2024-03-28T13:41:27Z
https://cwfs.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200306
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1393
9
27
بررسی میزان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم بر عزت نفس دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی یک شهرک نظامی در تهران
رضا
حسین پور
مرتضی
کرمی
مریم
ناصری
هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر عزتنفس دانشآموزان مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی است. "آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر افزایش عزتنفس دانش آموزان مؤثر است." فرضیه تحقیق بوده ا ست. روش پژوهش: روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل است. جامعه آماری تحقیق را تمام دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی در تهران تشکیل میدهند. روش نمونهگیری تصادفی ساده، و افراد نمونه که 45 نفر بودند با روش جایگزینی تصادفی در سه گروه 15 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده برای اندازهگیری میزان عزت نفس آزمودنیها، آزمون عزتنفس کوپر اسمیت است. بر اساس اطلاعات پسآزمون عزتنفس و مقایسه آنها با پیشآزمون با بهرهگیری از تحلیل واریانس، 52% تغییر پس از اعمال مداخله در گروه آزمایش مشاهده شد که نشاندهنده افزایش عزتنفس کلی آزمودنیها پس از آموزش گروهی مدیریت و کنترل خشم بوده است.
مدیریت خشم و عزت نفس در مدارس راهنمایی دخترانه
رابطۀ عزت نفس و زندگی در شهرکهای نظامی
آموزش گروهی مدیریت خشم و عزت نفس در دختران
2014
07
23
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201634_b78f736c333b6129a3633ca99dc1bad8.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1393
9
27
جایگاه تعلیم و تربیت مدیریت مالی خانواده در موفقیت زوجین
محمد
نظری پور
این پژوهش روشهای مدیریت مالی 25 زوج سنندجی، که معتقدند دارای ازدواج موفق و پایدار هستند به روش مطالعه کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سه یافته مهم این پژوهش عبارت بود از: الف ـ در بیشتر موارد یکی از زوجین عهدهدار مدیریت امور مالی خانواده است که این نیازمند اعتماد و تعامل سازنده بین طرفین است. ب ـ زوجین شرکتکننده در این پژوهش دارای بدهی حداقلی بودهاند و در ضمن تلاش کردند بدهیهایشان را در اسرع وقت بپردازند. ج ـ هزینه مشارکتکنندگان در پژوهش در چارچوب درامدهایشان بوده است و همچنین آنان افرادی صرفهجو بودند. سایر یافتههای این پژوهش بر مواردی همچون: چگونگی عمل زوجین در داشتن حساب بانکی مشترک و یا مستقل، چگونگی تعامل زوجین در حل مشکلات مالی، دیدگاهشان نسبت به مشکلات مالی سایر زوجین، متمرکز بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد زوجینی که زندگی موفق و پایداری دارند براحتی میتوانند با همفکری و همکاری یکدیگر مشکلات مالی را حل کنند.
تعلیم و تربیت مدیریت مالی
خانواده و مدیریت مالی
موفقیت زوجین و مسائل مالی
مدیریت اقتصادی خانواده در ایران
2014
07
23
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201635_c69108879fe0d3abac748d6db0668f94.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1393
9
27
رابطه هویت با خودمختاری، شایستگی و وابستگی در نوجوانان دبیرستانی
میترا
نقی پور قزلچه
زهرا
ستوده
صدراله
خسروی
نازنین
هنرپروران
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هویت با خودمختاری ، شایستگی و وابستگی در نوجوانان دبیرستانی است. این پژوهش کاربردی است و می تواند به شناخت هر چه بیشتر و بهتر نوجوانان، خودمختاری، شایستگی، وابستگی، مسائل و مشکلات آنها بینجامد. روش این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را تمام نوجوانان دبیرستانی دختر و پسر شهرستان تهران تشکیل میدهند. برای این منظور 300 دانش آموز به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش هویت از پرسشنامه هویت و برای بررسی نیازهای اساسی روانشناختی از پرسشنامه خودمختاری، شایستگی و وابستگی استفاده شده است. دادهها با استفاده از روش همبستگی، آزمون t و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین هویت با خودمختاری، شایستگی و وابستگی در نوجوانان رابطه مثبت و معناداری هست. نتایج دیگر این پژوهش نشان میدهد که بین هویت در دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد.
