ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سنجش و ارزیابی تأثیرات زیانبار خانواده اصلی در زوجهای نامزد در آستانه ازدواج
این پژوهش با هدف ساخت و بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش و ارزیابی تأثیرات زیانبار خانواده اصلی در زوجهای نامزد در آستانه ازدواج انجام شد؛ بدین منظور با مطالعه متون مربوط و با اجرای 19 مصاحبه نیمهساختاریافته با مشاوران و متخصصان و 26 زوج در مرحله نامزدی در قالب پژوهش کیفی، مقولههای مربوط به ساخت آزمون مشخص، و بر اساس آنها مقیاسی تدوین شد. سپس از بین زوجین نامزد در آستانه ازدواج، که به مراکز مشاوره شهر تهران مراجعه کرده بودند، 350 نفر بهصورت هدفمند انتخاب شدند. بهمنظور تعیین پایایی این مقیاس از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین اعتبار از پرسشنامه بیانگر خانواده و مقیاس سلامت خانواده اصلی استفاده شد. دادهها مورد تحلیل اکتشافی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی به روش مؤلفههای اصلی همراه با چرخش واریماکس نشاندهنده وجود سه عامل شامل نقش منفی خانواده اصلی، تجربه ناموفق در خانواده اصلی و الگوبرداری منفی از خانواده اصلی شد. این سه عامل 35/50 درصد از واریانس کل نمونه را توضیح داد. بهمنظور سنجش پایایی مقیاس سنجش و ارزیابی تأثیرات زیانبار خانواده اصلی از روش محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ و همسانی درونی استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل آزمون برابر با 81/0 و برای خرده مقیاسها به ترتیب 78/0، 78/0 و 75/0 محاسبه شد. ضریب اعتبار همگرای آن 62/0 با پرسشنامه بیانگری خانواده و ضریب اعتبار واگرای آن 55/0 با مقیاس سلامت خانواده اصلی به دست آمد. نتیجه اینکه مقیاس پژوهشگر ساخته پایایی و اعتبار قابلقبولی دارد و توان شناسایی تأثیرات زیانبار خانواده اصلی را در پژوهشهای بالینی و درمانهای زوجی دارد. ارزش این پژوهش به طراحی مقیاسی بومی و متناسب با فرهنگ ایرانی برای تشخیص تأثیرات مداخلهجویانه و زیانبار خانوادهها در ازدواجها است.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205691_75a0d1ea5750e9de2e08ebcfe9b78618.pdf
2020-11-21
25
43
تأثیرات زیانبار
خانواده اصلی
زوجهای نامزد
عامل خانواده اصلی
تأثیرات عمیق خانواده اصلی
مهدی
رستمی
dr.me.rostami@gmail.com
1
نویسنده مسئول: دکترای مشاوره خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مهدی
قزلسفلو
mehdi.ghezelseflo@gmail.com
2
دکترای مشاوره خانواده، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه گنبد کاووس، گنبد، ایران
AUTHOR
ابراهیمی، امرله و موسوی، سید غفور (1392)، ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرش های ناکارآمد در بیماران مبتلا به اختلالات خلقی، مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ش 22 (5): 20 ـ 28.
1
اسمعیلی، معصومه و دهدست، کوثر (1393)، ارائه طرحی مفهومی از رابطه تعارضهای دروان نامزدی (پیش از ازدواج) با رضایت زناشویی (پس از ازدواج)، فصلنامه مشاوره و روان درمانی، ش 4 (2): 209 ـ 236.
2
افقری، فاطمه؛ بهرامی، فاطمه و فاتحیزاده، مریم السادات (1395)، بررسی آسیبهای موجود در تعامل زوجها با والدین خود بعد از ازدواج، فصلنامه علمی و پژوهشی اندیشههای نوین تربیتی، ش 12 (2): 209 ـ 236.
3
بلیاد، محمدرضا؛ ناهیدپور، فرزانه؛ آزادی، شهدخت و یادگاری، هاجر (1393)، نقش خانواده اصلی در تمایز خود و تعارضات زناشویی، مجله روان پرستاری، ش 2 (2): 81 ـ 91.
4
ثنایی ذاکر، ب (1379)، مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج، تهران: انتشارات بعثت.
5
خدادادی سنگده، جواد؛ نظری، علیمحمد؛ احمدی، خدابخش و حسنی، جعفر (1393)، تجربه والدین موفق در مورد زمینههای خانواده سالم: یک پژوهش کیفی، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، ش 4 (2): 178 ـ 190.
6
چراغی، مونا؛ مظاهری، محمدعلی؛ موتابی، فرشته؛ صادقی، منصوره السادات؛ پناغی، لیلی و سلمانی، خدیجه (1394)، پیشبینی رضایت زناشویی براساس کیفیت ارتباط همران با دو خانواده اصلی، مجله راهبرد فرهنگ، ش 31 (2): 100 ـ 124.
7
رجبی، غلامرضا؛ کرد عزیزپور محمدی، رضوان و تقیپور، منوچهر (1396). ارزیابی الگوی رابطه بین خانواده اصلی و رضایت زناشویی با میانجیگری ابعاد دلبستگی ناایمن در پرستاران، فصلنامه خانواده پژوهش، ش 49 (1): 153 ـ 169.
8
رستمی، مهدی؛ نوابینژاد، شکوه و فرزاد، ولیالله (1398ب)، آسیبشناسی مشکلات زوجین در مرحله نامزدی: یک مطالعه کیفی، روانشناسی خانواده، ش 6 (1): 55 ـ 68.
9
سپهری، صفورا؛ مظاهری، محمدعلی (1388)، الگوهای ارتباطی خانواده و متغیرهای شخصیتی در دانشجویان، روانشناسی تحولی، ش 6 (22): 141 ـ 150.
