2024-03-28T15:06:54Z
https://cwfs.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200353
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1392
8
22
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر تعارضات زناشویی
فاطمه
عابدی
مهرانگیز
شعاع کاظمی
چکیده هدف از این پژوهش بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر تعارضات زناشویی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه مشتمل بر کلیه زنان مراجعهکننده به مرکز مشاور آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج در شش ماهه اول سال 90 میباشد. از جامعه مورد نظر ۵۰ نفر جهت تشخیص تعارضات زناشویی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته تعارضات زناشویی، مورد غربالگری قرار گرفتند و بدین ترتیب، مجموعاً 25 آزمودنی در یک طرح نیمه آزمایشی، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. یک هفته قبل از اجرای برنامه آموزش، از هر دو گروه پیشآزمون تعارضات زناشویی به عمل آمد. سپس گروه آزمایشی 15 جلسه، برنامه آموزشی مهارتهای زندگی را دریافت نمود. بعد از پایان آموزش، از هر دو گروه پسآزمون تعارضات زناشویی به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی توانسته است تعارضات زناشویی را به طور معناداری کاهش دهد (P<0/05).
آموزش
مهارت های زندگی
تعارضات زناشویی
2013
03
21
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201597_0273db21275fdc9283232552c51eb840.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1392
8
22
بررسی رابطه نگرش دینی با آرامش روانی ، اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی نوجوانان دختر
احمد
غضنفری
عبدالرحیم
عناقه
چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی نقش نگرش دینی در آرامش روانی، افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب و افسردگی میباشد. روش تحقیق مورد استفاده، روش پیمایشی است به همین منظور یک نمونه 302 نفری از بین دانش آموزان دختر دبیرستانی به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه نگرش دینی، پرسشنامه آرامش، اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان می باشد. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی(آزمون t ،آزمون F و ضریب همبستگی پیرسون) با استفاده از نرم افزار spss تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که نگرش دینی بر آرامش روانی و اعتماد به نفس دانش آموزان تأثیر دارد ولی نگرش دینی تأثیری بر کاهش اضطراب و افسردگی ندارد. به عبارتی عوامل دیگری نیز وجود دارند که موجب اضطراب و افسردگی می شود ولی ریشه های آرامش و اعتماد به نفس بالا نگرش دینی می باشد.
نگرش دینی
آرامش روانی
اعتماد به نفس
اضطراب و افسردگی
دانش آموز دختر
2013
03
21
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201598_8f5132bd95ec7da5d04d46bb10471421.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1392
8
22
بررسی مقایسه ای هوش فرهنگی و رضایتمندی زناشویی دانشجویان متأهل دبیری
فریده
حمیدی
الهام
دهنوئی
چکیده هدف اصلی پژوهش، بررسی مقایسها ی هوش فرهنگی و رضایتمندی از زناشویی در دانشجویان متأهل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. بدین منظور 100 نفر از دانشجویان متأهل دانشکده های مختلف این دانشگاه به تفکیک جنسیت (50 زن و 50 مرد) به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و آزمون های رضایتمندی از زناشویی ENRICH و همچنین مقیاس هوش فرهنگی CQS بر روی آنها اجرا شد. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون، مانوا و آزمون t برای مقایسه میانگینهای مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین رضایتمندی از زناشویی دانشجویان متأهل زن و مرد تفاوت معنی داری وجود ندارد. ولی این تفاوت برای هوش فرهنگی و مؤلفه های فراشناخت یا استراتژی فرهنگی، شناخت یا دانش فرهنگی و انگیزش فرهنگی معنادار است ولی برای مؤلفه رفتار فرهنگی تفاوت معنی داری مشاهده نمی شود (P≥0/05).
هوش فرهنگی
استراتژی فرهنگی
انگیزش فرهنگی
رفتار فرهنگی
دانش فرهنگی
رضایتمندی از زناشویی
2013
03
21
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201599_3a19c2d0458491484ed183147dea03f0.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1392
8
22
بررسی رابطه شادکامی و رضایت از زناشویی در بین خانواده های شهرستان زهک
سیدرضا
بلاغت
حسین
ابراهیم زاده اسمین
سید جمال
موسوی نژاد
زری
خزاعی
محمد
محمودوند
محمد
محمودوند
چکیده پژوهش حاضر با هدف جستاری در توسعه اجتماعی و تربیتی خانواده: بررسی رابطه شادکامی با رضایت از زناشویی در بین خانواده های شهرستان زهک انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری آن شامل کلیه جمعیت ساکن(زن و مرد) در شهرستان زهک است. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است که حجم نمونه 370 نفر می باشد. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است که پرسشنامه شادکامی آرگیل شامل 29 سوال فرم کوتاه و پرسشنامه رضایت از زناشویی اینریچ شامل 47 سوال می باشد. روایی پرسشنامه ها از نوع محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. برای تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمونt تک گروهی، آزمون t مستقل، و آزمون F، استفاده شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین شادکامی با رضایت از زناشویی خانواده های شهرستان زهک رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. همچنین نتایج آزمون t تک گروهی نشان داد که خانواده های شهرستان زهک دارای میانگین شادکامی بالاتر از متوسط می باشند و نیز خانواده های شهرستان زهک دارای میانگین رضایت زناشویی بالاتر از متوسط می باشند. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین شادکامی پاسخگویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد و نیز بین رضایت زناشویی پاسخگویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون f نشان داد که که بین شادکامی و رضایت از زناشویی خانواده های شهرستان زهک برحسب میزان تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد.
