per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2016-01-21
10
33
201672
نقش عوامل فرهنگی و رسانه ای در پیش بینی حجاب زنان: مطالعه ای ملی
جواد خدادادی سنگده
javad.khodadadi7@gmail.com
1
خدابخش احمدی
kh_ahmady@yahoo.com
2
علوم پزشکی بقیه الله
علوم پزشکی بقیه الله
با توجه به ضرورت شناسایی عوامل موثر بر حجاب و اهمیت شناسایی عوامل فرهنگی موثر بر چگونگی حجاب، در این مطالعه به پیشبینی حجاب و عوامل فرهنگی و رسانه در کشور پرداخته شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن 2868 نفر از دختران و زنان بالای 15 سال کشور به شیوه نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته حجاب مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد حجاب دارای رابطه مثبت و معناداری با عوامل فرهنگی است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که عوامل فرهنگی قادر به پیشبینی 59 درصد از بدحجابی دختران و زنان کشور است. نتایج این مطالعه بیانگر این است که عوامل فرهنگی و رسانهها نقش قابل توجهی در چگونگی حجاب دختران و زنان کشور ایفا میکند، بنابراین توجه به عوامل فرهنگی برای هرگونه اقدام و برنامهریزی در زمینه حجاب بیش از پیش اهمیت دارد. واژگان کلیدی: حجاب، فرهنگ، رسانه، زنان
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201672_ed5839ec54ebabc467d0fa30f38de992.pdf
حجاب
فرهنگ
رسانه
زنان
Hijab
cultural
Media
Woman's
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2016-01-21
10
33
201673
پیش بینی موفقیت تحصیلی دختران بر اساس جهت گیری دینی و اعتماد بین فردی آنان
زینب قوامی راد
ghavami_bir@yahoo.com
1
محمد اکبری
akbaryborng2003@birjand.ac.ir
2
دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند
دانشگاه بیرجند
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه جهت گیری مذهبی و اعتماد بین فردی با موفقیت تحصیلی دختران است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری عبارت بود از کل دانش آموزان متوسطه شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 93-94 که بر اساس جدول مورگان و به شیوهی خوشهای تصادفی تعداد 355 نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش نامهی جهت گیری مذهبی آلپورت و پرسشنامه اعتماد در روابط بین فردی رمپل و هولمز استفاده شد. دادهها از طریق آزمون t مستقل و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل دادهها نشان داد، در بررسی وضعیت مؤلفه های جهت گیری مذهبی، جهت گیری مذهبی بیرونی ، جهت گیری مذهبی کلی و درونی دختران در سطح بالاتر از متوسط قرار داشت و در بررسی وضعیت مؤلفههای اعتماد بین فردی، پیش بینی پذیری دختران در سطح پایینتر از متوسط و اعتماد بین فردی و قابلیت اعتماد و وفاداری دختران در سطح بالاتر از متوسط قرار داشت. و در بررسی پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس جهت گیری مذهبی و اعتماد بین فردی، آزمون رگرسیون نشان داد جهت گیری مذهبی درونی پیش بینی کنندهی موفقیت تحصیلی دختران میباشد و جهت گیری مذهبی بیرونی و اعتماد بین فردی نقش معناداری در پیش بینی موفقیت تحصیلی دختران نداشت.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201673_dcf9fedb2ff645f6d351a7dcb6399f86.pdf
موفقیت تحصیلی
جهت گیری مذهبی
اعتماد بین فردی
educational progress
religious orientation
interpersonal trust
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2016-01-21
10
33
201674
بررسی رابطه ساختاری سلامت خانواده اصلی، طرحواره هیجانی، نظم دهی هیجان با رغبت به ازدواج در دانشجویان با نقش واسطه گری تمایزیافتگی خود
قادر نعیمی
ghader.naimi@hotmail.com
1
فهیمه پیرسافی
fpirsaghi@yahoo.com
2
مهدی عربزاده
