%0 Journal Article %T بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری و سازگاری تحصیلی با واسطه گری صبر %J فرهنگی تربیتی زنان و خانواده %I دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام %Z 2645-4955 %A موحدراده, بهرام %A کرمی, زهرا %A یاوری کرمانی, مریم %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 13 %N 45 %P 37-53 %! بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری و سازگاری تحصیلی با واسطه گری صبر %K شیوه های فرزندپروری %K صبر %K سازگاری تحصیلی %R %X هدف این مطالعه بررسی رابطه شیوه­های فرزندپروری و سازگاری تحصیلی با واسطه­گری صبر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. روش این تحقیق، همبستگی بود. جامعه آماری تمام دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شیراز و 235 دانشجو (95 پسر و 140 دختر) با روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبی مشخص شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه­های شیوه­های فرزندپروری بامریند، صبر خرمایی، فرمانی و سلطانی، و سازگاری تحصیلی باکر و سیریک جمع­آوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثر غیر مستقیم شیوه­های فرزندپروری مستبد (4/06 = t) و مقتدر (4/84 = t) بر سازگاری تحصیلی به ترتیب برابر با 0/07 و 0/08 و در سطح 0/01 معنار بوده است. هم­چنین اثر غیر مستقیم شیوه فرزندپروری آسانگیر (2/33= t) برابر با 0/05 و در سطح 0/05 معنادار بوده است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که صبر در رابطه با شیوه­های فرزندپروری و سازگاری تحصیلی، نقش واسطه­ای را ایفا می­کند. شاخص نیکویی برازش الگو نیز برازش الگوی پیشنهادی پژوهش را تأیید کرد. نتایج پژوهش مؤید این است که شیوه­های فرزندپروری به صورت مستقیم و غیر مستقیم با واسطه صبر بر سازگاری تحصیلی تأثیر دارد؛ لذا ضروری است در نظام تعلیم و تربیت به شیوه­های فرزندپروری و صبر به عنوان عوامل مؤثر در سازگاری تحصیلی بیش از پیش توجه شود.   %U https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204434_4b35864041b184428bc9be8ad05cd067.pdf