دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
10
31
2015
07
23
اثربخشی توانمندسازی کارکردی زوجین مبتنی بر رویکرد اسلامی بر رضایتمندی زناشویی زنان
FA
محمدعلی
جمشیدی
عدالت
nooripour.r@gmail.com
رقیه
نوری پورلیاولی
الزهرا (س)
مسعود
جان بزرگی
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
مسعود
جان بزرگی
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
sadafnoori@gmail.com
محمدعلی
فردین
آزاد اسلامی واحد زاهدان
محمدعلی
فردین
آزاد اسلامی واحد زاهدان
fardinmohamadali@yahoo.com
هدف این پژوهش بررسی توانمندسازی کارکردی همسران به صورت گروهی مبتنی بر آموزههای اسلامی بر رضایتمندی زناشویی زوجین است. این پژوهش از نوع طرح آزمایشی در قالب پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. برای اجرای این پژوهش با روش تصادفی چندمرحلهای، 100 نفر زنان طلاب حوزه علمیه شهر قم انتخاب شدند. ابزار پژوهش «مقیاس سنجش رضایتمندی زناشویی اسلامی جدیری» بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش توصیفی از میانگین، انحراف استاندارد و در بخش استنباطی از آزمونهای لامبدای ویلکز، شاپیرو ویلک و تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافتهها نشان داد که توانمندسازی کارکردی زوجین مبتنی بر رویکرد اسلامی موجب بهبود و ارتقای رضایتمندی زناشویی زنان میشود. تفاوت نمره گروه آزمایش و کنترل معنیدار بود (05/0p<). با توجه به نتایج، مداخله اسلامی روانشناختی در افزایش رضایتمندی زناشویی زنان تأثیر داشته است و از نتایج این پژوهش میتوان در کاهش نقاط ضعف و قوت زندگی زناشویی زوجین بهره برد و برای پربارسازی روابط آنها، برنامههای درمانی ارائه کرد.
رضایتمندی زنان,توانمندسازی زنان,رضایتمندی زناشویی,ازدواج سالم
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201660.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201660_28bb5c1ae268af67de582f9cd8bf982b.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
10
31
2015
07
23
فهم استفاده از چادر ملی با رویکرد پدیدار شناسی
FA
محمد
عباس زاده
تبریز
m.abbaszadeh2014@gmail.com
سیده حکیمه
موسوی
تبریز
mousavikomar@yahoo.com
شاپور
زردموی
تبریز
shz1361@yahoo.com
هدف این مطالعه فهم استفاده از چادر ملی و بررسی ابعاد دخیل در زمینه پذیرش یا عدم پذیرش این پدیده جدید است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی، و به روش پدیدارشناسی انجام شده است. زمان اجرای پژوهش، بهار و تابستان سال ۱۳۹2 بوده و نمونهها شامل بیست نفر خانم بودند که یا خودشان چادر ملی سر میکردند و یا به نوعی با این مسئله در ارتباط بوده، و با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، انتخاب شدهاند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از شیوه مصاحبه گروهی و تجزیه و تحلیل دادههای آن انجام شد. تفسیر یافتهها حکایت میکند تمایز اجتماعی، فشار هنجاری، بازنمایی بدن، تعارض هویت قومی، مردسالاری، عدم انتشار اجتماعی، آسانی و سودمندی ادراکی و کلیشه چادر، عمده مفاهیمی است که میتوان با آنها میزان استفاده از چادر ملی را تحلیل کرد.
