دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
13
45
2019
02
20
ارائه الگوی ارتباط زناشویی کارآمد با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد
7
35
FA
فهیمه
پیرساقی
دکترای مشاوره، دانشگاه خوارزمی تهران
fpirsaghi@gmail.com
کیانوش
زهراکار
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی تهران
dr_zahrakar@yahoo.com
علیرضا
کیامنش
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
drarkia@gmail.com
فرشاد
محسن زاده
استادیار گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی تهران
farshadm56@gmail.com
جعفر
حسنی
دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران
hasanimehr57@yahoo.com
یکی از مهمترین ارکان ازدواج موفق، توانایی زوجها برای برقراری ارتباط کارآمد با یکدیگر است. بر این اساس، هدف این پژوهش، شناسایی الگوی ارتباط زناشویی کارآمد بود. این مطالعه با شیوه کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. 15 زن و مرد با استفاده از نمونهگیری داوطلبانه و مصاحبه نیمه ساختاریافته و بر اساس ملاکهای ورود به پژوهش تا حد اشباع مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج، الگوی ارتباط زناشویی کارآمد تعیین شد. در این الگو، سازگاری زناشویی به عنوان مقوله مرکزی انتخاب شد. شرایط علّی عبارت بود از سبک دلبستگی ایمن، تمایزیافتگی، بلوغ عاطفی و بلوغ فکری و شناختی. آموزههای خانواده مبدأ و دینداری به عنوان شرایط زمینهای و حمایت اجتماعی به عنوان عامل مداخلهگر انتخاب شد. راهبردهای مورد استفاده زوجها برای برقراری ارتباط کارآمد با همسرشان عبارت بود از تشویق و تعامل مثبت. در نهایت، والدگری کارآمد و کیفیت زندگی زناشویی به عنوان پیامدهای این الگو معرفی شد. از نظر پیشگیری و درمان، درک ویژگیهای کارآمدی رابطه میتواند در ارائه اطلاعات لازم برای آموزش ارتباط کارآمد به زوجها و نیز در ارائه مداخلات مناسب برای همسرانی مؤثر واقع شود که دچار ناکارآمدی ارتباط زناشویی هستند.
ارتباط زناشویی,ارتباط زناشویی کارآمد,پژوهش کیفی,نظریه داده بنیاد
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204428.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204428_23dbeb1216ab78d956d2ce19859b241c.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
13
45
2019
02
20
بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری و سازگاری تحصیلی با واسطه گری صبر
37
53
FA
بهرام
موحدراده
https://orcid.org/00
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور. ایران. تهران
movahedbahram@yahoo.com
زهرا
کرمی
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور. ایران. تهران
zahra4772@rocketmail.com
مریم
یاوری کرمانی
دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
m.yavari21@gmail.com
هدف این مطالعه بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری و سازگاری تحصیلی با واسطهگری صبر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. روش این تحقیق، همبستگی بود. جامعه آماری تمام دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شیراز و 235 دانشجو (95 پسر و 140 دختر) با روش نمونهگیری طبقهای نسبی مشخص شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری بامریند، صبر خرمایی، فرمانی و سلطانی، و سازگاری تحصیلی باکر و سیریک جمعآوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثر غیر مستقیم شیوههای فرزندپروری مستبد (4/06 = t) و مقتدر (4/84 = t) بر سازگاری تحصیلی به ترتیب برابر با 0/07 و 0/08 و در سطح 0/01 معنار بوده است. همچنین اثر غیر مستقیم شیوه فرزندپروری آسانگیر (2/33= t) برابر با 0/05 و در سطح 0/05 معنادار بوده است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که صبر در رابطه با شیوههای فرزندپروری و سازگاری تحصیلی، نقش واسطهای را ایفا میکند. شاخص نیکویی برازش الگو نیز برازش الگوی پیشنهادی پژوهش را تأیید کرد. نتایج پژوهش مؤید این است که شیوههای فرزندپروری به صورت مستقیم و غیر مستقیم با واسطه صبر بر سازگاری تحصیلی تأثیر دارد؛ لذا ضروری است در نظام تعلیم و تربیت به شیوههای فرزندپروری و صبر به عنوان عوامل مؤثر در سازگاری تحصیلی بیش از پیش توجه شود.
