%0 Journal Article %T بررسی تاثیر آموزش تمرینات کاراته بر افزایش ابراز وجود دانش آموزان دختر مبتلا به کمرویی مقطع راهنمایی شهرستان سبزوار %J فرهنگی تربیتی زنان و خانواده %I دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام %Z 2645-4955 %A طزری, سمیه %A شعاع کاظمی, مهرانگیز %A حسینیان, سیمین %D 2013 %\ 01/20/2013 %V 7 %N 21 %P - %! بررسی تاثیر آموزش تمرینات کاراته بر افزایش ابراز وجود دانش آموزان دختر مبتلا به کمرویی مقطع راهنمایی شهرستان سبزوار %K تمرینات کاراته %K ابراز وجود %K کمرویی %K دانش آموزان دختر %R %X چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش تمرینات کاراته بر افزایش ابراز وجود دانش ­آموزان دختر مبتلا به کمرویی مقطع راهنمایی شهرستان سبزوار است. روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیش­ آزمون- پس­ آزمون با گروه کنترل بود . نمونه­ گیری به­ صورت تصادفی و چند مرحله ­ای انجام شد و بعد از همسانی، افراد به سه گروه آزمایشی ( 42 نفر ) و یک گروه کنترل (14 نفر ) تقسیم شدند. گروه آزمایشی در معرض تمرینات کاراته (متغیر مستقل) قرار گرفت و گروه گواه هیچ­گونه آموزشی دریافت نکرد. زمان اجرای تمرینات شامل سه روز در هفته و روزانه 120 دقیقه به مدت 8 هفته بود . ابزارهای اندازه­ گیری عبارت بودند از: 1- پرسشنامه کمرویی رافی با 25 سوال 2- پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی با 40 سوال که طی دو مرحله پیش ­آزمون و پس ­آزمون مورد استفاده قرار گرفت. داده ­های پژوهش حاکی از آن است که: آموزش کاراته سبب افزایش ابراز وجود دانش ­آموزان کمرو نمی­ شود 5 p< % . تفاوت معناداری در ابراز وجود دخترانی که آموزش کاتا و کمیته دریافت کرده بودند نسبت به دخترانی که آموزش کاتا / کمیته دیده بودند، وجود نداشت 5. p< %  تفاوت معناداری در ابراز وجود دخترانی که آموزش کمیته دریافت کرده بودند نسبت به دخترانی که آموزش کاتا دیده بودند، وجود نداشت 5 . p< % آموزش کاراته تاثیر معناداری بر کاهش کمرویی ایجاد نکرد 5 p< % . براساس یافته­ های پژوهش این­ گونه استنباط می­ شود که برای اصلاح رفتارهای نه چندان سازگار نیاز به تکنیک ­های متعدد می­ باشد که یکی از آن موارد می­ تواند استفاده از تمرینات فیزیکی / ورزشی باشد .   %U https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201593_b66db057573d9e5485d24bae0e6a78fd.pdf