10
سپهریان آذر، فیروزه و اسدی مجره، سامره (1394)، آزمون الگوی ارتباطی محیط هیجانی خانواده با استرس ادراک شده: نقش میانجی دشواریهای تنظیم هیجان، روانشناسی بالینی و شخصیت، ش 22 (12): 100 ـ 92.
11
عارفی، مختار (1395)، پیش بین رضایت از رابطه هنگام نامزدی بر پایه ویژگیهای شخصیتی، عوامل خانوادگی، همسانی شخصیتی و خانوادگی، مجله مشاوره و روان درمانی خانواده، ش 6 (2 پیاپی22): 87 ـ 106.
12
قزلسفلو، مهدی؛ جزایری، رضوان السادات؛ بهرامی، فاطمه و محمدی، رحمتالله (1395)، رابطه سلامت خانواده اصلی و شفقت خود با تعهد زناشویی، مجله علوم پزشکی مازندران، ش 26 (139): 137 ـ 148.
13
کرمی، ابوالفضل (1390)، بررسی ویژگیهای روانسنجی و هنجاریابی مقیاس سلامت خانواده اصلی، پژوهشهای مشاوره، ش 10 (38): 103 ـ 118.
14
کلاین، پل (1380)، راهنمای آسان تحلیل عاملی، ترجمه سیدجواد صدرالسادات و اصغر مینایی، تهران: انتشارات سمت.
15
محسنزاده، فرشاد؛ نظری، علیمحمد و عارفی، مختار (1390)، مطالعه کیفی عوامل نارضایتی زناشویی و اقدام به طلاق (مطالعه موردی شهر کرمانشاه)، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، ش 14 (53): 7 ـ 42.
16
مظاهری، محمدعلی؛ جبیبی، مجتبی و عاشوری، احمد (1392)، ویژگی روانسنجی نسخه فارسی مقیاس انسجام و انعطافپذیری خانواده، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ش 19 (4): 314 ـ 325.
17
ORIGINAL_ARTICLE
اعتباریابی الگوی شایستگی های مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی
این پژوهش با هدف، اعتباریابی الگوی شایستگیهای مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی در راستای ارتقای نقش خانواده و مدرسه در تربیت نسل آینده انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 1142 نفر از مشاوران شاغل در آموزش و پرورش شهر تهران بودند. نمونه آماری 288 نفر بود که براساس جدول مورگان تعیین، و با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. از روش کتابخانهای بهمنظور بررسی ادبیات، پیشینه و اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت عمومی و از روش پیمایش برای جمعآوری دادهها استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تعیین اعتبار پرسشنامه از روایی محتوا، روایی صوری، روایی همگرا و واگرا استفاده شد. برای پایایی ابزار از ضریب الفای کرونباخ (943/0) و ضریب الفای کرونباخ ترکیبی استفاده شد که ضریب الفای کرونباخ ترکیبی تمامی ابعاد بیش از 0.70 بود. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و نمودارها) و برای تحلیل دادهها ابتدا از آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف برای مقایسه توزیع دادههای متغیرهای پژوهش با توزیع نرمال بررسی شد. دیگر آزمونهای پیشفرض تحلیل عاملی بررسی و تأیید شد. برای پاسخ به سؤالهای تحقیق و تعیین اعتبار الگوی نهایی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافتهها، هشت مؤلفه اصلی (بعد) شایستگیهای مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی شامل دانش، توانایی، مهارت، ویژگی شخصیتی، ویژگی اخلاقی، نگرش، بینش و اعتبار را در سطح معنیداری 05/0 مورد تأیید قرار داد. از بین 150 مؤلفه فرعی شایستگیهای تأیید شده در بخش کیفی تحقیق، تعداد 118 مؤلفه فرعی در سطح معنیداری 05/0 تأیید و 32 مؤلفه فرعی دیگر معنیدار نشد و از الگو حذف شد. الگوی نهایی تحقیق با پنج شاخص برازش الگو بررسی شد و برازش آن مورد تأیید قرار گرفت.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205690_f673fe1dd1065b0915e84e2d56312b1e.pdf
2020-11-21
45
88
الگوی شایستگی ها
مشاوران
نظام تعلیم و تربیت عمومی
مریم
ناصری
naseri111355@gmail.com
1
دکتری مشاوره، دانشگاه ازاد واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
AUTHOR
رضا
حسین پور
hosseinpour_reza@yahoo.com
2
نویسنده مسئول: استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
عبدالله
شفیع آبادی
ashafiabady@yahoo.com
3
استاد مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
ابیلی، خدایار و نیکخواه فرخانی، صالحنیا، منیره (1393)، الگوی شایستگی فروشندگان بیمه برای تحقق مدیریت مبتنی بر شایستگی، نشریه پژوهشنامه بیمه، ش(3): 115.
1
بصیری، بتول و احمدی، غلامرضا (1379)، بررسی نیازهای آموزشی دبیران علوم اجتماعی دورة راهنمایی و متوسطه به منظور تدوین برنامههای ضمن خدمت، مجلة دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ش 79 (184): 44 ـ 27.
2
پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جانسی (2013)، نظریههای رواندرمانی، ترجمه هامایاک آوادیس یانس، تهران: انتشارات رشد.
3
چوپانی، موسی (1395)، بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر هشت اصل تربیتی پیامبر اکرم(ص) بر رشد اجتماعی کودکان 5 ـ 6 سال، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
4
چوپانی، موسی و کرمی، مرتضی (1398)، معماری شایستگیهای مشاوران مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی: ارائه الگو مبتنی بر دادههای کیفی مطالعه موردی: مراکز مشاوره شمیم وابسته به نیروهای مسلح ج.ا.ا، فصلنامة فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، س دهم، ش 37.