هویت و خود مختاری
شایستگی و وابستگی
نوجوانی و هویت
رابطه هویت با خودمختاری و شایستگی در جوانان
2014
07
23
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201636_88cd4dd769ed382ab60ed28859ecc922.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1393
9
27
بررسی تأثیر تحصیلات زنان بر هویت آنان (مطالعه موردی شهر تبریز)
فاطمه
گلابی
این پژوهش به بررسی تأثیر تحصیلات بر تغییرات هویتی زنان پرداخته است. در این تحقیق، تحصیلات زنان بهعنوان متغیر مستقل و هویت مدرن و پست مدرن بهعنوان متغیرهای وابسته تعیینشده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و ابزار اندازهگیری تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری در این تحقیق عبارت است از تمام زنان بالای 15 سال ساکن در شهر تبریز، شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، حجم نمونه 350 نفر بوده که از طریق فرمول کوکران براورد شده است. یافتههای تحقیق، تأثیر تحصیلات را بر هویت مدرن و پست مدرن در ابعاد مختلف آنها نشان میدهد. بر این اساس، تحصیلات عاملی محدود کننده برای زنان در زندگی خانوادگیشان بهشمار نمیرود بلکه با افزایش تحصیلات در عین اینکه فرصت مشارکت و حضور در عرصههای عمومی برای زنان افزایش مییابد، قدرت انتخاب و قدرت کنترل آنها بر زندگیشان زیادتر میشود. تحصیلات برای زنان فرصتهایی را ایجاد میکند که از طریق آن، پلی بین نقشهای حوزه عمومی و خصوصی برقرار سازند و توان خود را در جامعه نشان دهند.
تحصیلات
زنان و هویت مدرن
هویت پست مدرن و حوزه عمومی
رابطۀ تحصیلات و فعالیتهای اجتماعی برای زنان
2014
07
23
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201637_b4ab819fe87e33256888b0a548787ff2.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1393
9
27
پیشبینی توانمندسازی زنان روستایی با استفاده از الگوی مبتنی بر تحلیل تشخیصی (مطالعه موردی: شهرستان کنگاور)
مژگان
فقیری
امیرحسین
علی بیگی
فاطمه
پورقاسم
مریم
تاتار
هدف این مطالعه پیشبینی توانمندسازی زنان روستایی شهرستان کنگاور با استفاده از الگوی مبتنی بر تحلیل تشخیصی است. در واقع این مطالعه به خودی خود هدف نیست، بلکه این مطالعه تلاش میکند که عوامل مختلفی را کشف کند که بر توانمندسازی زنان روستایی اثر گذار، و بهترین ایجاد کننده تمایز بین زنان روستایی با توانهای متفاوت است. در این راستا، این مطالعه با استفاده از تحلیل تشخیصی به دنبال یافتن معادلهای است که توانایی دستهبندی زنان روستایی را از نظر توانمندی در سه سطح کم، متوسط و زیاد داشته باشد. این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی و از نوع توصیفی ـ همبستگی به بررسی مسئله پرداخته است. با توجه به حجم جامعه آماری (2899N= ) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای نمونههای مورد مطالعه به شیوه تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (339n=) انتخاب شد. نتایج مطالعه نشان داد که متغیرهای پیشبین کنترل بر منابع اقتصادی، قدرت تصمیمگیری در خانواده، تحرک و پویایی و آزادی از تسلط خانواده در طبقهبندی زنان روستایی به سه گروه توانمندی کم، متوسط و زیاد نقش داشت.
توانمندسازی زنان روستایی
الگوی تحلیل تشخیصی و توانمندسازی زنان روستایی
توانمندسازی زنان و پیشرفت اجتماعی در ایران
2014
07
23
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201638_b58ae46ed3bcabbcfbdc8dca43fdd31c.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1393
9
27
بررسی وضعیت سلامتِ زنانِ سرپرست خانوارِ شهری و روستایی شهرستان جهرم و عوامل اجتماعی- اقتصادی مرتبط با آن
آرمان
حیدری
عزت الله
میرزایی
این مقاله به بررسی وضعیت سلامت زنان سرپرست خانوار در شهرستان جهرم پرداخته است. روش پژوهش کمی و پیمایشی، و از روش نمونهگیری مطبق سهمیهای برای دستیابی به پاسخگویان استفاده شده است. حجم نمونه بر اساس جدول تعیین حجم نمونه لین، 326 نفر از زنان سرپرست خانوار شهر و روستاهای جهرم بودهاند. بر اساس یافتههای تحقیق، سالخوردگان، روستاییان، کسانی که در منزل غیرشخصی ساکن هستند و کسانی که به علل ارادی سرپرست خانوار شده، و سرپرستی یک تا چهار نفر را عهدهدار بودهاند در مقایسه با دیگران، سلامت جسمانی کمتری داشتند. همچنین، شاغلان و باسوادان، سلامت روانی کمتر و کسانی که رضایت اجتماعی بیشتری داشتهاند، سلامت روانی بیشتری داشتند. بر اساس نتایج پژوهش علت سرپرستی (ارادی یا غیرارادی بودن) از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت جسمانی و روانی پاسخگویان بوده است؛ هر سه عامل بیولوژیکی، جغرافیایی و اجتماعی ـ اقتصادی برای سلامت مهم است؛ اما سهم دو عامل اول برای سلامت جسمانی و سهم عامل سوم برای سلامت روانی بیشتر است. مهمتر از همه اینکه این عوامل، میتواند تأثیرات منفی همدیگر را تقویت کند بهگونهای که زنان پیر، بیسواد و شهریای که فاقد مسکن شخصی، و به علل غیرارادی سرپرست خانوار شدهاند، کمترین مقدار سلامت جسمانی داشتهاند.
