%0 Journal Article %T رابطه الگوهای ارتباطی، انعطاف پذیری و انسجام خانواده با جرأت ورزی دانش آموزان دختر %J فرهنگی تربیتی زنان و خانواده %I دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام %Z 2645-4955 %A هارون رشیدی, همایون %A کاظمیان مقدم, کبری %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 13 %N 44 %P 165-183 %! رابطه الگوهای ارتباطی، انعطاف پذیری و انسجام خانواده با جرأت ورزی دانش آموزان دختر %K الگوهای ارتباطی؛ انعطاف پذیری %K انسجام خانواده %K جرأت ورزی %R %X هدف این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی، انعطاف‌پذیری و انسجام خانواده با جرأت‌ورزی دانش‌آموزان دختر مقطع دوم متوسطه شهر اندیمشک بود. روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اندیمشک و نمونه پژوهش شامل 313 نفر از این دانش‌آموزان بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه­گیری متغیرها از پرسشنامه‌های الگوهای ارتباطی خانواده (ریچی و فیتزپاتریک، 1998)، انعطاف­پذیری خانواده (شاکری، 1382)، انسجام خانواده (سامانی، 1381) و جرأت‌ورزی (ریچی و گمبریل، 1966) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین الگوهای ارتباطی، انعطاف­پذیری و انسجام خانواده با جرأت‌ورزی دانش‌آموزان دختر رابطه معناداری وجود دارد (001/0>P). هم­چنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد الگوهای ارتباطی، انعطاف­پذیری و انسجام خانواده 62 درصد از واریانس جرأت­ورزی را تبیین می­کند. یافته­های این پژوهش اهمیت الگوهای ‌ارتباطی، انعطاف‌پذیری و انسجام خانواده را در میان دانش‌آموزان نشان می‌دهد. بنابراین طرحریزی مطالعات بیشتر به منظور شناخت بهتر چنین عواملی در جهت ارتقای فرایند آموزش و تربیت دانش‌آموزان توصیه می‌شود. %U https://cwfs.ihu.ac.ir/article_203721_4455cf4460cfc5bf4f84a8b7c266acff.pdf