5
چیتساز، ا. (1390الف)، الگوی شایستگی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور، تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معاونت فرهنگی و اجتماعی ـ دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
6
حاتمی، حسین (1383)، طراحی یک الگوی ارزشیابی عملکرد معلمان دورة ابتدایی، پایاننامة منتشر نشدة دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران.
7
حسنی، محمد (1393)، ارائه الگویی ساختاری برای ارزیابی شایستگیهای محوری اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه: کاربرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره ششم، ش 18: 75 ـ 55.
8
حسینپور، رضا و عمادی، حیدر (1394)، طراحی الگوی شایستگیهای مداحان و نیازسنجی آموزشی آنها، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه جامع امام حسین(ع).
9
حسینی، شهیده؛ ابوالقاسمی، محمود؛ یداللهی، جهانگیر و فارسی، مرتضی (1396)، شناسایی شایستگیهای کارافرینانه اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی ایران (مورد مطالعه: دانشگاه شهید بهشتی)، مجله علوم تربیتی، اهواز: دانشگاه شهید چمران، دوره 24، ش 1: 151 ـ 178.
10
حسینیان، سیمین و خدابخشیکولایی، آناهیتا (1394)، مهارتهای پایه و پیشرفته در مشاوره و رواندرمانی، تهران: انتشارات کمال تربیت.
11
حسینیبیرجندی، مهدی (1380)، اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره، چ سوم، تهران: انتشارات جهر.
12
حقایقیزنجانی، حسین (1376)، صفات و ویژگیهای مشاور در اسلام. تهران: نشریه مکتب اسلام، ش 3.
13
الحیاۀ، ج 1، 199.
14
خراسانی، اباصلت؛ شمس مورکانی؛ غلامرضا و شکوهی، فرشته (1392)، شناسایی شایستگی آموزشی استادان خلبان شرکت هواپیمایی ماهان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشعالی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
15
دوکانهایفرد، فریده؛ شفیعآبادی، عبدالله و پاشا شریفی، حسن (1387)، بررسی ویژگیهای شخصیتی و صلاحیتهای علمی و حرفهای مشاوران موفق از دیدگاه جامعه مشاوران استان تهران و شهرستانهای آن، فصلنامه نوآوریهای مدیریت آموزشی اندیشههای تازه در علوم تربیتی، دوره 3، ش 2 مسلسل 10: 43 ـ 61.
16
دیانتی، محمد و عرفانی، مریم (1388)، شایستگی؛ مفاهیم و کاربردها، ماهنامه تدبیر، ش 206: 14 ـ 19.
17
دیباواجاری، مریم؛ شفیعآبادی، عبدالله؛ اسمعیلی، معصومه و کرمی، ابوالفضل (1392)، مقایسه صلاحیتهای مشاوره چندفرهنگی مشاوران قومیتهای مختلف شهر تهران در ابعاد دانش، آگاهی و مهارت، پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره ششم، ش (3): 40 ـ 49.
18
رضایت، غلامحسین (1390)، طراحی الگوی شایستگیهای رؤسای دانشگاههای دولتی ایران، پایاننامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
19
رضایت، غلامحسین و صادقبیگی، منیژه (1397)، تدوین الگوی شایستگیهای دبیران دبیرستانهای دولتی ایران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، ش 65: 75 ـ 104.
20
رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کیامنش، علیرضا و نوه ابراهیم، عبد الرحیم (1390)، طراحی الگوی شایستگی های رؤسای دانشگاه های دولتی ایران ، فصلنامه آموزش عالی ایران، ش 4 (1): 47 ـ 84.
21
رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کیامنش، علیرضا و نوهابراهیم، عبدالرحیم (1390)، معماری الگوهای شایستگی: ارائه چهرچوب مفهومی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، ش 3 (10): 49 ـ 82.
22
سلیمانیان، علیاکبر و نظری، علیمحمد (1392)، فنون و فرایند مشاوره: رویکرد یکپارچه چندنظریهای، تهران: نشر علم.
23
شاهمحمدی، نیره (1393)، تربیت معلم آلمانی؛ جایگاه شایستگی حرفهای معلمان در آلمان، فصلنامه رشد معلم، ش 284: 42 ـ 44.
24
شفیعآبادی، عبدالله (1387)، مقدمات راهنمایی و مشاوره: مفاهیم و کاربردها، تهران: رشد.
25
شفیعآبادی، عبدالله (1394)، روشها و فنون مشاوره، چ پانزدهم، تهران: کتاب فکرنو.
26
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390)، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
27
طالبی، سعید (1393)، تحلیل عاملی تأییدی راهی به سوی دستیابی به روایی سازه، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ش ۱۴ (۱۱): 1020 ـ ۱۰۲4.
28
عبداللهپور، بیتالله؛ بختیاری، حسن و بازرگانی، محمد (1393)، طراحی الگوی شایستگیهای حرفهای مدیران و فرماندهان مراکز آموزش عالی سپاه، رساله دکتری دانشگاه جامع امام حسین(ع).
29
عسکری متین، سجاد و کیانی، غلامرضا (۱۳۹۷)، الگوی معیار صلاحیت حرفهای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی ـ پژوهشی تعلیم و تربیت، ش ۳۴ (۲): 9 ـ 30.
30
علیزاده، ابراهیم؛ تقیپور، ابراهیم و رحمانی فیروزجایی، رضوانه (1396)، طراحی الگوی شایستگیهای مورد نیاز مشاوران مدارس، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
31
فاطمینژاد، نجمالدین و حکیمزاده، رضوان (1390)، بررسـی تطبیقی برنامههای ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان در ایران و ژاپن، تهران: پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت.
32
فیض، مهدی و بهادرینژاد، مهدی (1389)، الگوی شایستگی حرفهای دانشآموختگان دانشکدههای مهندسی نظام آموزش عالی ایران مورد پژوهی: دانشآموختگان دانشگاه صنعتی شریف، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، دوره: 12، ش 46.