سلامت زنان سرپرست خانوار جهرم
سلامت جسمانی و سلامت روانی زنان خانهدار
سلامت روانی و جسمانی زنان بیسرپرست
2014
07
23
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201639_b5c69297c34143e12610c480e6e9a12b.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1393
9
27
بررسی ارتباط میزان تقید مردان به باورهای دینی و خشونت علیه زنان در شهر یاسوج
اصغر
میرفردی
آرمان
حیدری
علی
حیدری
زهرا
شایانی
این مقاله به بررسی ارتباط میزان تقید مردان به باورهای دینی و ویژگیهای جمعیتشناختی با میزان خشونت علیه زنان در شهر یاسوج پرداخته است. روش پژوهش، پیمایشی، جامعه آماری پژوهش را تمام زنان متأهل 54 ـ 15 ساله شهر یاسوج تشکیل داده است که در زمان پژوهش حداقل یک سال از ازدواج آنها گذشته باشد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه و با شیوه نمونهگیری چند مرحلهای طبقهبندی شده تصادفی از یک نمونه 400 نفری از جامعه آماری بهدست آمده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین مدتزمان ازدواج زوجین با میزان خشونت شوهران علیه زنان رابطهای معنادار نیست، اما از سویی دیگر، بین تعداد فرزندان و میزان تقید شوهر به باورهای دینی با میزان خشونت شوهران علیه زنان رابطه معنادار هست. نتیجهگیری اساسی پژوهش این است که با افزایش میزان تقید شوهر به باورهای دینی از میزان خشونت علیه زنان کاسته میشود.
خشونت علیه زنان در یاسوج
باورهای دینی و خشونت علیه زنان
دینداری و خانواده در یاسوج
2014
07
23
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201640_eae14a15cf367c9eb6a5d4d99a86b068.pdf
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-4955
1393
9
27
بررسی ارتباط معنا و هدف زندگی و انگیزش تحصیلی با آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان دختر
منصور
بیرامی
تورج
هاشمی نصرآبادی
علی
فرهادی
علی
فرهادی
یزدان
موحدی
بر اساس مطالعات، زمینههای مختلفی میتواند به بروز بیحوصلگی منجر شود. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط معنا و هدف در زندگی و انگیزش تحصیلی با آمادگی برای بیحوصلگی در دانشجویان دختر انجام شد. نمونه پژوهش 207 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 92-1391 بودند که به پرسشنامه معنا و هدف زندگی، انگیزش تحصیلی و آمادگی برای بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ (1986) پاسخ دادند. همه آزمودنیها داوطلبانه پرسشنامهها را تکمیل کردند و برگرداندند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان داد که معنا و هدف زندگی و انگیزش تحصیلی بیرونی و درونی رابطه معناداری با بیحوصلگی دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب 38، 44 و 49 درصد بیحوصلگی دانشجویان با متغیرهای پیشبین تبیین میشود. با توجه به این موارد و عوارض متعدد بیحوصلگی (افت تحصیلی، ترک تحصیل، افسردگی، سوء مصرف مواد) لازم است در دانشگاهها برنامههایی بهمنظور پیشگیری از آن اجرا شود.
معنا و هدف در زندگی
بیحوصلگی در جوانان
انگیزش تحصیلی و آمادگی برای بیحوصلگی
دانشجویان و بیحوصلگی
برنامهریزی برای جلوگیری از بیحوصلگی
2014
07
23
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201641_44980a3e81914ed08c2bbecaf75c1abf.pdf