mehdi_arabzadeh@hotmail.com
3
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه خوارزمی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ساختاری سلامت خانواده اصلی، طرحواره هیجانی، نظم دهی هیجان با رغبت به ازدواج در دانشجویان با نقش واسطه گری تمایزیافتگی خود بود. شرکت کنندگان پژوهش 266 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه خوارزمی بودند که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند و با روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. پژوهش حاضر غیرآزمایشی از نوع همبستگی بود. ابزارهای پژوهش پرسشنامه رغبتسنج ازدواج ، مقیاس سلامت خانوادهی اصلی، پرسشنامه تمایز یافتگی خود، مقیاس طرحواره هیجانی و مقیاس نظم دهی هیجان بود. نتایج بدست آمده از تحلیل مسیر حاکی از آن بود که داده های پژوهش با مدل پیشنهادی برازش کامل دارند و تمایزیافتگی در رابطه ی بین سلامت خانواده اصلی و طرحواره هیجانی با رغبت به ازدواج نقش واسطه ای دارد . بنابراین توجه به نتایج حاصل و کاربست آنها در برنامههای آموزش پیش از ازدواج و مداخلههای رشدی و درمانی میتواند حائز اهمیت باشد.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201674_0c1c6ab59c809338928b918599ba7af7.pdf
رغبت به ازدواج
تمایزیافتگی خود
سلامت خانواده اصلی
طرحواره هیجانی و نظم دهی هیجان
Family of Origin’s Health
Emotional Schema
Emotion Regulation
Tendency Toward Marriage
Self-Differentiation
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2016-01-21
10
33
201675
اضطراب اجتماعی ، خود باوری و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره)
مریم رجبی
m.rajabi@urmia.ac.ir
1
محمد حسنی
mhs_105@yahoo.com
2
پریسا تیما
tima_parisa@yahoo.com
3
دانشگاه ارومیه
دانشگاه ارومیه
دانشگاه ارومیه
در سالهای اخیر شاهد روند رو به رشد زنانی هستیم که به تنهایی مسئولیت زندگی خویش را به دوش می کشند و به عنوان زنان سرپرست خانوار در جامعه معرفی می شوند. شاخص های آماری نشان می دهند که رشد زنان سرپرست در کشور ما نیز در حال افزایش است. هدف از نگارش این مقاله بررسی نقش اضطراب اجتماعی و خودباوری بر کارآفرینی زنان سرپرست خانوار می باشد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش توصیفی – همبستگی (مبتنی بر معادلات ساختاری) می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) مدیریت شهرستان ارومیه است که از میان آنها 374 خانوار به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد و مورد مطالعه قرار گرفت. برای سنجش کارآفرینی از پرسشنامه آلن، آر، کن یون(1992)، برای سنجش خودباوری از مقیاس چن، گالی و ادن (2001) و همچنین از پرسشنامه واتسون و فرند1969) برای سنجش اضطراب اجتماعی استفاده شد. یافته ها ی پژوهش نشان می دهد که رابطه ی منفی معناداری میان اضطراب اجتماعی و خودباوری زنان سرپرست خانوار تحت حمایت مدیریت شهرستان ارومیه در سطح معناداری 0.01 وجود دارد. یافته ها بیانگر وجود رابطه مثبت معنادار بین خودباوری و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار در سطح معناداری 0.01 است. همچنین یافته ها حاکی از نقش میانجی خودباوری در رابطه ی بین اضطراب اجتماعی و کارآفرینی می باشد.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201675_d193995e73d214b07380b677dfae1fb8.pdf
اضطراب اجتماعی
کارآفرینی
خودباوری
زنان سرپرست خانوار
کمیته امداد امام خمینی (ره)
مدیریت ارومیه
social anxiety
entrepreneurship
self-esteem
women headed households
Imam Khomeini Relief Foundation
the management of Urmia
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2016-01-21
10
33
201676
