2024-03-28T23:23:09Z
https://cwfs.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200349
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1391
7
19
بررسی تاثیرآلکسیتایمیا برعملکرد خانوادگی زوجهای مراجعه کننده به مراکز مشاوره و رواندرمانی
جمشید
جراره
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آلکسیتایمیا و عوامل جمعیتشناختی در پیشبینی عملکرد خانوادگی زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاوره و رواندرمانی انجام گرفت. در یک طرح توصیفی مقطعی تعداد 133 نفر شرکتکننده (42 مرد و91 زن) از میان مراجعان به مراکز مشاوره و رواندرمانی شهر تهران به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه جمعیت شناختی، مقیاس آلکسیتایمیای تورنتو (TAS) و ابزار سنجش خانواده (FAD) را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام نشان داد که از لحاظ آماری بین آلکسیتایمیا و عملکرد خانواده همبستگی منفی معنادار وجود دارد و نیز بین سطح تحصیلات و عملکرد خانوادگی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین آلکسیتایمیا و سطح تحصیلات قادرند عملکرد خانواده را از لحاظ آماری به طور معناداری پیشبینی کنند و به طور کلی 25% از واریانس عملکرد خانوادگی را تبیین میکنند. جنسیت و سن قادر به پیشبینی عملکرد خانواده نبودند. بنابراین، آلکسیتایمیا و سطح تحصیلات پایین باعث عملکرد منفی در خانواده میشوند. شناسایی و مداخله در آلکسیتایمیا و متناسب سازی برنامههای درمانی با سطح تحصیلات در بهبود عملکرد خانوادگی زوجین ضرورت دارد.
آلکسی تایمیا
عملکرد خانواده
زوجها
عوامل جمعیت شناختی
2012
07
22
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201574_e7b7cc03f2f28f0efc5a9cd72c3a87da.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1391
7
19
نقش هویت زنان مهاجر مسلمان درکشورهای اروپایی بر همگرایی فرهنگی
سید حمزه
صفوی همامی
سید محمد
طباطبایی
زنان مسلمان، به دلایل مختلف از جمله دلایل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی، اجتماعی نظیر وقوع جنگ و یا فرار از فقر و گرسنگی، تبعیت از خانواده و سایر عوامل مهاجرت میکنند. هدف این مطالعه شناخت همگرایی زنان مسلمان مهاجر در شهرهای بروکسل و پاریس وتاثیر هر یک از هویتهای چهارگانه (قومی، ملی، مذهبی، جهانی) بر همگرایی و واگرایی و طرد ایشان می باشد. این پژوهش به روش پیمایشی در جامعه آماری مسلمانان مهاجر در دو شهر پاریس و بروکسل انجام شده است. با توجه به عدم دسترسی به آمار مسلمانان مهاجر برحسب جنسیت، نمونه زنان مسلمان مهاجر مورد بررسی در این مقاله 212 نفر از پاسخگویان مونث میباشند که برحسب روش نمونهگیری گلوله برفی[1] در جمعیت نمونه قرار گرفتهاند. یافتهها نشان میدهد، هویت جهانی همانگونه که مورد انتظار است با همگرایی رابطه معنادار و مثبت و با واگرایی و طرد، رابطه منفی و معکوس دارد. انسجام درونی و هویت قومی و واگرایی نیز مطابق انتظار با همگرایی، رابطه معکوس دارند. یعنی با افزایش هویت قومی و انسجام درونی و طرد پاسخگویان، همگرایی کاهش مییابد و برعکس. تحلیل رگرسیون متغیرهای تحقیق و مقدار2R نشان داد که در کل مدل مقیاس ها و معرفهای هویت قومی، ملی، دینی و جهانی توانسته است حدود 91 درصد از واریانس همگرایی را تبیین کند.
زنان مسلمان مهاجر
همگرایی
واگرایی
هویت جهانی
هویت دینی
هویت ملی
هویت قومی
2012
07
22
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201575_099592e7f4f3ee8fe21eb67e3531f481.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1391
7
19
بررسی تأثیر روش داستانگویی مبتنی بر کلیله و دمنه بر بهبود خودپنداره کودکان دختر پایه چهارم ابتدائی
نسیم السادات
قدسی
عبدالله
شفیع آبادی
منصور
سودانی
منصور
سودانی
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تاثیر روش داستانگویی با تکیه بر داستانهای کلیله و دمنه بر بهبود خودپنداره کودکان است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی منطقه دو آموزش و پرورش شهرتهران در سال تحصیلی 91-90 میباشد. روش نمونهگیری با توجه به هدف پژوهش (بهبود خودپنداره) بدین شیوه اجرا شد که با پیشآزمون خودپنداره کودکان پیرز-هریس، تعداد 15 نفر از دانش آموزان، با خودپنداره ضعیف، به عنوان گروه آزمایش انتخاب شد و در یک دوره ده جلسهای به جهت بهبود خودپنداره، شنیدن داستانهای کلیله و دمنه را تجربه کردند. هر دو گروه آزمایش و گواه درمعرض پسآزمون خودپنداره قرارگرفتند. دادهها با توجه به فرضیه تحقیق ، توسط تحلیل کوواریانس موردتحلیل آماری قرارگرفت. نتایج تحلیل آماری نشان داد که روش داستانگویی مبتنی برکلیله ودمنه بر بهبود خودپنداره کودکان اثردارد.