33
کاویانی، حسین؛ نوریزاده، مریم؛ پورناصح، مهرانگیز و قدس میرحیدری، سیمین (1381)، جایگاه مشاوران مدارس و موانع مشاوره، فصلنامه تازههای علوم شناختی، س چهارم، ش 1: 67 ـ 82.
34
کریمی، یوسف (1388)، نگرش و تغییر نگرش، چ چهارم، تهران: نشر ارسباران.
35
کوری، جرالد (2013)، مورد پژوهی در مشاوره و روان درمانی، ترجمه شفیع آبادی، عبدالله و حسینی، بیتا، تهران: انتشارات جنگل.
36
کیانی، اردشیر؛ نوابینژاد، شکوه و احمدی، خدابخش (1387)، ویژگیهای شخصیتی و رعایت اخلاق حرفهای در مشاوران و روانشناسان، مجله اندیشه و رفتار، دوره دوم، ش 8: 79 ـ 90.
37
گلدنبرگ، ایرنه و گلدنبرگ، هربرت (2015)، نظریات خانواده و خانواده درمانی، ترجمه شاهی براهوتی، تهران: اتنشارات نشر روان.
38
ﻣﺤﻠﻮﺟﯽزاده ﻣﻬﺎﺑﺎدی، ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻦ (1380)، ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن از ﻧﻈﺮ ﻣﺪﯾﺮان و ﻣﻌﻠﻤﺎن دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮐﺎﺷﺎن، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.
39
محمدی، ج (1384)، مهارتهای مورد نیاز معلمان در عصر دانایی، مجموعه مقالات برگزیده همایش معلم در عصر دانایی، اصفهان: سازمان آموزش و پرورش، ص 149 ـ 166.
40
محمودی، امیرحسین (1387)، شایستگیهای حرفهای معلم اثربخش، فصلنامه علمی پژوهشی مدارس، س اول، ش 1: 86 ـ 88.
41
مطهری، محمدرضا (1379)، مشاوره و راهنمایی از دیدگاه اسلام، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامیحوزه علمیه قم: 170 ـ 176.
42
نادری، عزتالله؛ حاجیزاد، محمد؛ شریعتمداری، علی و سیف نراقی، مریم (1389)، بررسی و مقایسه مهارتهای حرفهای معلمان دروس علوم پایه و علوم انسانی دوره راهنمایی شهرستان بهشهر به منظور ارائه روشهای ارتقای کیفی این مهارتها، تحقیقات مدیریت آموزشی، ش 6 (22): 75 ـ 96.
43
نعیمی، ابراهیم (1386)، بررسی اصول و فنون مشاوره اسلامی از دیدگاه قرآن و روایات، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
44
یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ رضایت، غلامحسین و صادقبیگی، منیژه (1395)، تدوین الگوی شایستگیهای دبیران دبیرستانهای دولتی ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
45
یوسلیانی، غلامعلی؛ دادجوی توکلی، عطیه و عبدالهی، بیژن (1393)، شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش، تهران: فصلنامة نوآوریهای آموزشی، ش 13 (49): 25 ـ 48.
46
ORIGINAL_ARTICLE
مادری بسط یافته در تجربه زیسته همسران جانبازان
این تحقیق با به رسمیت شناختن تنوعات تجربه مادری نزد زنان بهعنوان کنشگران کلیدی خانواده به بررسی تجربه زیسته همسران جانبازان از دید علوم اجتماعی میپردازد. پرسش اصلی این است که اساسا تجربه همسران جانبازان از عهدهداری نقش مادری چیست؛ کنشگران در خلال زندگی روزمره چه تجاربی را پشتسر گذاشتهاند و احراز همزمان نقش مادری و پرستاری چه پیامدهایی در زندگی خانوادگی به دنبال داشته است؟تحقیق به روش کیفی و مبتنی بر روایت پژوهی اجرا، و در جریان پژوهش با ۳۰ نفر از همسران جانبازان ساکن شهر تهران مصاحبه شد. میانگین سنی مصاحبهشوندگان ۵۰ سال، میانگین سالهای زندگی مشترک با جانباز ۲۷ سال و میانگین تعداد فرزندان ۲/۲ نفر بوده است.نتایج شناسهگذاری مصاحبه ها نشان میدهد فشار نقشی و تعارض نقش مادری ـ پرستاری در زندگی خانوادگی همسران جانبازان پیامدهای بسیاری داشته است. البته برحسب نوع جانبازی شوهر، منابع مالی خانواده و شرایط فرزندان تجربه زنان متفاوت بود؛ اما پیامدهای جانبازی پدر خانواده بر فرزندان و تلاش زنان برای وساطت میان شوهر و فرزندان یکی از چالشهای اصلی همسران جانبازان است. تعلیق نقش مادری، شکاف نسلی بین پدر و فرزندان، عدم رضایتمندی اقتصادی، داغ ننگ اجتماعی، بخشی از تجربه زیسته همسران جانبازان است که بهطور فزایندهای فشار و تنشهای شدیدی را بر آنها تحمیل میکند. در مجموع تنهایی، نگرانی و فشار نقشی، مادری بسط یافته را به مضمون اصلی تجربه زیسته همسران جانبازان در ایفای نقش مادری تبدیل میسازد.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205688_683458656ab509accafb32b23fb6ee5c.pdf
2020-11-21
107
128
همسران جانبازان
فشار نقش مادری
نقشهای جنسیتی خانوادگی
پیامدهای فرهنگی جنگ تحمیلی
سمیه سادات
شفیعی
ss.shafiei@gmail.com
1
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
فاطمه
موسوی ویایه
ft.moosavi@gmail.com
2
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی گرایش بررسی مسائل اجتماعی
AUTHOR
ابوت، پاملا و والاس، کلر (۱۳۸۰)، جامعهشناسی زنان، ترجمه منیژه نجمعراقی، تهران: نشر نی.
