@article { author = {گل محمدیان, محسن}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {11}, number = {34}, pages = {51-70}, year = {2016}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {moral and spiritual and cultural intelligence,familial function}, title_fa = {تأثیرات آموزش هوش اخلاقی، معنوی و فرهنگی بر عملکرد خانوادگی زنان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش اخلاقی، معنوی و فرهنگی بر ابعاد عملکرد خانوادگی در زنان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام زنان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره شاهد و ایثارگر اسلام‌آباد غرب در سال 1392 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 20 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ده نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. به گروه آزمایش بر اساس هوش اخلاقی، معنوی و فرهنگی با توجه به موضوعات، اهداف و پیشینه پژوهش طی ده جلسه آموزش داده شد. طول هر جلسه دو ساعت، تواتر جلسات به‌صورت هفته‌ای دو بار برای گروه آزمایش بود. ابزار پژوهش پرسشنامه عملکرد خانوادگی (FAD) بود. نتایج تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) نشان داد که آموزش هوشهای اخلاقی، معنوی و فرهنگی بر ابعاد عملکرد خانوادگی زنان (حل مسئله، نقشها، ارتباط، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی و کنترل رفتار) تأثیر معنی‌داری داشته است. در کل، یافته‌ها لزوم گنجاندن برنامه آموزش هوش اخلاقی، معنوی و فرهنگی را در برنامه‌های آموزش خانواده و زوجین یادآور می‌سازد.}, keywords_fa = {هوش اخلاقی,معنوی و فرهنگی,عملکرد خانوادگی}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201680.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201680_1c335774ca873fbe7aea66de1ae4bd6a.pdf} }