TY - JOUR ID - 201587 TI - بررسی مقایسه ای مکانیزم‌های دفاعی و سلامت روانی دانشجویان تربیت دبیر به تفکیک جنسیت JO - فرهنگی تربیتی زنان و خانواده JA - CWFS LA - fa SN - 2645-4955 AU - حمیدی, فریده AD - دانشگاه شهید رجایی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 7 IS - 20 SP - EP - KW - سبک های دفاعی KW - سلامت روان KW - جنسیت KW - دانشجویان تربیت دبیر DO - N2 - هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه­ای سبک­های مکانیزم­های دفاعی و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی می­باشدکه با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده، انجام شده است. در این پژوهش 140دانشجو ( 73 دانشجوی دختر و 67 دانشجوی پسر) با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه سلامت روان GHQ و سبک­های دفاعیDSQ40  بود. داده­ها با استفاده از روش آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و...) و آمار استنباطی (آزمون مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانشجویان مذکر در مقایسه با دانشجویان مؤنث از سلامت روانی بهتری، خصوصأ در دو مؤلفه کارکرد جسمانی و اضطراب برخوردار هستند (05/0p≥) ولی در استفاده از مکانیسم­های دفاعی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. UR - https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201587.html L1 - https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201587_454481918b41693e8b61726c192b3cb8.pdf ER -