@article { author = {Ghazvineh, Zhila and Sarokhani, Baqer and Shakarbeigi, Alieh}, title = {Phenomenology of Family Religious Rituals and its Impact on Social Relationships of Couples and Families in Three Types of Mate Selection}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {14}, number = {48}, pages = {71-96}, year = {2019}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {Religious rituals have always been practiced in all societies with specific beliefs and have had positive effects. This article aims to explore women's lived experience of the role of religious rituals Social Relationships of Couples and Families in three types of Mate selection. The method of study is qualitative with phenomenological approach. The statistical sample included the women residing in Kermanshah, Iran between 17-40 years old. The subjects were selected using the judgmental purposive sampling method. A semi-structured in-depth interview was used to collect the required data. The results of the interviews with 50 participants (excitement - marriage: 13, satisfactory arranged marriage: 18, and force arranged marriage: 19) were categorized. Five main themes were extracted from the data of this study: 1) women's experience of family violence against them, 2) women's response to violence against them, 3) women's feelings during religious rituals, 4) husbands’ reaction after religious rituals and 5) the effects of the ritual aspect of religion.}, keywords = {religious rituals,family violence,mate selection,women,Kermanshah}, title_fa = {پدیدارشناسی مناسک دینی خانوادگی و تأثیر آن بر مناسبات اجتماعی زوجین و خانواده‌ها در میان سه گونه همسرگزینی}, abstract_fa = {مناسک دینی همواره در تمام جوامع با اعتقادات خاصی انجام می­شده و تأثیرات مثبتی نیز داشته است. این مقاله با هدف تجربه زیسته زنان از نقش مناسک دینی بر مناسبات اجتماعی زوجین و خانواده‌ها در سه گونه همسرگزینی به انجام رسید. روش مطالعه کیفی است که با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. نمونه آماری زنان ساکن در شهر کرمانشاه و در سنین بین 40 ـ 17 بودند. انتخاب نمونه­ها براساس روش نمونه­گیری هدفمند از نوع قضاوتی بوده است. برای گردآوری داده­ها از ابزار «مصاحبه عمیق نیمه­ساختاریافته» استفاده شد. حاصل مصاحبه با 50 مشارکت­کننده (ازدواجهای هیجانی: 13 نفر، ازدواجهای تنظیم شده رضایتمند: 18 نفر و ازدواجهای تنظیم شده اجباری: 19 نفر) دسته­بندی شد. داده­های این پژوهش پنج مضمون اصلی 1. تجربه زنان از خشونتهای خانگی علیه آنان 2. واکنش زنان به خشونت علیه آنان 3. احساسات زن هنگام مناسک دینی 4. واکنش شوهران بعد از مناسک دینی و 5. تأثیرات بعد مناسکی دین به دست آمده است.}, keywords_fa = {مناسک دینی,خشونت خانگی,همسرگزینی,زنان,کرمانشاه}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205003.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_205003_cef5133c33523e074ceaab08c3b98fa2.pdf} }