دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
15
52
2020
11
21
ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سنجش و ارزیابی تأثیرات زیانبار خانواده اصلی در زوجهای نامزد در آستانه ازدواج
25
43
FA
مهدی
رستمی
0000-0001-9536-5309
نویسنده مسئول: دکترای مشاوره خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
dr.me.rostami@gmail.com
مهدی
قزلسفلو
دکترای مشاوره خانواده، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه گنبد کاووس، گنبد، ایران
mehdi.ghezelseflo@gmail.com
این پژوهش با هدف ساخت و بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش و ارزیابی تأثیرات زیانبار خانواده اصلی در زوجهای نامزد در آستانه ازدواج انجام شد؛ بدین منظور با مطالعه متون مربوط و با اجرای 19 مصاحبه نیمهساختاریافته با مشاوران و متخصصان و 26 زوج در مرحله نامزدی در قالب پژوهش کیفی، مقولههای مربوط به ساخت آزمون مشخص، و بر اساس آنها مقیاسی تدوین شد. سپس از بین زوجین نامزد در آستانه ازدواج، که به مراکز مشاوره شهر تهران مراجعه کرده بودند، 350 نفر بهصورت هدفمند انتخاب شدند. بهمنظور تعیین پایایی این مقیاس از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین اعتبار از پرسشنامه بیانگر خانواده و مقیاس سلامت خانواده اصلی استفاده شد. دادهها مورد تحلیل اکتشافی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی به روش مؤلفههای اصلی همراه با چرخش واریماکس نشاندهنده وجود سه عامل شامل نقش منفی خانواده اصلی، تجربه ناموفق در خانواده اصلی و الگوبرداری منفی از خانواده اصلی شد. این سه عامل 35/50 درصد از واریانس کل نمونه را توضیح داد. بهمنظور سنجش پایایی مقیاس سنجش و ارزیابی تأثیرات زیانبار خانواده اصلی از روش محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ و همسانی درونی استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل آزمون برابر با 81/0 و برای خرده مقیاسها به ترتیب 78/0، 78/0 و 75/0 محاسبه شد. ضریب اعتبار همگرای آن 62/0 با پرسشنامه بیانگری خانواده و ضریب اعتبار واگرای آن 55/0 با مقیاس سلامت خانواده اصلی به دست آمد. نتیجه اینکه مقیاس پژوهشگر ساخته پایایی و اعتبار قابلقبولی دارد و توان شناسایی تأثیرات زیانبار خانواده اصلی را در پژوهشهای بالینی و درمانهای زوجی دارد. ارزش این پژوهش به طراحی مقیاسی بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی برای تشخیص تأثیرات مداخلهجویانه و زیانبار خانوادهها در ازدواجها است.
تأثیرات زیانبار,خانواده اصلی,زوجهای نامزد,عامل خانواده اصلی,تأثیرات عمیق خانواده اصلی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205691.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205691_75a0d1ea5750e9de2e08ebcfe9b78618.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
15
52
2020
11
21
اعتباریابی الگوی شایستگی های مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی
45
88
FA
مریم
ناصری
دکتری مشاوره، دانشگاه ازاد واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
naseri111355@gmail.com
رضا
حسین پور
نویسنده مسئول: استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران
hosseinpour_reza@yahoo.com
عبدالله
شفیع آبادی
استاد مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
ashafiabady@yahoo.com
این پژوهش با هدف، اعتباریابی الگوی شایستگیهای مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی در راستای ارتقای نقش خانواده و مدرسه در تربیت نسل آینده انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 1142 نفر از مشاوران شاغل در آموزش و پرورش شهر تهران بودند. نمونه آماری 288 نفر بود که براساس جدول مورگان تعیین، و با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از روش کتابخانهای بهمنظور بررسی ادبیات، پیشینه و اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت عمومی و از روش پیمایش برای جمعآوری دادهها استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از روایی محتوا، روایی صوری، روایی همگرا و واگرا استفاده شد. برای پایایی ابزار از ضریب الفای کرونباخ (943/0) و ضریب الفای کرونباخ ترکیبی استفاده شد که ضریب الفای کرونباخ ترکیبی تمامی ابعاد بیش از 0.70 بود. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و نمودارها) و برای تحلیل دادهها ابتدا از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف برای مقایسه توزیع دادههای متغیرهای پژوهش با توزیع نرمال بررسی شد. دیگر آزمونهای پیشفرض تحلیل عاملی بررسی و تأیید شد. برای پاسخ به سؤالهای تحقیق و تعیین اعتبار الگوی نهایی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافتهها، هشت مؤلفه اصلی (بعد) شایستگیهای مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی شامل دانش، توانایی، مهارت، ویژگی شخصیتی، ویژگی اخلاقی، نگرش، بینش و اعتبار را در سطح معنیداری 05/0 مورد تأیید قرار داد. از بین 150 مؤلفه فرعی شایستگیهای تأیید شده در بخش کیفی تحقیق، تعداد 118 مؤلفه فرعی در سطح معنیداری 05/0 تأیید و 32 مؤلفه فرعی دیگر معنیدار نشد و از الگو حذف شد. الگوی نهایی تحقیق با پنج شاخص برازش الگو بررسی شد و برازش آن مورد تأیید قرار گرفت.
