دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
14
47
2019
08
23
تأثیر آموزش برنامه سبک زندگی اسلامی بر میزان آگاهی از مؤلفههای سبک زندگی و تغییر الگوی رفتاری خانواده در زنان سرپرست خانوار
7
22
FA
سمیه
غلامی
0000-0003-2528-4743
استادیار مجتمع آموزشی لارستان، گروه روانشناسی
somayeg@yahoo.com
ساره
احمدی
دکترای برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی
sarehahmadi@yahoo.com
حمیده
محمدی
دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
hm.mohammadi@gmail.com
ظرفیتسازی در خانواده و توانمندسازی آن در روند دستیابی به سرمایه اجتماعی و جامعه سالم با بهرهگیری از آموزههای دینی میتواند راهحل مناسبی برای مشکلات عصر حاضر محسوب شود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون بود. جامعه پژوهش شامل تمام زنان سرپرست خانواده تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد ساکن شهر شیراز بود که از میان آنها 30 نفر از زنان مؤسسه ایتام مهدی فاطمه(س) بهعنوان نمونه پژوهشی در نظر گرفته شدند. مشارکتکنندگان پرسشنامه آگاهی از ابعاد سبک زندگی اسلامی و پرسشنامه سبک زندگی اسلامی را تکمیل کردند. به گروه آزمایشی، آموزش سبک زندگی بهصورت گروهی طی ده جلسه 100 دقیقهای ارائه شد. برای بررسی سؤالات از روش تحلیل واریانس یکطرفه با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج حاکی بود که شرکت در برنامه سبک زندگی اسلامی موجب افزایش آگاهی از ابعاد سبک زندگی (F=4946/4 , P≤0/001) و همچنین تغییر در الگوی رفتاری (F=4331/01 , P≤0/001) میشود. این یافته میتواند برای کسانی که به دنبال اصلاح سبک زندگی و بازگشت به فرهنگ علوی هستند، سودمند باشد.
سبک زندگی اسلامی,آگاهی از مؤلفههای سبک زندگی,تغییر الگوی رفتاری,زنان سرپرست خانوار
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204687.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204687_fb34f0e08bb859455153235328fb06a6.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
14
47
2019
08
23
بررسی رابطه شدت نیازهای اساسی در نظریه گلاسر با رضایت از زوجیت، سلامت روان و بهزیستی روانی دانشجویان متأهل
23
38
FA
فاطمه
هفت لنگ
کارشناسی ارشد
fhhasti7@gmail.com
محمد اسماعیل
ابراهیمی
نویسنده مسئول: استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
mse58_2007@yahoo.com
نرگس
زمانی
دانشگاه ازاد دکتری، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
n.zamani1367@yahoo.com
علی
صاحبی
دانشیار گروه واقعیت درمانی ، مؤسسه ویلیام گلسر استرالیا.
asahebi@gmail.com
در این پژوهش با هدف بررسی رابطه شدت نیازهای اساسی در نظریه گلاسر با رضایت از زوجیت، سلامت روان و بهزیستی روانی دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان انجام شد. جامعه آماری پژوهش تمام دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند. تعداد کل دانشجویان حدود 14500 نفر هستند. حجم نمونه 250 نفر و روش نمونهگیری طبقهای نسبتی بود. در این پژوهش برای سنجش نیازهای اساسی از پرسشنامه 28 سؤالی گلاسر، رضایت از زوجیت از پرسشنامه 110 سؤالی افروز، سلامت روان از پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی گلدبرگ و بهزیستی روانی از پرسشنامه 84 سؤالی ریف، استفاده، و نتایج با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان تحلیل شد. نتایج پژوهش حاکی است که بین شدت نیازهای اساسی در نظریه گلاسر با رضایت از زوجیت، سلامت روان و بهزیستی روانی دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین رابطه معنیداری بین نیازهای اساسی در نظریه گلاسر با ابعاد رضایت از زوجیت، سلامت روان و بهزیستی روانی وجود دارد. مشخص شد که ابعاد نیازهای اساسی گلاسر با رضایت از زوجیت، سلامت روان و بهزیستی روانی دارای رابطه معنیداری است که تنها نیاز به آزادی قابلیت پیشگویی در متغیرهای رضایت از زوجیت و سلامت روان را داشت در حالی که ابعاد نیاز به آزادی و نیاز به بقا، توان پیشبینی بهزیستی روانی را دارد. از طرفی هیچگونه ارتباطی بین مشخصات فردی با متغیرهای نیازهای اساسی گلاسر، رضایت از زوجیت، سلامت روان و بهزیستی روانی وجود ندارد.