داستان گویی مبتنی بر کلیله و دمنه
خودپنداره
کودکان
2012
07
22
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201576_e6399279b68935cd72ced0fc03cade9d.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1391
7
19
بررسی نگرش مادران به کاربرد فناوری در آموزش زبان انگلیسی فرزندان
مهرک
رحیمی
معصومه
حسنی
هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش مادران ایرانی به آموزش زبان انگلیسی فرزندانشان با استفاده از فناوری است. صدو هیجده خانم متأهل دارای فرزند با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. نگرش آنان به استفاده از رایانه جهت آموزش زبان انگلیسی فرزندانشان توسط پرسشنامه ی محقق ساخت و با در نظر گرفتن سه جنبه شامل آموزشی، عاطفی و اقتصادی ارزیابی گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون تی و محاسبه ضریب همبستگی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که مادران به طورکلی به استفاده از فناوری برای آموزش زبان انگلیسی نگرشی مثبت دارند. این نگرش در دو جنبه آموزشی و اقتصادی بهطور معناداری از میانگین نظری (3) بالاتر است. اما در جنبه عاطفی این نگرش نه مثبت و نه منفی است. تفاوت نگرش مادران با درنظرگرفتن تحصیلات و وضعیت اشتغال بهطور کلی معنادار نبود ولی تفاوت نگرش با در نظر گرفتن سه جنبه نشان داد که مادرانی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند به جنبه عاطفی کاربرد رایانه بیشتر نگرش مثبت دارند. در عین حال، در جنبه های آموزشی و اقتصادی هیچ تفاوتی بین مادران با تحصیلات دانشگاهی و مادران دیپلمه مشاهده نشد. بررسی تفاوت نگرش مادران با توجه به وضعیت اشتغال آنها نشان داد که هیچ تفاوتی بین نگرش کلی و سه جنبه نگرش بین مادران شاغل و خانه دار وجود ندارد. محاسبه ضریب همبستگی نشان داد که هیچ ارتباطی بین نگرش ها به طور کلی و جنبه های آن با سن مادران و تعداد فرزندان آنان وجود ندارد. یافته های این پژوهش بیانگر نظر نسبتاً مثبت مادران در به استفاده از فناوری در یادگیری فرزندانشان است که می تواند راهگشای نظام آموزش و پرورش در جهت توسعه آموزش مبتنی بر فناوری (مانند آموزش الکترونیکی) باشد. یافته ها هم بر ضرورت برقراری دوره های آشنا سازی مادران ایرانی با فواید فناوری در آموزش تأکید دارد.
کلید واژه:مادران
آموزش زبان انگلیسی
فناوری
نگرش
2012
07
22
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201577_0f9e9379e201ed74191c9a884d0abb16.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1391
7
19
ارزیابی عوامل اجتماعی-اقتصادی موثر بر سرمایه اجتماعی زنان (با تأکید بر نقش آن در اقتصاد گذار ایران)
نرجس
نره ای
بهروز
صادقی عمروآبادی
نجفعلی
شهبازی
روح الله
غلامی
توسعه پایدار از جمله موضوعات مهم بین رشته ای است که فراتر از رشد اقتصادی بوده و به مباحث کیفی توسعه بسیار اهمیت میدهد. سرمایه اجتماعی نیز از متغیرهای کلیدی است که از جنبه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و حتی به لحاظ محیط زیستی بر توسعه پایدار تاثیرات معناداری خواهد داشت. در این بین زنان و سرمایه اجتماعی رابطه تنگاتنگی با ادبیات توسعه پایدار دارند. با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی زنان در اقتصاد گذار کشورهای در حال توسعه این مقاله در پی جواب به سوالات زیر می باشد: 1- عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر سرمایه اجتماعی زنان جهت نیل به توسعه پایدار چیست؟ 2- آیا عوامل اجتماعی همچون سن، تحصیلات بر سرمایه اجتماعی زنان موثر است؟ 3- آیا عوامل اقتصادی همچون درآمد فرد، درآمد همسر، نوع شغل و طبقه اجتماعی و اقتصادی فرد بر سرمایه اجتماعی زنان موثر است؟ روش این تحقیق پیمایش است. جمعیت نمونه آن600 نفر از زنان 20 سال به بالای ساکن در شهر شیراز میباشند. از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده و اعتبار آن به روش صوری و پایایی آن به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که درآمد، تحصیلات، نوع شغل و طبقه اقتصادی و اجتماعی از عوامل موثر و افزایش دهنده سرمایه اجتماعی زنان در کشور می باشد.