1
اویسیفردویی، قاسم (1396)، آسیبشناسی خانوادههای جانبازان قطع نخاعی: یک مطالعه با رویکرد نظریه زمینهای، نامه انسانشناسی، ش 15(26): 47 ـ 17.
2
حبیبزاده، عباس؛ منجم، عارف و لاجوردی، هدی (1394)، وضعیت حس انسجام و خودپنداره تحصیلی در فرزندان جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس آسیبی نیابتی و عادی، مجله طب نظامی، دوره 17، ش 4: 290 ـ283.
3
حسینی، سیدحسن و اویسیفردویی، قاسم (1397)، تجربة پذیرش فرزندخواندگی به مثابة مسئلة اجتماعی مطالعة خانوادة جانبازان قطع نخاعی، مجلة مطالعات اجتماعی ایران، ش 12(2): 27 ـ 4.
4
برناردز، جان (1384)، درآمدی به مطالعات خانواده، ترجمه حسین قاضیان، تهران: نشر نی.
5
بودون، ریمون (۱۳۸۳)، منطق کنش اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیکگهر، تهران: نشر توتیا.
6
پوریوسفی، حمید و شریعتنژاد، عبدالرضا (1388)، بررسی عوامل فرهنگی ـ اجتماعی مؤثر بر آسیبهای اجتماعی در خانوادههای جانبازان متأهل ساری، مدیریت فرهنگی، س 3، ش 5 : 35 ـ 19.
7
چیل، دیوید (۱۳۹۴)، خانوادهها در دنیای امروز رهیافت تطبیقی، مقایسهای، ترجمه محمدمهدی لبیبی؛ با مقدمهای از باقر ساروخانی، تهران: شرکت نشر نقد افکار، چ دوم.
8
رادفر، شکوفه و دیگران (1384)، بررسی سلامت روانی فرزندان 18ـ15 سال جانبازان، طب نظامی، ش 7 : 209 ـ 202.
9
رستگارخالد، امیر (۱۳۹۵)، زنان، دینداری و مادری، زن در توسعه و سیاست، دوره چهاردهم، ش ۱.
10
سروش، محمدرضا و دیگران (۱۳۸۷)، بررسی وضعیت ناتوانی جنسی و باروری در جانبازان مبتلا به آسیب نخاعی. طب جانباز، دوره ۱، ش ۱: 35 ـ 22.
11
سفیری، خدیجه و زارع، زهرا (1385)، احساس ناسازگاری میان نقشهای اجتماعی و خانوادگی در زنان، نشریه مطالعات زنان، س 4، ش 2: 70 ـ 47.
12
صادقی، رسول و شهابی، زهرا (1398)، تعارض کار و مادری: تجربهگذار به مادری زنان شاغل در شهر تهران، جامعهشناسی کاربردی، س 30، ش 73.
13
فلیک، اووه (۱۳۸۷)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
14
قلیزاده، آذر و مرتضوی کهنگی، زهرهالسادات (۱۳۸۴)، تأثیر معلولیت جانبازان 25 درصد به بالا بر مسائل خانواده از دیدگاه همسران آنها در شهر اصفهان، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ش ۲۶: 1
15
ORIGINAL_ARTICLE
پرسشنامه تحریک / بازداری جنسی، ویژگیهای روانسنجی در زنان ایرانی
مطابق با الگوی کنترل مضاعف، برانگیختگی جنسی به آمادگی فرد نسبت به تحریک و بازدارندگی جنسی بستگی دارد. تنوع فردی در بازداری و تحریک جنسی تفاوتهای فردی در تحریکپذیری و تجربه مشکلات جنسی را تا حدودی مورد تبیین قرار میدهد. پژوهش به بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تحریک / بازداری جنسی (SESII-W/M) در زنان ایرانی میپردازد. ۱۷۲ نفر از زنان کارمند، استاد و دانشجویان متأهل دانشگاه فردوسی مشهد بهصورت در دسترس انتخاب شدند و به سؤالات پرسشنامههای تحریک / بازداری جنسی، رضایت زناشویی انریچ و تمایل جنسی هالبرت پاسخ دادند. دادهها از طریق نرمافزار spss و Amos و با استفاده از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافتههای تحقیق نشانگر این بود که الگوی ۶ عاملی مفروض (با مؤلفههای شناختهای بازدارنده، روابط مهم، تحریکپذیری، ویژگیها و رفتارهای همسر، مکان رابطه، و عناصر زوجی تعاملات جنسی) SESII-W/M در جامعه زنان ایرانی با اندکی تعدیل (حذف سؤالات ۲۳ و ۱۵) برازش قابلقبولی دارد و شاخص برازندگی تطبیقی (05/0= RMSEA) و متوسط باقیمانده استاندارد شده (91/0=CFI) مطلوب ارزیابی شدند. همچنین ضرایب آلفای کرونباخ پرسشنامه SESII-W/M از مقدار قابلقبولی برخوردار، و پرسشنامه از روایی همگرا و واگرای قابلقبولی برخوردار است (001/0>p). نتایج تحقیق نشان میدهد که پرسشنامه تحریک / بازداری جنسی در جامعه زنان ایرانی دانشگاه فردوسی مشهد از اعتبار و روایی قابلقبولی برخوردار است.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205687_4497926bf1f23bc46d3ffcd10d908d57.pdf
2020-11-21
129
148
تحریک جنسی
بازداری جنسی
الگوی کنترل مضاعف
زنان و مسائل جنسی
منصور
حرفه دوست
sh.zeinali@urmia.ac.ir
1
دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
شیرین
زینالی
shirinzeinali@yahoo.com
2
نویسنده مسئول، استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
LEAD_AUTHOR
نرجس
بیابانی
export_ikadco@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مطالعات زنان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
AUTHOR
سلیمانیان، علیاکبر (۱۳۷۳)، بررسی تفکرات غیرمنطقی براساس رویکرد شناختی بر نارضایتی زناشویی، پایاننامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه خوارزمی.