نیازهای اساسی در نظریه گلاسر,رضایت از زوجیت,سلامت روان,بهزیستی روانی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204682.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204682_902b5535a1f9132468d8968bfe7ff9af.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
14
47
2019
08
23
پیشبینی کیفیت زندگی بر اساس تعهد اخلاقی، تجربه معنوی روزانه و خودیابی در دانشجویان شاهد و ایثارگر
39
58
FA
فیروزه
زنگنه مطلق
دانشگاه آزاد اسلامی واحداراک
firoozeh.zangeneh@gmail.com
بهاره
غریبی
دانشگاه ازاد اسلامی اراک
b.gharibi110@gmail.com
هدف این مطالعه بررسی رابطه تعهداخلاقی، تجربه معنوی روزانه و خودیابی در پیشبینی کیفیت زندگی دانشجویان بود. این پژوهش توصیفی و مطالعات همبستگی از نوع پیشبینی بوده است. جامعه آماری 1098 نفر شامل تمام دانشجویان شاهد و ایثارگر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 96-97 در دانشگاه آزاد اراک بود که از میان آنها 285 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ـ فرم کوتاه (1989)، مقیاس تعهد اخلاقی (هاشمی و همکاران، 1395)، مقیاس تجربه معنوی روزانه (اندروود و ترسی، 2002) و مقیاس خودیابی (اکبری بلوطبنگان و رضایی، 1393) بوده است. نتایج تحلیل آماری نشان داد بین متغیرهای تعهد اخلاقی، تجربه معنوی روزانه و خودیابی با کیفیت زندگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. تجربه معنوی روزانه و خودیابی میتواند تغییرات مربوط به کیفیت زندگی را بین دانشجویان بهگونهای معنادار تبیین و پیشبینی کند. با توجه به نتایج این پژوهش بهنظر میرسد میتوان با بهکارگیری شیوههایی برای افزایش تعهد اخلاقی، تجربه معنوی روزانه و خودیابی در دانشجویان به ارتقای سطح کیفیت زندگی بین آنها کمک کرد.
تعهد اخلاقی,تجربه معنوی روزانه,خودیابی,کیفیت زندگی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204683.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204683_1083ac09914a1190f314b99dcef2af05.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
14
47
2019
08
23
شناسایی پیامدهای طلاق والدین بر فرزندان؛ مطالعه کیفی
59
81
FA
زکیه
امانی
دانشجوی دکترا رشته مشاوره و راهنمایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
rjafarpoor53@gmail.com
کیانوش
زهراکار
دانشیار، دانشگاه خوارزمی گروه مشاوره، تهران ایران
dr_zahrakar@yahoo.com
علیرضا
کیامنش
استاد، بازنشسته تحقیق و ارزشیابی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
drarkia@gmail.com
طلاق معضلی اجتماعی است که پیامدهای فردی و اجتماعی مهمی دربردارد. فرزندان از جمله گروههای آسیبپذیری هستند که تحت تأثیر طلاق قرار میگیرند. این پژوهش کیفی با هدف شناسایی پیامدهای طلاق والدین بر فرزندان و با استفاده از روش پدیدارشناختی تفسیری انجام شد. مشارکتکنندگان این مطالعه از میان دانشآموزان دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند که والدینشان از هم طلاق گرفته بودند و حداقل دو سال از زمان جدایی آنها گذشته بود. نمونهگیری مبتنی بر هدف بود که با سیزده مشارکتکننده انجام گرفت. مصاحبه نیمهساختار روشی بود که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت و فرایند مصاحبه و تحلیل دادهها تا رسیدن به نقطه اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق روش دیکلمن شناسهگذاری و تحلیل گردید. نتایج تحلیل مصاحبهها به استخراج ۲۴ مفهوم و هفت مقوله منجر شد. بر اساس نتایج، ناامنی در تعاملات اجتماعی، مشکلات اقتصادی، مشکلات ساختاری خانواده، مشکلات تحولی و رشدی، نشانگان افسردگی، الگوهای ناکارامد سازگاری و مشکلات تحصیلی به عنوان پیامدهای طلاق والدین بر فرزندان شناسایی شد.