عوامل اجتماعی- اقتصادی
سرمایه اجتماعی زنان
کیفیت زندگی
توسعه پایدار
رشد اقتصادی
2012
07
22
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201578_ade0e963db2478ae8c39067c5a0fd1f8.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1391
7
19
بررسی اثربخشی روش آموزشی خود دلگرم سازی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت از زناشویی والدین دارای کودک کم توان ذهنی خفیف
راضی
فتحی
حمید
علیزاده
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی روش آموزشی دلگرم سازی برسلامت روانی و رضایت از زناشویی والدین دارای کودک کم توان ذهنی خفیف است. به این منظور از بین مدارس آموزش و پرورش استثنایی شهرتهران دو مدرسه در محدوده متوسط شهرانتخاب شد. پس از همتاسازی دانش آموزان براساس معیارهایی چون پایه تحصیلی، سن، سواد والدین و سطح درآمد خانواده، 36 نفر از والدین براساس نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و بعد از آموزش برنامه مورد نظر یک پس آزمون از هردو گروه به عمل آمد. پس از یک ماه یک آزمون پیگیری جهت بررسی ماندگاری یا ایجاد هرگونه تغییر در اثر آموزش از والدین به عمل آمد. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از آزمون سلامت عمومی (GHQ-28) و رضایت زناشویی استفاده شد. جهت بررسی نتایج حاصل از آموزش از آمار توصیفی وآمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحلیلهای پس آزمون نشان داد که روش آموزشی شوانکر، سلامت روانی وخصوصاًً رضایت از زناشویی والدین را بهبود بخشیده است. همچنین این آموزش مقیاسهای علائم جسمانی، اضطراب وکارکردهای اجتماعی را نیز بهبود داده است ولی بر میزان افسردگی تاثیری نداشته است. پیگیری نشان داد که اثرات آموزش بعد از یک ماه همچنان باقی مانده است. نکته قابل توجه اینکه تحلیل پیگیری نشان دهنده کاهش افسردگی آزمود نی ها پس از گذشت یک ماه بود. براین اساس می توان نتیجه گیری کرد که می توان تکنیک های دلگرم سازی رابه این والدین آموزش داد، این تکنیک ها می توانند در حفظ سلامت روانی والدین مؤثر باشند.
خود دلگرم سازی
سلامت روانی
رضایت از زناشویی
کودک کم توان ذهنی
2012
07
22
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201579_a94f3cae8dfec692eeae8c3f0d0fd914.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1391
7
19
بررسی اثربخشی رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی زنان خانه دار شهر تهران
مهرناز
اشجع
کیومرث
فرح بخش
نجمه
سدرپوشان
زهرا
ستوده
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش افسردگی زنان خانه دار است. این پژوهش نیمه تجربی و به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش زنان خانه دار شهرتهران در سال91-90 هستند. نمونه این پژوهش شامل30 نفر از زنان خانه دار مراجعه کننده به شش خانه سلامت منطقه 2 شهر تهران بود ند که نمره آنان در آزمون افسردگی بک بین 14 تا 63 بود و به صورت تصادفی در دوگروه 15 نفری قرار گرفتند. آنگاه مداخلات درمانی (رویکرد پذیرش وتعهد) به گروه آزمایش (تعداد 14 نفر به علت ریزش) طی ده جلسه و در ده هفته متوالی انجام شد و گروه کنترل هیچ آموزشی را ندیدند. در این پژوهش جهت آزمودن فرضیه ها از روش واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده گردید. نتایج نشان داد که رویکرد پذیرش و تعهد منجر به کاهش افسردگی زنان خانهدار شده است (01/0 > Ρو 1/42= F).
افسردگی
پذیرش و تعهد درمانی
2012
07
22
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201580_52e5c3b6a597b254af176700298544d9.pdf