%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش کنترل خودمتمایزسازی در کنش عاطفی زنان متأهل %J فرهنگی تربیتی زنان و خانواده %I دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام %Z 2645-4955 %A ایوبی, الهام %A جعفری, اصغر %D 2013 %\ 03/21/2013 %V 8 %N 22 %P - %! اثربخشی آموزش کنترل خودمتمایزسازی در کنش عاطفی زنان متأهل %K کلید واژه: خودمتمایزسازی %K کنش عاطفی %K زنان خانه دار %R %X چکیده پژوهش حاضر به منظورتعیین اثربخشی آموزش کنترل خودمتمایزسازی در کنش عاطفی زنان متأهل خانه دار انجام شد. این پژوهش به روش شبه آزمایشی با گروه آزمایش- کنترل انجام گرفت .جامعه آماری، زنان خانه­ دار متأهل مراجعه­ کننده به فرهنگسرای منطقه پنج تهران بود که با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، 40 نفر انتخاب شدند و به روش جور کردن در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه مداخله ­ای مبتنی بر آموزش کنترل خودمتمایزسازی را در 8 جلسه گروهی دریافت نمودند و برای گروه کنترل هیچ برنامه مداخله ­ای انجام نشد. به کمک پرسشنامه عشق ورزی داده ­ها در مراحل پیش ­آزمون، پس­ آزمون و پیگیری جمع­ آوری شد و به وسیله روش ­های آماری تحلیل کواریانس و t همبسته مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ­های پژوهش نشان داد که آموزش کنترل خودمتمایزسازی، مولفه ­های کنش عاطفی زنان متأهل خانه دار را در گروه آزمایش افزایش داده است (000/0>P و 716/188=F). نتایج پژوهش شواهدی را نشان داد که آموزش کنترل خودمتمایزسازی می­ تواند از طریق تعدیل نمودن وابستگی به خانواده اصلی و استقلال زنان در روابط عاطفی با همسران مؤلفه­ های میل، صمیمیت و تعهد به کنش عاطفی آنان را افزایش دهد. همچنین نتایج حاصل از آزمون t در مرحله پیگیری نشان داد که تغییرات مطلوب ایجاد شده در روابط عاطفی زنان، ماندگار بوده است. %U https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201602_fc8744d3b9f2356c511f429e955334de.pdf