پدیدارشناسی,طلاق والدین,فرزندان
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204686.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204686_346a9e6c01ef3ed544105862bc91e827.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
14
47
2019
08
23
مطالعه جامعهشناختی تأثیر جهانیشدن بر کارکردهای خانواده
83
103
FA
حسین
حیدری
دانشجوی دکتری جامعهشناسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی
hs.heidari@gmail.com
جهان در عصر حاضر تحت تأثیر انفجار اطلاعات، دستاوردهای فناورانه و درهم شکستهشدن مرزهای فرهنگی به سمت افقهای ناپیدایی در حرکت است. جهانیشدن و فناوریهای ارتباطی و رسانههای جمعی، جهان را به دهکدهای کوچک تبدیل کرده است و فرهنگها، ارزشها، هنجارها و آداب و رسوم جوامع بشدت در حال تغییر و تحول است. یکی از حوزههایی که تحت تأثیرات جهانیشدن، تحول قابل توجهی را تجربه کرده است خانواده و تغییر کارکردهای خانواده است. در این پژوهش تلاش شده است تأثیر جهانیشدن بر خانواده ایرانی با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گیرد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد 15 سال و بالاتر شهر تهران هستند که 382 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و بهصورت تصادفی سامانمند انتخاب شدهاند. نتایج نشان میدهد که جهانیشدن با شدتهای مختلف بر کارکردهای پنجگانه خانواده یعنی کارکرد اقتصادی، کارکرد عاطفی و روانی، کارکرد زیستی و تولیدمثل، کارکرد تربیتی و کارکرد تأمین نیاز جنسی تأثیر داشته است. در این بین بیشترین تأثیر را کارکرد زیستی و تولیدمثل و کمترین تأثیر را کارکرد اقتصادی و اجتماعی تجربه کرده است.
خانواده,جهانیشدن,فناوریهای ارتباطی,کارکردهای خانواده
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204685.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204685_2711f6d6f1027a2c70041e4adf3e0db8.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
14
47
2019
08
23
اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد روانشناختی مثبتنگر فریش بر تقویت تابآوری خانواده
105
127
FA
سحر
غفوری
کارشناسی ارشد مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده الزهرا
s.ghafori@ut.ac.ir
طیبه
زندی پور
استاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
tzandi@alzahra.ac.ir
سیمین
حسینیان
0000-0003-1852-3953
نویسنده مسئول: استاد، الزهرا، گروه مشاوره و راهنمایی
hosseinian@alzahra.ac.ir
این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد روانشناختی مثبتنگر فریش بر تقویت تابآوری خانواده اجرا شد. روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل زنان خانهدار منطقه 12 شهرداری شهر تهران بود. 16 نفر به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش تابآوری خانواده با مقیاس اندازهگیری تابآوری خانواده در پیشآزمون و پسآزمون اندازهگیری شد. گروه آزمایش در هشت جلسه 120 دقیقهای مشاوره گروهی شرکت کردند در حالی که گروه کنترل هیچگونه مشاورهای دریافت نکردند. در پایان، هر دو گروه مقیاس تابآوری خانواده را دوباره تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد روانشناختی مثبتنگر فریش بر تقویت تابآوری خانواده در تمام ابعاد (شامل فرایندهای ارتباط و حل مسئله خانواده، منابع دینی/ اجتماعی خانواده، باور خانواده بهعنوان واحدی کلی در پذیرش مشکل) تأثیر مثبتی بهجای گذاشت. بر این اساس میتوان از این روش مشاوره بهمنظور تقویت تابآوری خانواده بهره گرفت.
رویکرد روانشناختی مثبتنگر فریش,تابآوری خانواده,مشاوره گروهی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204681.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204681_b2b58f6efd788c4072514a5e43d4642f.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
14
47
2019
08
23
اثربخشی گروه درمانی به شیوه تحلیل تبادلی بر ابراز احساسات، افزایش احترام متقابل، حل تعارض زناشویی و رضایت زناشویی
129
146
FA
الهه
نیک نژاد
دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی بالینی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
e.nicnejad@gmail.com
پرویز
عسگری
0000-0002-0349-8727
نویسنده مسئول: دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
askary47@yahoo.com
هدف این پژوهش تعیین میزان اثربخشی گروهیدرمانی به شیوه تحلیل تبادلی بر افزایش ابراز احساسات، احترام متقابل، حل تعارض زناشویی و رضایت زناشویی زوجین شهر اهواز بود. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از این جامعه بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه به صورت تصادفی تقسیم شدند. طرح پژوهش تجربی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش و دوره پیگیری بود. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (السون، 1989) و پرسشنامه ابراز احساسات (امینی قمی، 1380) بود. برای اجرا در ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش در هشت جلسه 90 دقیقهای شرکت کردند و بعد از هر دو گروه پس آزمون گرفته، و یک ماه بعد مرحله پیگیری انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و تحلیل کوواریانس یکراهه (آنکوا) صورت گرفت. نتایج نشان داد که اثربخشی گروهیدرمانی به شیوه تحلیل تبادلی بر افزایش ابراز احساسات، احترام متقابل، حل تعارض زناشویی و رضایت زناشویی زوجین شهر اهواز مؤثر است و این نتیجه در مرحله پیگیری نیز پایدار بود.
گروهی درمانی به شیوه تحلیل تبادلی,ابراز احساسات,احترام متقابل,حل تعارض زناشویی,رضایت زناشویی زوجین
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204684.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204684_d7d50c3cb54d9e76aab1db480447e37d.pdf