@article { author = {جمشیدی, محمدعلی and نوری پورلیاولی, رقیه and جان بزرگی, مسعود and جان بزرگی, مسعود and فردین, محمدعلی and فردین, محمدعلی}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {31}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی توانمندسازی کارکردی زوجین مبتنی بر رویکرد اسلامی بر رضایتمندی زناشویی زنان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی توانمندسازی کارکردی همسران به ‌صورت گروهی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بر رضایتمندی زناشویی زوجین است. این پژوهش از نوع طرح آزمایشی در قالب پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل است. برای اجرای این پژوهش با روش تصادفی چندمرحله‌ای، 100 نفر زنان طلاب حوزه علمیه شهر قم انتخاب شدند. ابزار پژوهش «مقیاس سنجش رضایتمندی زناشویی اسلامی جدیری» بود. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها در بخش توصیفی از میانگین، انحراف استاندارد و در بخش استنباطی از آزمونهای لامبدای ویلکز، شاپیرو ویلک و تحلیل کوواریانس استفاده ‌شده است. یافته­ها نشان داد که توانمندسازی کارکردی زوجین مبتنی بر رویکرد اسلامی موجب بهبود و ارتقای رضایتمندی زناشویی زنان می­شود. تفاوت نمره گروه آزمایش و کنترل معنی­دار بود (05/0p<). با توجه به نتایج، مداخله اسلامی روانشناختی در افزایش رضایتمندی زناشویی زنان تأثیر داشته است و از نتایج این پژوهش می‌توان در کاهش نقاط ضعف و قوت زندگی زناشویی زوجین بهره برد و برای پربارسازی روابط آنها، برنامه‌های درمانی ارائه کرد.}, keywords_fa = {رضایتمندی زنان,توانمندسازی زنان,رضایتمندی زناشویی,ازدواج سالم}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201660.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201660_28bb5c1ae268af67de582f9cd8bf982b.pdf} } @article { author = {عباس زاده, محمد and موسوی, سیده حکیمه and زردموی, شاپور}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {31}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فهم استفاده از چادر ملی با رویکرد پدیدار شناسی}, abstract_fa = {هدف این مطالعه فهم استفاده از چادر ملی و بررسی ابعاد دخیل در زمینه پذیرش یا عدم پذیرش این پدیده جدید است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی، و به روش پدیدارشناسی انجام شده است. زمان اجرای پژوهش، بهار و تابستان سال ۱۳۹2 بوده و نمونه­ها شامل بیست نفر خانم بودند که یا خودشان چادر ملی سر   می­کردند و یا به نوعی با این مسئله در ارتباط بوده، و با استفاده از روش نمونه­گیری مبتنی بر هدف، انتخاب شده­اند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از شیوه مصاحبه گروهی و تجزیه و تحلیل داده­های آن انجام شد. تفسیر یافته­ها حکایت می­کند تمایز اجتماعی، فشار هنجاری، بازنمایی بدن، تعارض هویت قومی، مردسالاری، عدم انتشار اجتماعی، آسانی و سودمندی ادراکی و کلیشه چادر، عمده مفاهیمی است که می­توان با آنها میزان استفاده از چادر ملی را تحلیل کرد.}, keywords_fa = {طرح چادر ملی,ارزشهای شخصی در حجاب,ویژگیهای بازاری چادر ملی,ساختارهای فراشخصی حجاب}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201661.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201661_4a91538cc5483e339abc2bb324b6e71a.pdf} } @article { author = {بدری منش, اعظم and صادقی فسایی, سهیلا}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {31}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه تفسیری نقش خانه‌داری}, abstract_fa = {این مقاله که برگرفته از پژوهش است به چگونگی تقسیم ‌کار در خانواده و تبیین نگرش خود زنان به عنوان ایفاکنندگان نقش خانه‌داری می‌پردازد. در این پژوهش از روش کیفی (مصاحبه عمیق) استفاده شده و حجم نمونه شامل 40 زن (20 نفر شاغل و20 نفر خانه‌دار) است که به صورت هدفمند از شهر تهران انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که با وجود تغییرات بسیاری که در وضعیت زنان (اشتغال و تحصیلات) رخ داده است،   هم­چنان مسئولیت مهمترین کارهای خانه بر دوش زنان قرار دارد. با اینکه بیشتر زنان انتقادهای شدید به کار خانگی مبنی بر پایان‌ناپذیری، انزوا و تکراری بودن آن دارند، تحلیل گرایشهای  فمینیستی درباره بردگی و تحت ستم بودن زنان در خانه‌داری و استثمار از سوی مردان را قبول ندارند و حاضر به انکار و رد مسئولیت خویش نیستند. آنها بیشتر در نهایت خواهان تغییراتی به­منظور بهبود وضعیت خویش هستند که شامل استقرار منبع مالی مستقل و همکاری و قدردانی سایر اعضای خانواده بویژه مردان از آنهاست}, keywords_fa = {زنان و خانه‌داری,نگرش زن به خانه داری,فمینیسم در ایران,مردسالاری و خانواده در ایران}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201662.