الگوی شایستگی ها,مشاوران,نظام تعلیم و تربیت عمومی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205690.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205690_f673fe1dd1065b0915e84e2d56312b1e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
15
52
2020
11
21
مادری بسط یافته در تجربه زیسته همسران جانبازان
107
128
FA
سمیه سادات
شفیعی
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
ss.shafiei@gmail.com
فاطمه
موسوی ویایه
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی گرایش بررسی مسائل اجتماعی
ft.moosavi@gmail.com
این تحقیق با به رسمیت شناختن تنوعات تجربه مادری نزد زنان بهعنوان کنشگران کلیدی خانواده به بررسی تجربه زیسته همسران جانبازان از دید علوم اجتماعی میپردازد. پرسش اصلی این است که اساسا تجربه همسران جانبازان از عهدهداری نقش مادری چیست؛ کنشگران در خلال زندگی روزمره چه تجاربی را پشتسر گذاشتهاند و احراز همزمان نقش مادری و پرستاری چه پیامدهایی در زندگی خانوادگی به دنبال داشته است؟<br />تحقیق به روش کیفی و مبتنی بر روایت پژوهی اجرا، و در جریان پژوهش با ۳۰ نفر از همسران جانبازان ساکن شهر تهران مصاحبه شد. میانگین سنی مصاحبهشوندگان ۵۰ سال، میانگین سالهای زندگی مشترک با جانباز ۲۷ سال و میانگین تعداد فرزندان ۲/۲ نفر بوده است.<br />نتایج شناسهگذاری مصاحبه ها نشان میدهد فشار نقشی و تعارض نقش مادری ـ پرستاری در زندگی خانوادگی همسران جانبازان پیامدهای بسیاری داشته است. البته برحسب نوع جانبازی شوهر، منابع مالی خانواده و شرایط فرزندان تجربه زنان متفاوت بود؛ اما پیامدهای جانبازی پدر خانواده بر فرزندان و تلاش زنان برای وساطت میان شوهر و فرزندان یکی از چالشهای اصلی همسران جانبازان است. تعلیق نقش مادری، شکاف نسلی بین پدر و فرزندان، عدم رضایتمندی اقتصادی، داغ ننگ اجتماعی، بخشی از تجربه زیسته همسران جانبازان است که بهطور فزایندهای فشار و تنشهای شدیدی را بر آنها تحمیل میکند. در مجموع تنهایی، نگرانی و فشار نقشی، مادری بسط یافته را به مضمون اصلی تجربه زیسته همسران جانبازان در ایفای نقش مادری تبدیل میسازد.
