TY - JOUR ID - 207394 TI - طراحی الگوی هویت یکپارچه در دختران مبتنی بر تجارب زیسته موفق JO - فرهنگی تربیتی زنان و خانواده JA - CWFS LA - fa SN - 2645-4955 AU - طالبیان, منصوره AU - اسمعیلی, معصومه AU - کاظمیان, سمیه AU - عسگری, محمد AD - نویسنده مسئول: دانشجو دکتری مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. AD - استاد، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. AD - استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. AD - دانشیار، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 60 SP - 49 EP - 81 KW - هویت یکپارچه KW - دختران KW - دین DO - N2 - دختران به‌واسطه تحولات مختلف با چالش تعارض بین سطوح مختلف هویت مواجه هستند، درحالی‌که یکپارچگی هویت برای عملکرد مطلوب اجتماعی و روان‌شناختی ضرورت دارد. ازاین‌رو، شناخت ابعاد مختلف آن، مسیر مداخله را فراهم می‌سازد. در این پژوهش از روش کیفی استفاده شده و نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند انجام گرفته است. بدین منظور با 20 نفر از دختران 19 تا 24 ساله­ که چالش‌های هویتی را تجربه کرده‌اند مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. به‌منظور تحلیل داده‌ها طبق نظریه زمینه‌ای، مدل اشتراوس و کوربین، مصاحبه‌ها در سه مرحله مقوله‌بندی و مدل استخراج و اعتباریابی آن موردبررسی قرار گرفت. مواجهه با آشفتگی‌های روان‌شناختی و مواجهه اثربخش با جهان‌بینی الهی به‌عنوان عوامل علی و همچنین پیامدهای ناشی از راهبردها، ویژگی‌هایی از باور و عمل به دین را آشکار ساختند که ماهیت فراگیر و زیرساختی آن را در ایجاد هویت یکپارچه و پایدار تبیین می‌کند. راهبردها، عوامل مداخله‌ای و زمینه‌ای نیز مورد تحلیل قرار گرفت. UR - https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207394.html L1 - https://cwfs.ihu.ac.ir/article_207394_53d992834e2492e92087f5287bd674df.pdf ER -