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201662_a64c1be9c65ee7b1fe26f1e6cab11a8b.pdf} } @article { author = {اسمعیلی, معصومه}, title = {Investigating the Self-Managing Factors of Couples Conflicts in the Foundations of the Four Human Relations (Relation to God, Self, Being and Others) from Javadi Amoli's Viewpoint}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {31}, pages = {89-105}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to study the educational content of self-healing factors in conflict resolution of couples with respect to the foundations of human quadratic relationships with self, God, being, and others from Javadi Amoli's perspective. Methodology: The population of this study was Amoli Javad books related to the discussion of the four relations and the sample, topics extracted from their books. The method of the research is content analysis according to the coding theory of the base theory. In this method, the information obtained from Amoli's Javad texts was directly analyzed and without imposing predetermined classes, the codes were extracted inductively from the raw data. To analyze the data obtained from the interviews, the underlying theory was coded in three stages: open, axial, and selective. Findings: The findings of this research in the context of the fourfold relationships of man with himself, God, being, and others can provide a coherent set of concepts in the context of beliefs about the training of self-healing factors in conflict resolution. Discussion and Conclusion: Because the ontological beliefs and the way people view human nature, the origin of the universe, the nature of being, and the rights and status of others play an important role in how individuals self-heal in interpersonal and interpersonal conflicts. Intellectuals in quadruple communication increase individuals' ability to solve problems.}, keywords = {Self-healing factors,Couples conflicts,Foundations of the human quadruple,Javadi Amoli}, title_fa = {بررسی عوامل خوددرمانبخش تعارضات زوجین در مبانی روابط چهارگانه انسانی (ارتباط با خدا، خود، هستی و دیگران) از نگاه جوادی آملی}, abstract_fa = {در این پژوهش تلاش شد تا عوامل خوددرمانبخش تعارضات زناشویی با تأکید  بر آرای جوادی آملی مورد بحث و تحلیل قرار گیرد. جامعه آماری در این پژوهش تمام کتابهای جوادی آملی (54 کتاب) است که از سال 1376 تا سال 1393 به چاپ رسیده است. محور تمامی آثار جوادی آملی با توجه به شناخت انسان (انسانشناسی) است. در این پژوهش در واقع جامعه پژوهش همان نمونه پژوهش است. واژه­های کلیدی که جستجوها بر اساس آنها صورت گرفته، عبارت است از: خوددرمانبخش، عملکرد سالم، اختلاف، تعارض، سلامت، زوج و ازدواج. به این ترتیب با توجه به برداشت محقق، عوامل خوددرمانبخش از متون انسانشناسی جوادی آملی استخراج گردید. آن­گاه ویژگیهای استخراج شده در چهار مقوله تقسیم­بندی شد و پس از این مرحله ، مضامین استخراج شده به تأیید سه نفر از متخصصان رسید؛ بدین ترتیب نیت مؤلف (جوادی آملی) از طریق روش تحلیل محتوا تأیید و نهایی، و افقهای مؤلف مشخص شد؛ ضمن اینکه عوامل خوددرمانبخش و افق مؤلف ، پس از استخراج و مورد تأیید قرار گرفتن توسط سه نفر از متخصصان، مورد تأیید جوادی آملی نیز قرار گرفت. به طور کلی می­توان گفت باور و اعتقادات دینی باعث تقویت نیروی درون شخصی و بین شخصی زوجین می­شود و آنان به این ترتیب می­توانند بر مشکلات و تعارضات خود فائق آیند. اگر زوجین بتوانند با کمک عوامل خوددرمانبخش بحث شده، مشکل یا تعارضی را که برایشان پیش می­آید، حل کنند و با دیدگاهی مثبت به موقعیت بنگرند، موجبات بقا و استحکام خانواده را فراهم می­آورند. ازدواج سالم به معنای حضور عوامل مهم درون شخصی، بین شخصی و اعتقادات دینی است که در این پژوهش به بررسی آنها پرداخته شد.