per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2017-10-23
12
40
7
35
201715
بررسی چالش مسئلهیابی خط مشیهای حوزه خانواده و تأثیر آن بر توسعه پایدار
محسن میری
emadm33@gmail.com
1
محسن ابن دین
eboddin.mohsen@gmail.com
2
دانشگاه امام حسین (ع)
تهران
رسیدن به توسعه پایدار مستلزم رشد هماهنگ و متوازن در ابعاد مختلف است. ساختارهای اجتماعی و خانواده در نهادینهشدن این حرکت کمک غیر قابل انکاری دارند. نظام خانواده در ایران با تغییرات در تصمیمگیری کلان، دستخوش تغییرات گسترده شده است. در این مقاله تلاش شده است تأثیر چرخه خطمشیگذاری از حیث مسئلهیابی بر خانواده به عنوان هسته اصلی مولود جمعیت کشور و در نهایت توسعه پایدار بررسی شود. محدودیت در منابع این الزام را بهوجود میآورد که انتخاب دستور کار خطمشی با دقت زیادی صورت گیرد در حالی که مشاهده میشود سالها پس از اجرای یک خطمشی کلان و شکلگیری پیامدهای گسترده آن بر جامعه هدف، مشخص میشود مسئله مورد تأمل واقعی نبوده است. چه چیز سبب بروز این آسیب میشود؟ برای یافتن پاسخ این سؤال ضمن مطالعات کتابخانهای با ده نفر از خبرگان حوزه خانواده و جمعیت با بهرهگیری از شیوه مصاحبه عمیق داده گردآوری، و در ادامه با روش داده بنیاد تحلیل شد که در چارچوب الگوی سیستمی اشتراوس ـ کوربین ساماندهی شد. عواملی مانند ضعف در خطمشیگذاری، نظارت ضعیف، نزدیکبینی ملی و بی ثباتی مدیریتی از عواملی است که سبب میشود اشتباه در مسئلهیابی صورت بگیرد و پیامدهایی مانند بازتولید چالشها را به همراه داشته باشد
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201715_9dde8bcc34e5501e5c0b2af9f1c54da1.pdf
سیاستهای خانواده
توسعه پایدار
دستور کار خطمشی
توسعه جمعیت
family policies
sustainable development
policy agenda
population development
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2017-10-23
12
40
37
56
201716
آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد ـ کودک (مطابق الگوی لندرث) به مادران و اثربخشی آن در کاهش هیجانات منفی تحصیلی فرزندان دانشآموز
مریم دبیر
maryam.dabir@yahoo.com
1
حسن اسدزاده
asadzadeh@atu.ac.ir
2
حمیدرضا حاتمی
hhatami@yahoo.com
3
علوم تحقیقات
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
این پژوهش با هدف آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطۀ والد ـ کودک (مطابق الگوی لندرث) به مادران و تعیین اثربخشی آن در کاهش هیجانات منفی تحصیلی فرزندان دانشآموز آنان انجام شد. جامعۀ آماری تمام دانشآموزان دورۀ اول ابتدایی منطقۀ 8 آموزش و پرورش شهر تهران بود که در سال تحصیلی 96 ـ 1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری شامل 60 نفر از دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشههای انتخاب شدند و در دو گروه (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. بهمنظور مقایسهپذیری روند تغییرات در نمرههای هیجانات تحصیلی دانشآموزان از یک گروه کنترل استفاده شد. از هر دو گروه در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری آزمون هیجانات منفی تحصیلی گرفته شد. به گروه آزمایش، بازی درمانی مبتنی بر رابطۀ والد ـ کودک مطابق با الگوی لندرث به مدت ده جلسۀ 5/1 ساعته آموزش داده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به اینکه طرح تحقیق مورد نظر برای بررسی این فرضیه از طرح اندازهگیریهای مکرر دو گروهی برخوردار است و هیجانات منفی شامل پنج بعد است برای تحلیل این فرضیه از تحلیل واریانس چند متغیره آمیخته استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران است و پس از جلسات بازی درمانی برای گروه آزمایش، تمام آزمودنیها با همین آزمون مورد بررسی قرار گرفت. بنابر یافتههای این مطالعه میتوان نتیجهگیری کرد که بهطور معنیداری آموزش روش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد ـ کودک به مادران سبب کاهش هیجانات تحصیلی در دانشآموزان مقطع ابتدایی میشود.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201716_583f924caac133b9069165e1e818b04a.pdf
بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد ـ کودک
هیجانات تحصیلی منفی
الگوی لندرث
child-parent-relationship-based play therapy
negative achievement emotions
Landreth’s Model
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2017-10-23
12
40
57
82
201717
تحرک اجتماعی و گزینش همسر
مریم فخری
maryamfakhri@gmail.com
1
باقر ساروخانی
b.saroukhani@yahoo.com
2
سید محمدصادق مهدوی
sms_mahdavi@yahoo.de
3
آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
مسئله اصلی این نوشتار شناسایی تحرک اجتماعی از روزنه ازدواج در میان خانوادههای شهر تهران است. با این مسئله، هدف پژوهش این است که در تهران امروز ازدواج بهصورت سنتی است یا مدرن و دایره همسرگزینی در ایران امروز چگونه است. افرادی که ازدواج کردهاند در درون گروه خودشان بودهاند یا خارج از گروه خودشان ازدواج کردهاند؟ در بهرهمندی از الگوی فعلی همسرگزینی، مردان شانس بیشتری برای خروج از گروه خود دارند یا زنان و ارتقا و صعود فرد از گروه خود، تابع چه متغیرهایی است؟ در این پژوهش از روش میدانی، پیمایش و مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش تمام زوجین ساکن شهر تهران هستند. که برای بررسی آن نمونه مورد نظر بر اساس آلفای کرونباخ 380 نمونه بوده است که از این تعداد، 357 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. نتایج نشان داد افراد در فرایند ازدواج تمایل دارند که از گروه خود خارج شوند بهطوری که مردان در مقایسه با زنان در ازدواج، از یک حرکت و انتخاب ارتقایی برخوردار بودهاند. از این میان متغیرهای سطح تحصیلات، سطح درامد و نوع شغل عوامل ارتقادهنده مردان بهشمار میرود. دایره همسرگزینی با اولویت بر ویژگیهای اکتسابی فرد، خانواده و در نهایت ارزشهای سنتی قابل مشاهده است.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201717_2e2b675aef1839a9984616c2541b682d.pdf
تحرک اجتماعی
ازدواج
ارزشهای سنتی
تحصیلات
خانواده
social mobility
marriage
traditional values
education
family
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2017-10-23
12
40
83
104
201718
بازنمایی ازدواج در سینمای ایران
علی جعفری
m.nikueian@yahoo.com
1
عبدالله بیچرانلو
bicharanlou@yahoo.com
2
محدثه پیرهادی
pirhadi1357@gmail.com
3
دانشگاه باقرالعلوم علیه ااسلام
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سوره
این مقاله به بررسی چگونگی بازنمایی ازدواج در قاب سینمای ایران میپردازد. جامعه آماری تحقیق، کل فیلمهای سینمای ایران از سال 1376 تا 1390، است که در آن یکی از نقشهای اصلی بهگونهای با ازدواج خودش درگیر میشود. این مقاله با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی، 116 فیلم سینمایی را تحلیل کرده و به 29 سؤال در زمینۀ چگونگی تصویرپردازی آنها از ازدواج پاسخ داده است. سؤالهای یادشده بر موضوعهایی همچون چگونگی بازنمایی چگونگی آشنایی زوجها، چگونگی خواستگاریها و جشنهای ازدواج، میزان همسانی زوجها و نیز مهریه، سن و شغل عروسها و دامادها، نسبت یا قرابت آنها، کیفیت مهریهها و ماه عسلها در فیلمهای تحلیل شده متمرکز است. بهعلاوه چگونگی تصویرپردازی از مسائلی همچون موانع و چالشهای پیشروی ازدواج زوجها یا میزان وجود عشق متداخل (مثلثی) در فیلمهای دورۀ مورد مطالعه بررسی شده است.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201718_dc87ba3b4b432c9159469a91f9d6923c.pdf
نرخ رشد جمعیت
ازدواج
بازنمایی
فیلم و سینمای ایران
population growth rate
marriage
representation
movie
Iranian cinema
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2017-10-23
12
40
105
126
201719
بررسی عوامل زمینهساز طلاق در بافت اجتماعی فرهنگی شهر تهران، پژوهشی کیفی
زهرا اخوی ثمرین
zahra_akhavi@yahoo.com
1
کیانوش زهراکار
dr_zahrakar@yahoo.com
2
فرشاد محسن زاده
farshadm56@gmail.com
3
خدابخش احمدی
kh_ahmady@yahoo.com
4
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه بقیه ا.