طرح چادر ملی,ارزشهای شخصی در حجاب,ویژگیهای بازاری چادر ملی,ساختارهای فراشخصی حجاب
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201661.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201661_4a91538cc5483e339abc2bb324b6e71a.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
10
31
2015
07
23
مطالعه تفسیری نقش خانهداری
FA
اعظم
بدری منش
تربیت مدرس
a.badrimanesh@modares.ac.ir
سهیلا
صادقی فسایی
تهران
ssadeghi@ut.ac.ir
این مقاله که برگرفته از پژوهش است به چگونگی تقسیم کار در خانواده و تبیین نگرش خود زنان به عنوان ایفاکنندگان نقش خانهداری میپردازد. در این پژوهش از روش کیفی (مصاحبه عمیق) استفاده شده و حجم نمونه شامل 40 زن (20 نفر شاغل و20 نفر خانهدار) است که به صورت هدفمند از شهر تهران انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که با وجود تغییرات بسیاری که در وضعیت زنان (اشتغال و تحصیلات) رخ داده است، همچنان مسئولیت مهمترین کارهای خانه بر دوش زنان قرار دارد. با اینکه بیشتر زنان انتقادهای شدید به کار خانگی مبنی بر پایانناپذیری، انزوا و تکراری بودن آن دارند، تحلیل گرایشهای فمینیستی درباره بردگی و تحت ستم بودن زنان در خانهداری و استثمار از سوی مردان را قبول ندارند و حاضر به انکار و رد مسئولیت خویش نیستند. آنها بیشتر در نهایت خواهان تغییراتی بهمنظور بهبود وضعیت خویش هستند که شامل استقرار منبع مالی مستقل و همکاری و قدردانی سایر اعضای خانواده بویژه مردان از آنهاست
زنان و خانهداری,نگرش زن به خانه داری,فمینیسم در ایران,مردسالاری و خانواده در ایران
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201662.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201662_a64c1be9c65ee7b1fe26f1e6cab11a8b.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
10
31
2015
07
23
بررسی عوامل خوددرمانبخش تعارضات زوجین در مبانی روابط چهارگانه انسانی (ارتباط با خدا، خود، هستی و دیگران) از نگاه جوادی آملی
89
105
FA
معصومه
اسمعیلی
0000-0002-2382-4657
علامه طباطابیی
masesmaeily@yahoo.com
در این پژوهش تلاش شد تا عوامل خوددرمانبخش تعارضات زناشویی با تأکید بر آرای جوادی آملی مورد بحث و تحلیل قرار گیرد. جامعه آماری در این پژوهش تمام کتابهای جوادی آملی (54 کتاب) است که از سال 1376 تا سال 1393 به چاپ رسیده است. محور تمامی آثار جوادی آملی با توجه به شناخت انسان (انسانشناسی) است. در این پژوهش در واقع جامعه پژوهش همان نمونه پژوهش است. واژههای کلیدی که جستجوها بر اساس آنها صورت گرفته، عبارت است از: خوددرمانبخش، عملکرد سالم، اختلاف، تعارض، سلامت، زوج و ازدواج. به این ترتیب با توجه به برداشت محقق، عوامل خوددرمانبخش از متون انسانشناسی جوادی آملی استخراج گردید. آنگاه ویژگیهای استخراج شده در چهار مقوله تقسیمبندی شد و پس از این مرحله ، مضامین استخراج شده به تأیید سه نفر از متخصصان رسید؛ بدین ترتیب نیت مؤلف (جوادی آملی) از طریق روش تحلیل محتوا تأیید و نهایی، و افقهای مؤلف مشخص شد؛ ضمن اینکه عوامل خوددرمانبخش و افق مؤلف ، پس از استخراج و مورد تأیید قرار گرفتن توسط سه نفر از متخصصان، مورد تأیید جوادی آملی نیز قرار گرفت. به طور کلی میتوان گفت باور و اعتقادات دینی باعث تقویت نیروی درون شخصی و بین شخصی زوجین میشود و آنان به این ترتیب میتوانند بر مشکلات و تعارضات خود فائق آیند. اگر زوجین بتوانند با کمک عوامل خوددرمانبخش بحث شده، مشکل یا تعارضی را که برایشان پیش میآید، حل کنند و با دیدگاهی مثبت به موقعیت بنگرند، موجبات بقا و استحکام خانواده را فراهم میآورند. ازدواج سالم به معنای حضور عوامل مهم درون شخصی، بین شخصی و اعتقادات دینی است که در این پژوهش به بررسی آنها پرداخته شد.