}, keywords_fa = {عوامل خود درمانبخش,تعارضات زوجین,مبانی روابط چهارگانه انسانی,آرای جوادی آملی}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201663.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201663_b64f7d2d33fe3bbdf95ecd419ebe1bea.pdf} } @article { author = {خزایی, سعید and کتابی, سعید and محمدی, محمدجواد}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {31}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر آموزش گونه‌ ـ مدار زبان انگلیسی از طریق رسانه‌ ارتباطات سیّار بر گفتمان بین‌المللی زنان ایرانی}, abstract_fa = {این پژوهش، گونۀ گفتمان‌ زنان مسلمان را در رسانه‌های قدیمی و جدید مورد بررسی قرار می‌دهد تا با مقایسه ویژگیهای گونه بتوان شیو‌ه‌های آموزشی جدیدی را با بهره‌گیری از رسانه‌های نوین برای یاد‌دهی زبان انگلیسی به‌عنوان زبان بین‌المللی به زنان مسلمان به‌کار برد. از این‌رو به­منظور پاسخ به این پرسش، که آیا شیوه یاد‌دهی گونه ـ مدار یا عادی می‌تواند بر گفتگوی زنان مسلمان تأثیر داشته باشد، 198 نفر از زنانی که در رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه‌های شهر اصفهان تحصیل می‌کردند به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده انتخاب شدند. از این میان، 182 نفر با سطح مهارت زبانی متوصط ضعیف به­منظور بررسی کارامدی شیوۀ آموزش گونه ـ مدار به شکل تصادفی به دو گروه 91 نفری تقسیم شدند. گروه اول به شیوه‌ عادی و گروه دوم به شیوۀ آموزش گونه ـ مدار، محتوای انگلیسی را در 18 جلسه مجازی روی تلفن ‌همراهشان دریافت می‌کردند. تحلیل داده‌های گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی اسپیر‌من و مربع کای پیر‌سون از تأثیر شیوۀ آموزش گونه ـ مدار بر رسایی و شیوایی گفتمان بین‌المللی زنان حکایت می‌کرد. تحلیل داده‌های گردآوری شده از همسویی پاسخ نگرش زنان به شیوه آموزش گونه ـ مدار و عملکرد آنها خبر می‌داد. این نتایج نظریۀ آموزش گونه ـ مدار سویلز (1990) را تأیید می‌کرد؛ چرا که تمرکز بر گونه سبب شد تا گفتگوی فراگیران با بهره‌مندی از جزئیات بیشتر درک و انتقال پیام را برای آنها آسان‌تر سازد.}, keywords_fa = {آموزش گونه ـ مدار,جامعه گفتمانی,رسانه و آموزش زبان,زنان مسلمان و زبان انگلیسی}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201664.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201664_867f7c00ccea4f1d706f225148672468.pdf} } @article { author = {گونجی, ثریا and خوش کنش, ابوالقاسم and پورابراهیم, تقی}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {31}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه سازگاری زناشویی و باورهای غیرمنطقی در زنان جراحی زیبایی شده و زنان جراحی زیبایی نشده}, abstract_fa = {این پژوهش به­منظور تعیین مقایسه سازگاری زناشویی و باورهای غیرمنطقی در زنان جراحی زیبایی ­شده و زنان جراحی ­زیبایی ­نشده انجام شد. پژوهش، مطالعه­ای علی ـ مقایسه­ای است. جامعه آماری پژوهش تمام زنان در شهر تهران بود. روش پژوهش نمونه­گیری هدفمند و در دسترس بود.  تعداد افراد نمونه شامل200 نفر، 100 نفر زنان جراحی زیبایی شده و 100 نفر زنان جراحی زیبایی نشده است. ابزار سنجش در این تحقیق شامل مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) و آزمون باورهای غیرمنطقی جونز (1968) بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه استفاده شد. نتایج نشان داد میزان باورهای غیر منطقی زنان جراحی زیبایی شده از زنان جراحی زیبایی نشده بیشتر است (p< 0.05). هم­چنین تفاوت معناداری بین سازگاری زناشویی در زنان جراحی زیبایی نشده و زنان جراحی زیبایی شده وجود دارد (p<0.05). یافته­ها بر وجود باورهای غیرمنطقی بیشتر و سازگاری زناشویی کمتر در زنان جراحی زیبایی شده تأکید دارد. از این رو این نتایج می­تواند در مشاوره­های پیش از جراحی زیبایی و زوجی مورد توجه قرار گیرد. }, keywords_fa = {سازگاری زناشویی,باورهای غیر منطقی در ازدواج,جراحی زیبایی زنان,تأثیر جراحی زیبایی بر زندگی}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201665.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201665_fffbae9a2ae24ae63506772ada1e561f.pdf} }