این پژوهش با هدف بررسی عوامل زمینهساز طلاق در بافت اجتماعی فرهنگی شهر تهران انجام شد. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. بدین منظور با روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته دادهها جمعآوری شد و تا رسیدن به اشباع نظری 22 نفر از واجدان شرایط مورد بررسی قرار گرفتند. برای دستیابی به عوامل، تحلیل دادهها با استفاده از فنون استراوس و کربین انجام شد که شامل شناسهگذاری مفاهیم و شکل دادن به نظریه است. تجزیه و تحلیل دادهها در شناسهگذاری باز، به شناسایی عوامل اصلی، مؤلفهها و زیرمؤلفهها منجر شد. نتایج نشانگر این است که عدم عشق و صمیمیت، مقوله مرکزی الگوی یافتههای پژوهش است. مقوله عدم آمادگی برای ازدواج و طی نکردن درست فرایند ازدواج جزء شرایط علّی برای ازدواجهای در حال فروپاشی است؛ مسائل فرهنگی و مسائل اقتصادی در زیر شرایط مداخلهگر قرار گرفت و مقولاتی از قبیل اعتیاد، ساختار نامناسب خانواده کنونی، عدم سازگاری زناشویی، عوامل و مشکلات جنسی، ارتباط نامناسب با خانوادههای اصلی، پیشینه خانوادگی و مشکلات شخصیتی از جمله عوامل زمینهای مؤثر در طلاق بود. نتایج نشان داد که بهکارگیری راهبردهای ارتباطی و هیجانی ناکارامد به پیامدهایی همچون احساس خستگی، تنهایی، ناامیدی و احساس تنفر از همسر و در نهایت میل به طلاق منجر شد.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201719_47a79aefb5168cd3397e5cd3b2c6f015.pdf
عوامل طلاق
مشکلات زناشویی و ازدواج
طلاق در شهر تهران
بافت اجتماعی تهران
divorce factors
marriage and married life problems
divorce in Tehran
social context of Tehran
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2017-10-23
12
40
127
147
201720
نقش ویژگیهای سرشتی و سبکهای فرزندپروری در پیشبینی حوزههای خودگردانی و عملکرد مختل، دیگر جهتمندی و گوش به زنگی طرحوارههای ناسازگار اولیه
حسین رضائیان بیلندی
h.rezaeiyan60@yahoo.com
1
نادر منیرپور
monirpoor1357@yahoo.com
2
محمد رضا احمدی
m.r.ahmadi313@gmail.com
3
عباس علی هراتیان
a.haratiyan@gmail.com
4
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
این پژوهش با هدف بررسی نقش ویژگیهای سرشتی و سبکهای فرزندپروری در پیشبینی حوزههای خودگردانی و عملکرد مختل، دیگر جهتمندی و گوش به زنگی طرحوارههای ناسازگار اولیه اجرا شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. بدینمنظور 397 نفر از جامعه طلاب و دانشجویان قم به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرشت و منش (TCI-SF)، سبکهای فرزندپروی (YPI) و طرحوارههای ناسازگار اولیه (YSQ-SF) پاسخ دادند. در تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد سبکهای فرزندپروری محدودیتهای مختل (P
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201720_7d97310983b75a18b330f885966c6d1f.pdf
ویژگیهای سرشتی
سبکهای فرزندپروری
طرحوارههای ناسازگار اولیه
مدل طرحواره محور یانگ
temperamental traits
parenting styles
early maladaptive schemas
Young's schema-based model