مقایسه نگرش جنسیتی نسبت به عوامل موثر بر تحکیم بنیان خانواده
اعظم خطیبی
azamkh48@pnu.ac.ir
1
دانشگاه تران مرکزی/ دانشگاهپیام نور
زنان و مردان سازندگان اصلی خانوادهها هستند و خانواده سالم مناسبترین زمینه کمال آن دو و تعالی فرد و جامعه است. هدف این تحقیق نیز مقایسه نگرش جنسی نسبت به عوامل موثر بر تحکیم بنیان خانواده در بین اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاههای پیام نور استان همدان بود. پژوهش دارای رویکرد جامعهشناختی و روش پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و روش نمونه گیری تصادفی ساده چند مرحلهای و حجم نمونه 192 نفر برآورد شد. پایایی متغیرها با استفاده از آلفای کرونباخ 8/83% به دست آمد و اعتبار صوری از طریق داوری اساتید جامعه شناسی و روانشناسی سنجیده شد. بر اساس یافتهها از نظر کارکنان، عوامل فرهنگی بیشترین همبستگی و اهمیت را در تحکیم خانواده دارد(588/0 = R) و عوامل اجتماعی در درجه دوم (449/0 = R) و عوامل عاطفی در مرتبه سوم قرار میگیرد(309/0 = R). زنان بیشتر عوامل اجتماعی و عاطفی و مردان بیشتر عوامل اقتصادی ( درآمد بالا) را در تحکیم بنیان خانواده موثر می-دانند. هر دو جنس بر رعایت ادب و احترام و عشق متقابل تاکید ویژه داشتند. نتایج نهایی نشان داد که نگرش زنان و مردان نسبت به عوامل اجتماعی و عاطفی و اقتصادی، تاثیرگذار بر تحکیم خانواده یکسان نیست. اما نگرش آنها نسبت به عوامل فرهنگی، اعتقادی و سیاسی یکسان است.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201676_af2b50b2870128c30f54319617a8df3f.pdf
تحکیم خانواده
عوامل اجتماعی
عوامل عاطفی
عوامل فرهنگی
عوامل اعتقادی
family consolidation
economic
social
emotional
cultural
religious factors
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
2645-4955
2645-5269
2016-01-21
10
33
201677
نقش جنس و نقشهای جنسیتی بر خود کارآمدی ریاضی
حمدالله حبیبی
h.habibi@tabrizu.ac.ir
1
ماریا فاطمی
marya_fatemi60@yahoo.com
2
دانشگاه تبریز
مرکز مشاوره دانشگاه تبریز
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش جنس و نقشهای جنسیتی در خود کارآمدی ریاضی است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان سال اول دبیرستانهای شهرستان سقز است که در سال تحصیلی 90-89، بر حسب آمار ارائه شده 4075 میباشند. نمونه آماری تحقیق با حجم 200 نفر (100 نفر دختر و 100 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شد. پرسشنامه نقش جنسیتی «بم» که میزان پایایی برای آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (76/0) به دست آمد. برای اندازه گیری خودکارآمدی ریاضی از پرسشنامه (KD-RIS) استفاده شد. پایایی این آزمون نیز 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار، t مستقل، تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل میانگین، انحراف معیار، t مستقل، تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد. یافته های پژوهش نشان میدهد که جنس موجب تفاوت در میزان خودکارآمدی ریاضی نمیشود(56/0=p) ، نقش جنسیتی موجب تفاوت در میزان خودکارآمدی ریاضی است(01/0>p) همچنین فرضیه مربوط به نقش تعامل جنس و نقش جنسیتی در میزان خودکارآمدی ریاضی رد شد(31/0=p). بنابراین میتوان بیان کرد که آندروژنی و خودکارآمدی دو تا خصوصیت مثبت هستند که میتوانند همدیگر را پیش بینی کنند یعنی با احتمال زیاد میتوان گفت افراد آندروژنی نسبت به سایر گروه های (مردانگی، زنانگی) احتمالاً در تکمیل تحصیلات به خصوص در رشته های مرتبط با ریاضیات موفق تر خواهند بود.
https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201677_69999f14b629b08c28c8b988bd474d4e.pdf
جنس
نقش جنسیتی
خودکارآمدی ریاضی
sex
gender roles
mathematical self-efficacy