TY - JOUR ID - 201617 TI - نقش آموزش ابراز وجود بر افزایش ابراز وجود و بلوغ اجتماعی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان JO - فرهنگی تربیتی زنان و خانواده JA - CWFS LA - fa SN - 2645-4955 AU - نیکوگفتار, منصوره AU - نقبایی, میترا سادات AD - دانشگاه پیام نور Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 8 IS - 25 SP - EP - KW - کلید واژه: ابراز وجود KW - آموزش ابرازوجود KW - بلوغ اجتماعی KW - نوجوانی DO - N2 - چکیده پژوهش حاضربا هدف بررسی تاثیر آموزش ابراز وجود بر بلوغ اجتماعی و ابراز وجود دانش­ آموزان دختر پایه اول دبیرستان انجام شد. پرسشنامه خود-گزارشی ابراز وجود (هرزبرگر، شان و کتز،1984) بر روی 211 دانش­ آموز پایه اول دبیرستان اجرا شد. 30 نفر از افرادی که بر پایه نمره­ های این آزمون پایین ­تر از میانه قرار داشتند به عنوان گروه هدف انتخاب و بر حسب انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. برنامه آموزش ابراز وجود به عنوان عملی مداخله­ ای برای 15 نفر از گروه آزمایشی طی ده جلسه نود دقیقه­ ای اجرا شد. به منظور سنجش بلوغ اجتماعی از مقیاس بلوغ اجتماعی رائو(رائو،1973) در پیش ­آزمون و پس ­آزمون استفاده شد. داده­ های به دست آمده از طریق آزمون نمرات افزوده و t گروه ­های زوجی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج، تفاوت معناداری را بین نمره ابراز وجود و بلوغ اجتماعی پیش ­آزمون و پس­ آزمون در گروه آزمایش نشان داد. یافته ­های این پژوهش بیانگر آن است که آموزش ابراز وجود، موجب افزایش ابراز وجود و بلوغ اجتماعی دانش ­آموزان می­ شود و الگوهای مداخله ­ای ابراز وجود، قابلیت  تغییر رفتار در سطوح مختلف از جمله دبیرستان های دخترانه را دارد. UR - https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201617.html L1 - https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201617_58bc32657e0245a8b87a86158131e723.pdf ER -