همسران جانبازان,فشار نقش مادری,نقشهای جنسیتی خانوادگی,پیامدهای فرهنگی جنگ تحمیلی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205688.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205688_683458656ab509accafb32b23fb6ee5c.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
15
52
2020
11
21
پرسشنامه تحریک / بازداری جنسی، ویژگیهای روانسنجی در زنان ایرانی
129
148
FA
منصور
حرفه دوست
دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
sh.zeinali@urmia.ac.ir
شیرین
زینالی
نویسنده مسئول، استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
shirinzeinali@yahoo.com
نرجس
بیابانی
کارشناس ارشد مطالعات زنان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
export_ikadco@yahoo.com
مطابق با الگوی کنترل مضاعف، برانگیختگی جنسی به آمادگی فرد نسبت به تحریک و بازدارندگی جنسی بستگی دارد. تنوع فردی در بازداری و تحریک جنسی تفاوتهای فردی در تحریکپذیری و تجربه مشکلات جنسی را تا حدودی مورد تبیین قرار میدهد. پژوهش به بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تحریک / بازداری جنسی (SESII-W/M) در زنان ایرانی میپردازد. ۱۷۲ نفر از زنان کارمند، استاد و دانشجویان متأهل دانشگاه فردوسی مشهد بهصورت در دسترس انتخاب شدند و به سؤالات پرسشنامههای تحریک / بازداری جنسی، رضایت زناشویی انریچ و تمایل جنسی هالبرت پاسخ دادند. دادهها از طریق نرمافزار spss و Amos و با استفاده از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافتههای تحقیق نشانگر این بود که الگوی ۶ عاملی مفروض (با مؤلفههای شناختهای بازدارنده، روابط مهم، تحریکپذیری، ویژگیها و رفتارهای همسر، مکان رابطه، و عناصر زوجی تعاملات جنسی) SESII-W/M در جامعه زنان ایرانی با اندکی تعدیل (حذف سؤالات ۲۳ و ۱۵) برازش قابلقبولی دارد و شاخص برازندگی تطبیقی (05/0= RMSEA) و متوسط باقیمانده استاندارد شده (91/0=CFI) مطلوب ارزیابی شدند. همچنین ضرایب آلفای کرونباخ پرسشنامه SESII-W/M از مقدار قابلقبولی برخوردار، و پرسشنامه از روایی همگرا و واگرای قابلقبولی برخوردار است (001/0>p). نتایج تحقیق نشان میدهد که پرسشنامه تحریک / بازداری جنسی در جامعه زنان ایرانی دانشگاه فردوسی مشهد از اعتبار و روایی قابلقبولی برخوردار است.
تحریک جنسی,بازداری جنسی,الگوی کنترل مضاعف,زنان و مسائل جنسی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205687.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205687_4497926bf1f23bc46d3ffcd10d908d57.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
15
52
2020
11
21
تحلیل فقهی حقوقی کودک همسری در پرتو انتقادات وارد بر آن؛ تلاشی برای ارائه پیشنهاد مطلوب
149
165
FA
سعید
سیاه بیدی کرمانشاهی
0000-0001-9364-980X
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
siahbidisaeed@gmail.com
رسول
بهرامپوری
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
rasoolbahrampoori@gmail.com
محسن
کوهستانی
دانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
kouhestani1985@gmail.com
کودکهمسری امروزه به یکی از دغدغههای فعالان اجتماعی تبدیل شده است. این موضوع از یکسو دارای صبغه تاریخی و شرعی است و از سوی دیگر دارای ابعاد روانشناختی، اجتماعی، تربیتی و پزشکی میباشد. این پژوهش نشان میدهد اگرچه جواز کودکهمسری از مسلمات فقهی است با توجه به اینکه میتواند از حیث روانشناختی، اجتماعی، تربیتی و پزشکی آثار بدی بر جسم و روح کودک داشته باشد از جهات گوناگون مورد انتقاد قرار گرفته و از دیرباز قانونگذار ایران درصدد برقراری ممنوعیت یا محدودیت برای آن بوده است؛ اما باید توجه کرد که این انتقادات به حکم شرعی جواز کودکهمسری باز نمیگردد؛ بلکه انتقادات بر موارد سوءاستفاده از کودکهمسری ناظر است. با توجه به وضعیت اخلاقی و فرهنگی جامعه امروزی و مشاهده موارد متعدد سوءاستفاده از نهاد کودکهمسری به نظر میرسد حرکت قانونگذار به سمت نظارت بیش از پیش بر این مسئله کاملاً صحیح است؛ ولی نباید در این راه نیز دچار افراط شد. راه میانه پیشنهادی این است که قانونگذار اصولاً کودکهمسری را ممنوع کند ولی بهصورت کاملاً استثنایی که مصلحت اقتضا کند، آن را مجاز اعلام کند؛ بهعلاوه لازم است برای احراز مصلحت و نیز نظارت بر عدم وقوع مقاربت در کودکی تمهیداتی اندیشیده، و برای تخطی از آنها ضمانتاجرا تعیین شود. با این روش، ضمن رعایت شرع مقدس (و در پی آن پذیرش مسئله توسط شورای نگهبان و متشرعان جامعه) میتوان به هدف نهایی دست یافت که جلوگیری از سوءاستفاده از کودکهمسری است.