عوامل خود درمانبخش,تعارضات زوجین,مبانی روابط چهارگانه انسانی,آرای جوادی آملی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201663.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201663_b64f7d2d33fe3bbdf95ecd419ebe1bea.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
10
31
2015
07
23
تأثیر آموزش گونه ـ مدار زبان انگلیسی از طریق رسانه ارتباطات سیّار بر گفتمان بینالمللی زنان ایرانی
FA
سعید
خزایی
شهید چمران اهواز
saeed.khazaie@gmail.com
سعید
کتابی
اصفهان
s.ketabi@yahoo.com
محمدجواد
محمدی
علامه طباطبایی
این پژوهش، گونۀ گفتمان زنان مسلمان را در رسانههای قدیمی و جدید مورد بررسی قرار میدهد تا با مقایسه ویژگیهای گونه بتوان شیوههای آموزشی جدیدی را با بهرهگیری از رسانههای نوین برای یاددهی زبان انگلیسی بهعنوان زبان بینالمللی به زنان مسلمان بهکار برد. از اینرو بهمنظور پاسخ به این پرسش، که آیا شیوه یاددهی گونه ـ مدار یا عادی میتواند بر گفتگوی زنان مسلمان تأثیر داشته باشد، 198 نفر از زنانی که در رشته روابط بینالملل در دانشگاههای شهر اصفهان تحصیل میکردند بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شدند. از این میان، 182 نفر با سطح مهارت زبانی متوصط ضعیف بهمنظور بررسی کارامدی شیوۀ آموزش گونه ـ مدار به شکل تصادفی به دو گروه 91 نفری تقسیم شدند. گروه اول به شیوه عادی و گروه دوم به شیوۀ آموزش گونه ـ مدار، محتوای انگلیسی را در 18 جلسه مجازی روی تلفن همراهشان دریافت میکردند. تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و مربع کای پیرسون از تأثیر شیوۀ آموزش گونه ـ مدار بر رسایی و شیوایی گفتمان بینالمللی زنان حکایت میکرد. تحلیل دادههای گردآوری شده از همسویی پاسخ نگرش زنان به شیوه آموزش گونه ـ مدار و عملکرد آنها خبر میداد. این نتایج نظریۀ آموزش گونه ـ مدار سویلز (1990) را تأیید میکرد؛ چرا که تمرکز بر گونه سبب شد تا گفتگوی فراگیران با بهرهمندی از جزئیات بیشتر درک و انتقال پیام را برای آنها آسانتر سازد.
آموزش گونه ـ مدار,جامعه گفتمانی,رسانه و آموزش زبان,زنان مسلمان و زبان انگلیسی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201664.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201664_867f7c00ccea4f1d706f225148672468.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
10
31
2015
07
23
مقایسه سازگاری زناشویی و باورهای غیرمنطقی در زنان جراحی زیبایی شده و زنان جراحی زیبایی نشده
FA
ثریا
گونجی
شهید بهشتی
sorayagavanji@gmail.com
ابوالقاسم
خوش کنش
شهید بهشتی
a-khosh@sbu.ac.ir
تقی
پورابراهیم
شهید بهشتی
t_pourebrahim@sbu.ac.ir
این پژوهش بهمنظور تعیین مقایسه سازگاری زناشویی و باورهای غیرمنطقی در زنان جراحی زیبایی شده و زنان جراحی زیبایی نشده انجام شد. پژوهش، مطالعهای علی ـ مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش تمام زنان در شهر تهران بود. روش پژوهش نمونهگیری هدفمند و در دسترس بود. تعداد افراد نمونه شامل200 نفر، 100 نفر زنان جراحی زیبایی شده و 100 نفر زنان جراحی زیبایی نشده است. ابزار سنجش در این تحقیق شامل مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) و آزمون باورهای غیرمنطقی جونز (1968) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه استفاده شد. نتایج نشان داد میزان باورهای غیر منطقی زنان جراحی زیبایی شده از زنان جراحی زیبایی نشده بیشتر است (p< 0.05). همچنین تفاوت معناداری بین سازگاری زناشویی در زنان جراحی زیبایی نشده و زنان جراحی زیبایی شده وجود دارد (p<0.05). یافتهها بر وجود باورهای غیرمنطقی بیشتر و سازگاری زناشویی کمتر در زنان جراحی زیبایی شده تأکید دارد. از این رو این نتایج میتواند در مشاورههای پیش از جراحی زیبایی و زوجی مورد توجه قرار گیرد.
سازگاری زناشویی,باورهای غیر منطقی در ازدواج,جراحی زیبایی زنان,تأثیر جراحی زیبایی بر زندگی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201665.html
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201665_fffbae9a2ae24ae63506772ada1e561f.pdf