1
شفیعی، پریسا (۱۳۸۴)، بررسی رابطه بین احقاق، تمایل و هویت جنسی دانشجویان زن متأهل ساکن خوابگاهها، پایاننامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه تربیت معلم.
2
فروتن، سیدکاظم و میلانی، مریم (۱۳۸۷)، بررسی شیوع اختلالات جنسی در متقاضیان طلاق مراجعهکننده به مجتمع قضایی خانواده، مجله دانشور پزشکی، ش ۱۶ (۷۸): 37 ـ 42.
3
میرخشتی، فرشته (۱۳۷۵)، بررسی میان رضایت از زندگی زناشویی و سلامت روان، پایاننامه کارشناسی ارشد مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد واحد رودهن.
4
یوسفی، ناصر؛ کاوه فارسانی، ذبیحا..؛ شکیبا، عباس؛ همتی، سجاد و نبوی حصار، جمیله (۱۳۹۲)، اعتباریابی پرسشنامه تمایل جنسی هالبرت، مجله روانشناسی بالینی و شخصیت، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی دانشگاه شاهد، ش ۲۰ (۹): 107 ـ 118.
5
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل فقهی حقوقی کودک همسری در پرتو انتقادات وارد بر آن؛ تلاشی برای ارائه پیشنهاد مطلوب
کودکهمسری امروزه به یکی از دغدغههای فعالان اجتماعی تبدیل شده است. این موضوع از یکسو دارای صبغه تاریخی و شرعی است و از سوی دیگر دارای ابعاد روانشناختی، اجتماعی، تربیتی و پزشکی میباشد. این پژوهش نشان میدهد اگرچه جواز کودکهمسری از مسلمات فقهی است با توجه به اینکه میتواند از حیث روانشناختی، اجتماعی، تربیتی و پزشکی آثار بدی بر جسم و روح کودک داشته باشد از جهات گوناگون مورد انتقاد قرار گرفته و از دیرباز قانونگذار ایران درصدد برقراری ممنوعیت یا محدودیت برای آن بوده است؛ اما باید توجه کرد که این انتقادات به حکم شرعی جواز کودکهمسری باز نمیگردد؛ بلکه انتقادات بر موارد سوءاستفاده از کودکهمسری ناظر است. با توجه به وضعیت اخلاقی و فرهنگی جامعه امروزی و مشاهده موارد متعدد سوءاستفاده از نهاد کودکهمسری به نظر میرسد حرکت قانونگذار به سمت نظارت بیش از پیش بر این مسئله کاملاً صحیح است؛ ولی نباید در این راه نیز دچار افراط شد. راه میانه پیشنهادی این است که قانونگذار اصولاً کودکهمسری را ممنوع کند ولی بهصورت کاملاً استثنایی که مصلحت اقتضا کند، آن را مجاز اعلام کند؛ بهعلاوه لازم است برای احراز مصلحت و نیز نظارت بر عدم وقوع مقاربت در کودکی تمهیداتی اندیشیده، و برای تخطی از آنها ضمانتاجرا تعیین شود. با این روش، ضمن رعایت شرع مقدس (و در پی آن پذیرش مسئله توسط شورای نگهبان و متشرعان جامعه) میتوان به هدف نهایی دست یافت که جلوگیری از سوءاستفاده از کودکهمسری است.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205686_2671e8b5fa784e361474e2487904ed1b.pdf
2020-11-21
149
165
جواز شرعی کودک همسری
سوءاستفاده از قانون
حقوق کودکان در اسلام
حقوق کودک در ایران
ازدواج و کودکان
سعید
سیاه بیدی کرمانشاهی
siahbidisaeed@gmail.com
1
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
رسول
بهرامپوری
rasoolbahrampoori@gmail.com
2
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
محسن
کوهستانی
kouhestani1985@gmail.com
3
دانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
AUTHOR
ابنادریس حلّى، محمد بن منصور بن احمد (1410ق)، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى، ج دوم، چ دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
1
ابنتراب، مریم (1389)، نقش عرف در حقوق همسران، دو فصلنامه فقه و حقوق خانواده، دوره پانزدهم، ش 52.
2
ابنزهره حلبی، حمزه بن علی (1417ق)، غنیه النزوع إلى علمی الأصول و الفروع، قم: مؤسسه امام صادق(ع).
3
ابوالصلاح حلبی، تقیالدین بن نجمالدین (1403ق)، الکافی فی الفقه، اصفهان: کتابخانه امام امیرالمؤمنین(ع).
4
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی (1376)، روضالجنان و روحالجنان فی تفسیر القرآن، ج نوزدهم، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
5
بیگدلی، عطاءالله (1388)، مبانی انسانشناختی و فلسفه تاریخی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، فقه امامیه و حقوق ایران، رهنمون، دوره نخست، ش 26.
6
چگنی، مهدی و سیاهبیدی کرمانشاهی، سعید (1397)، مطالعه تطبیقی مبانی انسانشناختی حقوق خانواده، فصلنامه مطالعاتی صیانت از حقوق زنان، دوره چهارم، ش 12.
7
حرّعاملى، محمد بن حسن (1409ق)، وسائل الشیعه، ج بیستم، قم: مؤسسه آل البیت علیهمالسلام.
8
حسینی شیرازی، محمد (1407ق)، موسوعه استدلالیه فی الفقه الاسلامی، ج شصت و چهارم، قم: مؤسسه الفکر الاسلامی.