جواز شرعی کودک همسری,سوءاستفاده از قانون,حقوق کودکان در اسلام,حقوق کودک در ایران,ازدواج و کودکان
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205686.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205686_2671e8b5fa784e361474e2487904ed1b.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
15
52
2020
11
21
رابطه کیفیت ارتباط والد ـ فرزندی با خودکنترلی دانش آموزان با واسطهگری ارتباط مبتنی بر حل مسئله؛ ارائه یک الگوی علّی
FA
فهیمه
زینعلی
کارشناسی مشاوره، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
zeynali110135@gmail.com
محمد سجاد
صیدی
مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
sey110@hotmail.com
روژین
مرادی فرد
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
m3871203@gmail.com
پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای ارتباط مبتنی بر حل مسئله در رابطه کیفیت ارتباط والد ـ فرزندی با خودکنترلی دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشآموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 95 ـ 96 شهرستان کرمانشاه دربرگرفت. 240 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و دادهها به روش تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای ارتباط والد ـ فرزند بارنس، اولسون (1982)، خودکنترلی هامفرید، (1982) و ارتباط مبنی بر حل مسئله توسط مک کوبین، تامپسون و مک کوبین، (1996) جمعآوری شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی برای طراحی یک الگوی مناسب از تحلیل مسیر پیشبینی خودکنترلی در دانشآموزان استفاده شده است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ارتباط مبنی بر حل مسئله در رابطه با ارتباط والد ـ فرزندی و خودکنترلی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205685.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205685_aa01f5038650142142355b5648cdc5ea.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
15
52
2020
11
21
بررسی جایگاه حجاب در حقوق بشر از دیدگاه نظریه جهانشمولی و نسبی گرایی
FA
محمد حسین
زاهدیان
دانشجو دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
mohamadhossein.zahedian@yahoo.co
محمد
صدری ارحامی
استادیار گروه حقوق دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران
sadri@ihu.ac.ir
نگاهی ژرف به آنچه جهان غرب پیرامون عدم تکریم به دیگر ادیان در دهههای گذشته داشته است و بویژه محدودیتها و موانعی که در باب حجاب زنان مسلمان اتخاذ کرده است اهمیت وافر آشنایی با قوانین حقوق بشری را در این زمینه دوچندان میکند. تردیدی نیست که این کشورها با تنویر افکار عمومی از طریق رسانهها سعی در مشروعسازی این اعمال خلاف حقوق بشری خود دارند. در عصر حاضر رعایت حجاب در برخی کشورها بهصورت تدوین قوانین، مشروعیت یافته و در مقابل در برخی دیگر از کشورها، سیاست دولتها در پیشبرد زوال لزوم رعایت پوشش در اجتماع است و حتی در برخی کشورهای غربی، سیاست منع حجاب و مجازات افراد محجبه مشاهده میشود که سعی در گسترش این سیاست و بینالمللیکردن آن بهعنوان یکی از موازین حقوق بشری دارند. نمونه آشکار اعمال اینگونه سیاستها را میتوان در کشور فرانسه شاهد بود که با تصویب قانون منع استفاده از علایم مذهبی عملاً منع استفاده از حجاب اسلامی را هدفگذاری کرده است. از این رو تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که آیا میتوان
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205689.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205689_caade5829415d78ba9a6b1a93ed8fae9.pdf