@article { author = {سجادی نائینی, حنیفه and کیامنش, علیرضا}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {30}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه ابعاد خودکارامدی و اضطراب و روند تغییرات هر یک در سه گروه سنی 11 ـ 9، 14 ـ 12 و 17 ـ 15 سالۀ دختران کار و عادی}, abstract_fa = {به منظور بررسی روند تغییرات و تفاوت ابعاد خودکارامدی (هیجانی، اجتماعی، تحصیلی و جسمانی) و اضطراب در سه گروه سنی مختلف دختران کار و عادی، پژوهشی توصیفی از نوع مقطعی صورت پذیرفته است. 111 کودک و نوجوان کار 17-9 ساله به صورت نمونه­گیری در دسترس و 124 دانش­آموز دختر از سه دوره تحصیلی مختلف به صورت تصادفی ساده انتخاب، و بررسی شدند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه­های خودکارامدی کودکان، خودکارامدی جسمانی و سیاهه اضطراب حالت ـ صفت بوده است. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس بین آزمودنی تحلیل شد. یافته­ها نشان داد که در هر سه گروه سنی، اضطراب حالت ـ صفت دختران کار به طور معناداری از دختران عادی بیشتر است درحالی که خودکارامدی و ابعاد آن در دختران عادی به طور معناداری از دختران کار بیشتر است. با افزایش سن در دختران عادی اضطراب حالت و اضطراب صفت افزایش می­یابد، درحالی که در مورد دختران کار با افزایش سن از دوره سنی 11-9 به دوره سنی 14-12 سال افزایش اضطراب حالت، و با افزایش سن تا دوره سنی 17-15 سال کاهش اضطراب حالت وجود دارد و با افزایش سن در دختران کار، اضطراب صفت افزایش می­یابد. هم­چنین با افزایش سن، میزان خودکارامدی تحصیلی (بجز در دختران کار 17- 15 ساله)، و خودکارامدی اجتماعی و هیجانی در هر دو گروه کاهش، و خودکارامدی جسمانی در دختران کار تا حدی افزایش، و در دختران عادی کاهش می­یابد. بنابراین، خودکارامدی در دوران اواسط کودکی و نوجوانی می­تواند به عنوان عامل تأثیرگذار مهمی در بروز و تداوم اضطراب نقش داشته باشد.}, keywords_fa = {کودکان کار و عادی,خودکارامدی و اضطراب,اواسط کودکی و نوجوانی}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201657.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201657_4ed79ae128238fdfc8ad00f5ed0fff7f.pdf} }