسوجآرمانحیدرییاسوجعلیحیدرییاسوجزهراشایانییاسوجJournal Article20151004این مقاله به بررسی ارتباط میزان تقید مردان به باورهای دینی و ویژگیهای جمعیتشناختی با میزان خشونت علیه زنان در شهر یاسوج پرداخته است. روش پژوهش، پیمایشی، جامعه آماری پژوهش را تمام زنان متأهل 54 ـ 15 ساله شهر یاسوج تشکیل داده است که در زمان پژوهش حداقل یک سال از ازدواج آنها گذشته باشد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه و با شیوه نمونهگیری چند مرحلهای طبقهبندی شده تصادفی از یک نمونه 400 نفری از جامعه آماری بهدست آمده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین مدتزمان ازدواج زوجین با میزان خشونت شوهران علیه زنان رابطهای معنادار نیست، اما از سویی دیگر، بین تعداد فرزندان و میزان تقید شوهر به باورهای دینی با میزان خشونت شوهران علیه زنان رابطه معنادار هست. نتیجهگیری اساسی پژوهش این است که با افزایش میزان تقید شوهر به باورهای دینی از میزان خشونت علیه زنان کاسته میشود.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201640_eae14a15cf367c9eb6a5d4d99a86b068.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامفرهنگی تربیتی زنان و خانواده2645-495592720140723بررسی ارتباط معنا و هدف زندگی و انگیزش تحصیلی با آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان دختر201641FAمنصوربیرامیتبریزتورجهاشمی نصرآبادیتبریزعلیفرهادیعلوم پزشکی لرستانعلیفرهادیعلوم پزشکی لرستانیزدانموحدیتبریزJournal Article20151004بر اساس مطالعات، زمینههای مختلفی میتواند به بروز بیحوصلگی منجر شود. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط معنا و هدف در زندگی و انگیزش تحصیلی با آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان دختر انجام شد. نمونه پژوهش 207 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 92-1391 بودند که به پرسشنامه معنا و هدف زندگی، انگیزش تحصیلی و آمادگی برای بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ (1986) پاسخ دادند. همه آزمودنیها داوطلبانه پرسشنامهها را تکمیل کردند و برگرداندند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان داد که معنا و هدف زندگی و انگیزش تحصیلی بیرونی و درونی رابطه معناداری با بیحوصلگی دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب 38، 44 و 49 درصد بیحوصلگی دانشجویان با متغیرهای پیشبین تبیین میشود. با توجه به این موارد و عوارض متعدد بیحوصلگی (افت تحصیلی، ترک تحصیل، افسردگی، سوء مصرف مواد) لازم است در دانشگاهها برنامههایی بهمنظور پیشگیری از آن اجرا شود.https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201641_44980a3e81914ed08c2bbecaf75c1abf.pdf