9
حکیم، سید محسن طباطبایى (1410ق)، منهاج الصالحین، ج دوم، بیروت: دار التعارف للمطبوعات.
10
خویی، سید ابوالقاسم موسوی (1418ق)، موسوعه الإمام الخویی، ج سیودوم، قم: مؤسسه إحیاء آثار الإمام الخویی.
11
دفتر مطالعات حقوقی معاونت پژوهشهای سیاسی ـ حقوقی (1397)، اظهارنظر کارشناسی درباره طرح اصلاح ماده 1041 قانون مدنی اصلاحی مصوب 1/4/1381، مرکز پژوهشهای شورای اسلامی.
12
دفتر مطالعات حقوقی معاونت پژوهشهای سیاسی ـ حقوقی، (1398)، اظهارنظر کارشناسی درباره طرح اصلاح ماده 1041 قانون مدنی اصلاحی مصوب 1/4/1381، مرکز پژوهشهای شورای اسلامی.
13
الرازی، فخرالدین (1410ق)، تفسیر الرازی، ج سیام، بیروت: دارالفکر المعاصر.
14
الزحیلی، وهبه بن مصطفى (1418ق)، التفسیر المنیر فی العقیده والشریعه والمنهج، ج بیستوهشتم، بیروت: دار الفکر المعاصر.
15
شهید اول، محمد بن مکىعاملى (1410ق)، اللمعه الدمشقیه فی فقه الإمامیه، بیروت: دار التراث ـ الدار الإسلامیه.
16
شهید ثانى، زینالدین بن علىعاملی (1413ق)، مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام، ج هفتم، قم: مؤسسة المعارف الإسلامیه.
17
شیخ انصاری، مرتضى بن محمدامین دزفولى (1421ق)، صیغ العقود و الإیقاعات، قم: مجمع اندیشه اسلامى.
18
شیخ طوسى، ابوجعفر محمدبنحسن (1390ق)، الاستبصار فیما اختلف من الأخبار، ج سوم ، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
19
شیخ طوسى، ابوجعفر محمدبنحسن (1407ق)، الخلاف، ج چهارم، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
20
شیخ مفید، محمدبنمحمد بن نعمان (1413ق)، المقنعه، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
21
صاحبالجواهر، محمدحسن نجفی (1404ق)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج بیستونهم، چ هفتم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
22
صفایی، سید حسین و امامی، اسدالله (1390)، مختصر حقوق خانواده، چ بیستوهفتم، تهران: میزان.
23
علامه حلّى، حسن بن یوسف بن مطهر اسدى (1313ق)، قواعد الاحکام فی معرفه الحلال و الحرام، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
24
علامه حلّى، حسن بن یوسف بن مطهر اسدى (1411ق)، تبصره المتعلمین فی أحکام الدین، تهران: مؤسسه چاپ و نشر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
25
علامه طباطبایی، محمدحسین (1370)، تفسیر المیزان، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، ج نوزدهم، چ چهارم، قم: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی.
26
فخرالمحققین حلّى، محمد بن حسن بن یوسف (1387ق)، إیضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد، ج سوم، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
27
فیاضی، مسعود (1394)، ماهیت احکام امضایی، مطالعات اسلامی: فقه و اصول، دوره چهلوهفتم، ش 102.
28
فیض کاشانی، محمدبنمرتضی (1373)، التفسیر الصافی، ج هفتم، چ سوم، تهران: مکتبهالصدر.
29
قاضی ابن براج طرابلسى، عبدالعزیز (1406ق)، المهذب (لابن البراج)، ج دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
30
کاتوزیان، ناصر (1378)، حقوق مدنی: خانواده، ج اول، چ پنجم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
31
کاشفالغطاء، احمد بن على بن محمدرضا نجفی (1423ق)، سفینه النجاه و مشکاه الهدى و مصباح السعادات، ج چهارم، نجفاشرف: مؤسسه کاشفالغطاء.
32
محقق ثانى، علىبنحسین عاملی کرکی (1414ق)، جامع المقاصد فی شرح القواعد، ج دوازدهم، چ دوم، قم: مؤسسه آل البیت علیهمالسلام.
33
محقق حلّى، نجمالدین جعفربنحسن (1408ق)، شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج دوم، چ دوم، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
34
مرتضی شریف، سید علیبنحسین (1415ق)، الانتصار فی انفرادات الامامیه، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
35
مشهدی علیپور، مریم (1391)، مطالعه تطبیقی جایگاه زن در جاهلیت، قرآن و سنت، تهران: حکمت و دین پژوهی.
36
مطهری، مرتضی (1381)، اسلام و مقتضیات زمان، ج دوم، چ دوازدهم، تهران: انتشارات صدرا.
37
مطهری، مرتضی (1389)، آشنایی با قرآن، ج هشتم، چ بیستونهم، تهران: انتشارات صدرا.
38
مقدادی، محمدمهدی و جوادپور، مریم (1396)، تأثیر ازدواج زودهنگام بر سلامت جنسی کودکان و ساز و کارهای مقابله با آن، فصلنامه حقوق پزشکی، دوره یازدهم، ش 40.
39
منتظری مقدم، حامد (1384)، وضعیت زن در جاهلیت، تاریخ اسلام در آینه پژوهش، دوره چهارم، ش 8.
40
موسوی خمینی، سید روحالله (1421ق)، تحریرالوسیله، ج دوم، قم: انتشارات دارالعلم.
41
نصیری، محمد (1396)، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، چ پنجاهوششم، قم: نشر معارف.
42
یزدى، سید محمدکاظم طباطبایى (1409ق)، العروه الوثقى، ج دوم، چ دوم، بیروت: مؤسسة الأعلمیللمطبوعات.