شیوه های فرزندپروری,صبر,سازگاری تحصیلی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204434.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204434_4b35864041b184428bc9be8ad05cd067.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
13
45
2019
02
20
نقش انعطاف پذیری خانواده و تمایزیافتگی مادران در خودکارآمدی نوجوانان
55
73
FA
فاطمه
اصل دهقان
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
a.dehghan546@gmail.com
حمید
رضاییان
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
rezaeian19237@yahoo.com
سیمین
حسینیان
استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
hosseins1381@yahoo.com
این پژوهش با هدف بررسی نقش انعطافپذیری خانواده و تمایزیافتگی مادران در پیشبینی خودکارآمدی نوجوانان انجام شد. پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران بود که از میان آنها 255 دانشآموز به شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند و به همراه مادرانشان در این پژوهش شرکت کردند. دانشآموزان به پرسشنامه انعطافپذیری خانواده (شاکری، 1382) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1986) پاسخ دادند و مادران پرسشنامه برگه کوتاه تمایزیافتگی (دریک، 2011) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ماتریس همبستگی و رگرسیون گامبهگام با نرمافزار spss 22 مورد تحلیل قرار گرفت. ماتریس همبستگی پیرسون نشان داد انعطافپذیری خانواده با خودکارآمدی فرزندان رابطه مثبت و معنادار دارد (r=0.48, p<0.01). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد انعطافپذیری بهطور مستقیم و مؤلفه گسلش عاطفی مادر بهطور معکوس قادر به پیشبینی 29/0 از تغییرات خودکارآمدی دختران هستند. انعطافپذیری خانواده و تمایزیافتگی مادر و مؤلّفههای آن در پیشبینی خودکارآمدی پسران نقش نداشتند. بنابراین نتایج، خانواده در شکلگیری خودکارآمدی نوجوانان بویژه دختران نقش مهمی ایفا میکند.
انعطاف پذیری خانواده,تمایزیافتگی,خودکارآمدی,نوجوان
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204430.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204430_0173dda48f07f443ebf0bea7099ea5b0.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
13
45
2019
02
20
تبیین جامعه شناسی مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی و فرهنگی
75
95
FA
حشمت
قبادی
0000-0002-5056-8353
دانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
heshmatgh55@yahoo.com
علیرضا
کلدی
استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
arkaldi@yahoo.com
سید محمدصادق
مهدی
استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
sms_mahdavi@yahoo.com
مدیریت بدن از مفاهیم مهم در جامعهشناسی پزشکی است که امروزه در میان دختران و زنان رواج فراوانی یافته است و افراد با تغییر ویژگیهای ظاهری بدن خود به ساخت بدن اجتماعی مبادرت میورزند. در این پژوهش به تبیین جامعهشناختی مدیریت بدن با استفاده از نظریههای گیدنز، گافمن، بوردیو، فدرستون و ترنر پرداخته شده است. این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه در سال 1395 انجام شده است. جامعه آماری تحقیق عام زنان 19 تا 44 سال شهر ایلام هستند. که نمونهای 381 نفری بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. مدیریت بدن در چهار بُعد روشهای لاغری و سلامتی، جراحیهای زیبایی، نوع لباس (پوشش) و مراقبتهای بهداشتی و آرایشی مورد بررسی قرار گرفت که به طور کلی میانگین ابعاد مدیریت بدن 978/2 بود که از دیدگاه نمونه پژوهش در سطح متوسطی قرار دارد. یافتههای پژوهش نشان داد که بیشتر زنان مطالعه شده متأهل، خانهدار و متعلق به طبقه متوسط بودهاند؛ ضمن اینکه میان متغیرهای سن، مصرف رسانهای، دینداری، مقبولیت اجتماعی و گروههای مرجع و مدیریت بدن رابطه معناداری وجود دارد.