شادکامی
رضایت از زناشویی
خانواده های شهرستان زهک
2013
03
21
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201600_9582384a963fd8105b6e62120f1ddb8f.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1392
8
22
مقایسه میزان شیوع اختلالات شخصیت در مردان و زنان به وسیله نمرات خام تعدیل شده آزمون میلونIII
روشنک
خدابخش
چکیده مطالعه حاضر به منظور بررسی میزان شیوع اختلالات شخصیت در نمونهای از جمعیت زنان و مردان بزرگسال سالم و بیمار ساکن در چند شهر ایران انجام شده است. به این منظور 980 نفر به عنوان نمونه این تحقیق انتخاب شدند که شامل 599 زن و 381 مرد است. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع داوطلبانه و در دسترس بود. سپس زنان و مردان با اجرای تست میلون 3 در مقیاسهای شخصیتی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. طرح تحقیق این پژوهش، از نوع علّی/ مقایسه ای بود. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه اختلال شخصیتی میلون3 (توسط خدابخش 1380 برای اولین بار درایران هنجاریابی مقدماتی شده است) می باشد. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون های f و t استفاده شد. نتایج بیانگر تفاوت معنادار در پاره ای از مقیاس های شخصیتی این دو جنس بود.
کلید واژه: اختلالات شخصیت
تفاوت های جنسیتی
آزمون میلون 3
2013
03
21
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201601_7ab52df5c7bd703ce550d9e405069529.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1392
8
22
اثربخشی آموزش کنترل خودمتمایزسازی در کنش عاطفی زنان متأهل
الهام
ایوبی
اصغر
جعفری
چکیده پژوهش حاضر به منظورتعیین اثربخشی آموزش کنترل خودمتمایزسازی در کنش عاطفی زنان متأهل خانه دار انجام شد. این پژوهش به روش شبه آزمایشی با گروه آزمایش- کنترل انجام گرفت .جامعه آماری، زنان خانه دار متأهل مراجعه کننده به فرهنگسرای منطقه پنج تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 40 نفر انتخاب شدند و به روش جور کردن در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه مداخله ای مبتنی بر آموزش کنترل خودمتمایزسازی را در 8 جلسه گروهی دریافت نمودند و برای گروه کنترل هیچ برنامه مداخله ای انجام نشد. به کمک پرسشنامه عشق ورزی داده ها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری جمع آوری شد و به وسیله روش های آماری تحلیل کواریانس و t همبسته مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش کنترل خودمتمایزسازی، مولفه های کنش عاطفی زنان متأهل خانه دار را در گروه آزمایش افزایش داده است (000/0>P و 716/188=F). نتایج پژوهش شواهدی را نشان داد که آموزش کنترل خودمتمایزسازی می تواند از طریق تعدیل نمودن وابستگی به خانواده اصلی و استقلال زنان در روابط عاطفی با همسران مؤلفه های میل، صمیمیت و تعهد به کنش عاطفی آنان را افزایش دهد. همچنین نتایج حاصل از آزمون t در مرحله پیگیری نشان داد که تغییرات مطلوب ایجاد شده در روابط عاطفی زنان، ماندگار بوده است.
کلید واژه: خودمتمایزسازی
کنش عاطفی
زنان خانه دار
2013
03
21
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201602_fc8744d3b9f2356c511f429e955334de.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1392
8
22
اهمیت تدوین پیوست خانواده در قوانین و طرح های کلان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور
محمد
اسحاقی
زهرا
کوهساری
چکیده پیوست خانواده به عنوان مفهومی جدید در بحث مهندسی فرهنگی کشور، ابزاری است برای ایجاد پیوند بین مدیریت راهبردی و مدیریت اجرایی در طرح های کلان ملی و بررسی شاخصه ها، سیاستها و روش ها و سهم تاثیرگذاری کلیه طرح ها و برنامه های ملی بر نهاد خانواده. درواقع موضوع «پیوست خانواده» به معنای بررسی آثار متقابل هر فعالیت بزرگ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بر نظام خانواده می باشد. مبحثی بسیار مهم، حیاتی وتعیین کننده که در مسیر دستیابی به اهداف کلان کشورو پیشرفت و تعالی همه جانبه آن می باشد که اولین بار- در کشور ما- با عنوان مهندسی فرهنگی کشور توسط مقام معظم رهبری به عنوان یکی از وظایف مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. پیوست خانواده در واقع تسهیل کنندهای کار آمد، تاثیرگذار و حائز اهمیت در تحقق اهداف این نقشه جامع خواهد بود.
کلید واژه: خانواده
پیوست خانواده
تهدیدها و فرصت ها
مهندسی فرهنگی
پیوست فرهنگی
2013
03
21
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201603_231c80bd759b7d220257767d3fbc60c0.pdf