43
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه کیفیت ارتباط والد ـ فرزندی با خودکنترلی دانش آموزان با واسطهگری ارتباط مبتنی بر حل مسئله؛ ارائه یک الگوی علّی
پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای ارتباط مبتنی بر حل مسئله در رابطه کیفیت ارتباط والد ـ فرزندی با خودکنترلی دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشآموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 95 ـ 96 شهرستان کرمانشاه دربرگرفت. 240 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و دادهها به روش تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای ارتباط والد ـ فرزند بارنس، اولسون (1982)، خودکنترلی هامفرید، (1982) و ارتباط مبنی بر حل مسئله توسط مک کوبین، تامپسون و مک کوبین، (1996) جمعآوری شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی برای طراحی یک الگوی مناسب از تحلیل مسیر پیشبینی خودکنترلی در دانشآموزان استفاده شده است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ارتباط مبنی بر حل مسئله در رابطه با ارتباط والد ـ فرزندی و خودکنترلی
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205685_aa01f5038650142142355b5648cdc5ea.pdf
2020-11-21
فهیمه
زینعلی
zeynali110135@gmail.com
1
کارشناسی مشاوره، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
AUTHOR
محمد سجاد
صیدی
sey110@hotmail.com
2
مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
LEAD_AUTHOR
روژین
مرادی فرد
m3871203@gmail.com
3
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
AUTHOR
زارعی، اقبال؛ میرزایی، میترا و صادقیفرد، مریم (1397)، ارائه الگویی جهت تبیین نقش مهارتهای ارتباطی و مهارتهای حل مسئله در پیشگیری از آسیبهای روانی و اجتماعی با میانجیگری تعارضات خانوادگی، فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، ش 9 (35): 1 ـ 26.
1
شکوهییکتا، محسن؛ اکبری زرد خانه، سعید و قهوچی، فهیمه (1390)، اثر بخشی آموزش حل مسئله، مدیریت خشم بر سبکهای تربیتی، پرخاشگری و شادکامی مربیان پیشدبستانی، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، ش 2 (5): 137 ـ 116.
2
صدری دمیرچی، اسماعیل؛ اسدی شیشهگران، سارا؛ قاضی، اسماعیل و ولویی، فریبا (1396)، اثربخشی آموزش برنامه مهارتهای هیحانی ـ اجتماعی بر کنترل خشم و مهارت حل مسئله اجتماعی در نوجوانان وابسته به مواد، مجله طب انتظامی، دوره 6، ش 1: 67 ـ 76.
3
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جایگاه حجاب در حقوق بشر از دیدگاه نظریه جهانشمولی و نسبی گرایی
نگاهی ژرف به آنچه جهان غرب پیرامون عدم تکریم به دیگر ادیان در دهههای گذشته داشته است و بویژه محدودیتها و موانعی که در باب حجاب زنان مسلمان اتخاذ کرده است اهمیت وافر آشنایی با قوانین حقوق بشری را در این زمینه دوچندان میکند. تردیدی نیست که این کشورها با تنویر افکار عمومی از طریق رسانهها سعی در مشروعسازی این اعمال خلاف حقوق بشری خود دارند. در عصر حاضر رعایت حجاب در برخی کشورها بهصورت تدوین قوانین، مشروعیت یافته و در مقابل در برخی دیگر از کشورها، سیاست دولتها در پیشبرد زوال لزوم رعایت پوشش در اجتماع است و حتی در برخی کشورهای غربی، سیاست منع حجاب و مجازات افراد محجبه مشاهده میشود که سعی در گسترش این سیاست و بینالمللیکردن آن بهعنوان یکی از موازین حقوق بشری دارند. نمونه آشکار اعمال اینگونه سیاستها را میتوان در کشور فرانسه شاهد بود که با تصویب قانون منع استفاده از علایم مذهبی عملاً منع استفاده از حجاب اسلامی را هدفگذاری کرده است. از این رو تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که آیا میتوان
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205689_caade5829415d78ba9a6b1a93ed8fae9.pdf
2020-11-21
محمد حسین
زاهدیان
mohamadhossein.zahedian@yahoo.co
1
دانشجو دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد
صدری ارحامی
sadri@ihu.ac.ir
2
استادیار گروه حقوق دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران
AUTHOR
ابوسعیدی، مهدی (۱۳۴۳)، حقوق بشر و سیر تکاملی آن در غرب، ج اول، تهران: نشر آسیا.
1
حداد عادل، غلامعلی (1372)، فرهنگبرهنگیوبرهنگیفرهنگی، ج اول، تهران: نشر سروش.
2
دانلی، جک (1380)،نسبیتگرایی فرهنگی و حقوق بشر جهانی، ترجمه حسین شریفی طرازکوهی، ج اول، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
3
دهقانینیا، امیررضا (۱۳۸۴)، از مشروعیت حـقوق بـشر تـا اطاعت و الزامآوری جهانی، فصلنامه کتاب نقد، ش 36.
4
ذاکریان، مهدی (1381)، حقوق بشر در هزاره جدید، ج اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
5
رجاء، علیاصغر (۱۳۹۶)، آسیبشناسیفرهنگیاجتماعیحجابوعفافدرمحیطمهاجرت، همایش ملی عفاف، حجاب و سبک زندگی، تیر ماه.
6
قاسمزاده، قاسم (1397)، حقوق اساسی، چ دوم، تهران: ناشر جنگل / جاودانه.
7
کیانپور، مسعود و یزدخواست، بهجت (1385)، جامعهشناسی تاریخی سکولاریسم: بررسی جامعه شناختی قانون منع استفاده از علائم مذهبی در مدارس دولتی کشور فرانسه، مطالعات زنان، س 4، دوره 3.
8
مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات (1378)، تغییرلباسوکشفحجاببهروایتاسناد، تهران.
9