مدیریت بدن,مصرف رسانه ای,مقبولیت اجتماعی,ایلام
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204433.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204433_c1b4f9f0b4c1e334742f6376abfcc648.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
13
45
2019
02
20
اثربخشی روان درمانی گروهی مبتنی بر کیفیت زندگی بر تعهد زناشویی در زنان نابارور
97
115
FA
حدیث السادات
عدل
0000_0002_8795_1559
مربی گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک
h_adl85@yahoo.com
ذبیح
پیرانی
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک
z-pirani@iau-arak.ac.ir
عبدالله
شفیع ابادی
استاد تمام گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، علامه طباطبائی(ره)
shafiabady@atu.ac.ir
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روان درمانی گروهی مبتنی بر کیفیت زندگی بر تعهد زناشویی در زنان نابارور است. این پژوهش از نوع مطالعات شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام زنان نابارور مراجعهکننده به مرکز رویان اراک در سال 1394 ـ 95 بود. نمونه شامل 32 نفر از زنان نابارور مرکز رویان اراک بود که 16 نفر در گروه آزمایش و 16 نفر در گروه کنترل گمارش شدند. اعضای گروه آزمایش به مدت پنج جلسه هفتگی 90 دقیقهای تحت روان درمانی گروهی مبتنی بر کیفیت زندگی قرار گرفتند در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد که روان درمانی گروهی مبتنی بر کیفیت زندگی بر تعهد زناشویی زنان نابارور به تفاوت معنیدار بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیر تعهد زناشویی و مؤلّفههای آن شامل تعهد شخصی، اخلاقی و ساختاری منجر شده است.
تعهد زناشویی,کیفیت زندگی,ناباروری
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204432.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204432_39d339fd921a42b1ed670598d492b7e4.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
13
45
2019
02
20
پیش بینی کامیابی بر اساس متغیرهای زوجی سازگاری زناشویی، جهتگیری اهداف زناشویی و منبع کنترل زناشویی در زنان متأهل
117
133
FA
زهرا
شفیعی
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
z.shafiee2011@yahoo.com
مریم
فاتحی زاده
دانشیار گروه مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
fatehiazde@gmail.com
هدف پژوهش پیشبینی کامیابی بر اساس متغیرهای زوجی سازگاری زناشویی، جهتگیری اهداف زناشویی و منبع کنترل زناشویی در زنان متأهل شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمام زنان متأهل شهر اصفهان در سال 1396-1397 بودند بدین منظور 104 زن متأهل به شیوه در دسترس انتخاب و پرسشنامه کامیابی سو، تای و دینره (2014)، جهتگیری هدف زناشویی کانزاس اگمان، ماکسلی و اسچام (1985)، منبع کنترل زناشویی میلر، لفکورت و ویر (1983) و سازگاری زوجی اصلاح شده (باسبی، کریستنسنکران، لارسن، 1995) را پاسخ دادند. در این پژوهش بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چند متغیره (گامبهگام) استفاده، و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 تحلیل شد. نتایج نشان داد که ارتباط جهتگیری اهداف زناشویی، منبع کنترل زناشویی (منبع کنترل درونی و منبع کنترل بیرونی) و سازگاری زناشویی(همفکری و توافق، رضایت و انسجام) با کامیابی معنادار بوده است (000/0 < P)؛ بهعبارتی دیگر جهتگیری اهداف زناشویی، منبع کنترل زناشویی و سازگاری زناشویی کامیابی را در سطح معناداری پیشبینی میکند (000/0 < P). علاوه بر این نتایج پژوهش حاکی بود که همفکری و توافق 42 درصد همفکری و توافق و کنترل بیرونی 48 درصد، همفکری و توافق، کنترل بیرونی و رضایت 53 درصد و همفکری و توافق، کنترل بیرونی، رضایت و جهتگیری اهداف زناشویی 55 درصد از کامیابی را پیشبینی میکند. در مجموع در میان متغیرهای پیشبین (همفکری و توافق، کنترل بیرونی، رضایت و جهتگیری اهداف زناشویی) از بیشترین توان پیشبینی برای کامیابی برخوردار بود.
کامیابی,سازگاری زناشویی,جهتگیری اهداف زناشویی,منبع کنترل زناشویی,زنان متأهل
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204431.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204431_44ca4dacfe6fc2f850e89c9d21db106b.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
13
45
2019
02
20
الگوی علّی روابط بین عملکرد جنسی بر پایه باورهای بدکارکردی جنسی با میانجی درماندگی روانشناختی و ابعاد صمیمت زناشویی
135
152
FA
راضیه
ایراندوست
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
mozhgan.irandoust@yahoo.com
سعید
ملیحی الذاکرینی
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه ازاد اسلامی، کرج، ایران
symiapsy@yahoo.com
فرامرز
سهرابی
استاد روانشناسی بالینی، علامه طباطبایی، تهران
sohrabi@atu.ac.ir
قاسم
آهی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
ahigh1356@yahoo.com
این مطالعه با هدف بررسی الگوی علّی رابطه بین باورهای بدکارکردی جنسی و عملکرد جنسی با میانجیگری درماندگی روانشناختی و صمیمیت زناشویی انجام شد. پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را تمام زنان متأهل مراجعهکننده به پایگاههای بهداشتی سطح شهرستان بردسیر تشکیل داد. بر اساس روش نمونهگیری در دسترس 506 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به مقیاس باورهای بد کارکردی جنسی، شاخص عملکرد جنسی زنان، پرسشنامه نیاز به صمیمیت باگاروزی و شاخص درماندگی روانشناختی پاسخ دادند. یافتههای پژوهش نشان داد که باورهای بدکارکردی جنسی بر درماندگیهای روانشناختی بهطور مثبت و معنیدار، بر صمیمیت زناشویی و عملکرد جنسی بهطور منفی و معنیدار تأثیر دارد. بهعلاوه صمیمیت زناشویی بهطور مستقیم، مثبت و معنیدار عملکرد جنسی را تحت تأثیر قرار میدهد. تأثیر مستقیم درماندگیهای روانشناختی بر عملکرد جنسی نیز منفی و معنیدار است. همچنین در نتایج دیده شد که خود باورهای بدکارکردی جنسی بهطور مستقیم، منفی و معنیدار عملکرد جنسی را تحت تأثیر قرار میدهد. نتایج مطالعه نشان داد که باورهای بدکارکردی جنسی بهدلیل درماندگی روانشناختی و صمیمیت زناشویی و همچنین به شکل مستقیم توان پیشبینی عملکرد جنسی را دارد.
باورهای بدکارکردی جنسی,صمیمیت زناشویی,عملکرد جنسی,درماندگی روانشناختی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204427.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204427_f746e451155a53ce21d520d6ccb59b9c.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
13
45
2019
02
20
اثربخشی آموزش به شیوه تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) بر سبک دلبستگی و عملکرد خانواده در زنان
153
169
FA
معصومه
حسین پور
دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
m_hoseinpour55@yahoo.com
سیمین دخت
رضاخانی
استادیارگروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
rezakhani@riau.ac.ir
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش به شیوه تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی) بر سبک دلبستگی و عملکرد خانواده در زنان متأهل انجام شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را زنان متأهل مراجعهکننده به خانههای سلامت منطقه 4 شهر تهران تشکیل میداد. نمونه آماری شامل 30 نفر بود که داوطلبانه انتخاب شدند. چون افراد در هر خانه سلامت حاضر به شرکت در جلسات خانه سلامت دیگر نبودند، پژوهشگر به صورت تصادفی یک خانه سلامت را بهعنوان گروه آزمایش و خانه سلامت دیگر را بهعنوان گروه کنترل انتخاب کرد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور و پرسشنامه عملکرد خانواده بود. ایماگوتراپی در ده جلسه (90 دقیقهای) به صورت هفتگی به گروه آزمایش، آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. بنا بر یافتههای این پژوهش، آموزش به شیوه ایماگوتراپی بر سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا اثرگذار نیست؛ اما بر سبک دلبستگی ایمن اثرگذار است. همچنین این شیوه آموزش بهطور معنیداری بر خرده مقیاسهای همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی و نمره کلی عملکرد خانواده تأثیرگذار است.
تصویرسازی ارتباطی (ایماگوتراپی),سبک دلبستگی,عملکرد خانواده
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204429.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204429_e2c48a5b12550daede0b00ec9f900ac3.pdf