@article { author = {خاکپور, ایمان and نظری, علی محمد and زهراکار, کیانوش}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {30}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش ابعاد ساختار قدرت خانواده در سازگاری زناشویی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف نقش ابعاد ساختار قدرت خانواده (قلمروی قدرت زن و شوهر، ساخت قدرت و شیوه اعمال قدرت زن و شوهر) در سازگاری زناشویی صورت گرفت. طرح تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش را معلمان زن مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر کرج تشکیل می­دهد. روش نمونه­گیری به صورت در دسترس است و تعداد نمونه با توجه به تعداد عوامل متغیر پیش­بین و اینکه رگرسیون به تعداد نمونه بیشتری نیاز دارد،  220 نفر است که پس از حذف داده­های پرت، 212 داده مورد تحلیل قرار گرفت. برای   جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های سازگاری زناشویی و ساختار قدرت خانواده استفاده شد.. برای تحلیل داده­ها، میانگین و انحراف استاندارد در سطح آمار توصیفی و در سطح استنباطی از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته­های تحقیق نشان داد که بین سازگاری زناشویی و ابعاد ساختار قدرت در خانواده رابطه معنی دار وجود دارد 01/0P< و هر سه بعد ساختار قدرت می­تواند سازگاری زناشویی را پیش­بینی کند. الگوی ساختار قدرت در خانواده در سازگاری زناشویی نقش مهمی دارد. ساختار قدرت خانواده در ایران در حال تغییر است. با توجه به تغییری که در ساختار خانواده­های کشور در حال وقوع است، توجه به مقوله قدرت در خانواده در جلسات مشاوره اهمیت می­یابد.}, keywords_fa = {سازگاری زناشویی,سلامت خانواده,ابعاد ساختار قدرت در خانواده}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201654.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201654_9d4b1f7a3959d49f4a58d7b32215c368.pdf} } @article { author = {حسینی, فریده سادات and محمدی, مریم and جوکار, مهناز}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {30}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی صمیمیت زناشویی در دوران میانسالی، نقش ویژگیهای شخصیتی زوجین}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، پیش­بینی صمیمیت زناشویی در دوران میانسالی براساس ویژگیهای شخصیتی بود؛ بدین منظور 153 زوج از بین معلمان و افراد عادی که به روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند، پرسشنامه صمیمیت زناشویی MIQ و نسخه کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (FFM) را تکمیل نمودند. داده­ها با استفاده از روش آماری رگرسیون تحلیل شد. براساس نتایج تحلیل رگرسیون، با وظیفه‌شناسی و توافق‌پذیری مرد و وظیفه‌شناسی، توافق‌پذیری و برونگرایی زن، می‌توان ابعاد صمیمیت زناشویی مردان در دوران میانسالی را پیش­بینی کرد. برای تبیین ابعاد صمیمیت زناشویی زنان میانسال لازم است به توافق‌پذیری، گشودگی نسبت به تجربه و روان‌نژندی زن و وظیفه‌شناسی مرد، توجه نمود. هم­چنین نقش شباهت شخصیتی زوجین در ابعاد صمیمیت زناشویی زنان و مردان میانسال معنادار بود. بر اساس نتایج این پژوهش نیمرخ شخصیتی هر یک از زوجین در تجربه صمیمیت زناشویی در میانسالی تأثیرگذار است. هم­چنین نقش شباهتها و تفاوتهای شخصیتی در صمیمیت زناشویی زوجین مورد بحث و تبیین قرار گرفته است}, keywords_fa = {صمیمیت زناشویی,دوران میانسالی,ویژگیهای شخصیتی زوجهای میانسال}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201655.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201655_84031b32e96daf1dbf94d21941270afc.pdf} } @article { author = {زکی, محمد علی}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {30}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی سرمایه اجتماعی زنان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (مورد دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور اصفهان)}, abstract_fa = {با توجه به نقش و کارکرد زنان در عرصه­های گوناگون نظام اجتماعی، هدف این تحقیق، بررسی سرمایه اجتماعی زنان، عوامل آن و هم چنین بررسی عوامل اجتماعی مؤثر  بر آن خواهد بود. روش این پژوهش، پیمایشی و ابزار جمع­آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن (2000 و 2012) است که این ابزار دو جنبه اصلی ساختاری و شناختی و هم­چنین هشت عامل فرعی سرمایه اجتماعی را مورد سنجش قرار داده است. جامعه آماری تمام  دانشجویان دختر یکی از واحدهای دانشگاه پیام نور استان اصفهان و نمونه آماری شامل 200 دانشجو در نظر گرفته شد. یافته­های تحقیق نشان می­دهد که سرمایه اجتماعی زنان در حد کمتر از متوسط ارزیابی شده است. اگرچه بیشترین عوامل سرمایه اجتماعی زنان نمره بیش از متوسط دارد (به­ترتیب سه عامل روابط اجتماعی با بستگان و دوستان، فعال بودن در متن و محتوای اجتماعی و مدارای فرهنگی) بقیه پنج عامل سرمایه اجتماعی (احساس اعتماد و امنیت، ارزشمندی زندگی، زمینه­های کاری، روابط همسایگی و مشارکت در اجتماع محلی) در بردارنده نمره­های میانگین کمتر از سه گزارش شده است. نتایج آزمون فرضیات تحقیق بیانگر این است که تفاوت معناداری در سرمایه اجتماعی زنان بر حسب پنج متغیر اجتماعی و آموزشی وضع تأهل، نوع رشته تحصیلی ، سال تحصیلی آموزشی، گروه­های سنی و هم چنین شهر محل اقامت و سکونت وجود ندارد و در سرمایه اجتماعی زنان نوعی همگونی (تجانس) اجتماعی مشاهده شده است.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی زنان,دانشجویان دانشگاه پیام نور,عوامل سرمایه اجتماعی}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201656.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201656_bcccc057949b5e3503378d641206b13e.pdf} } @article { author = {سجادی نائینی, حنیفه and کیامنش, علیرضا}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {30}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مقایسه ابعاد خودکارامدی و اضطراب و روند تغییرات هر یک در سه گروه سنی 11 ـ 9، 14 ـ 12 و 17 ـ 15 سالۀ دختران کار و عادی}, abstract_fa = {به منظور بررسی روند تغییرات و تفاوت ابعاد خودکارامدی (هیجانی، اجتماعی، تحصیلی و جسمانی) و اضطراب در سه گروه سنی مختلف دختران کار و عادی، پژوهشی توصیفی از نوع مقطعی صورت پذیرفته است. 111 کودک و نوجوان کار 17-9 ساله به صورت نمونه­گیری در دسترس و 124 دانش­آموز دختر از سه دوره تحصیلی مختلف به صورت تصادفی ساده انتخاب، و بررسی شدند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه­های خودکارامدی کودکان، خودکارامدی جسمانی و سیاهه اضطراب حالت ـ صفت بوده است. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس بین آزمودنی تحلیل شد. یافته­ها نشان داد که در هر سه گروه سنی، اضطراب حالت ـ صفت دختران کار به طور معناداری از دختران عادی بیشتر است درحالی که خودکارامدی و ابعاد آن در دختران عادی به طور معناداری از دختران کار بیشتر است. با افزایش سن در دختران عادی اضطراب حالت و اضطراب صفت افزایش می­یابد، درحالی که در مورد دختران کار با افزایش سن از دوره سنی 11-9 به دوره سنی 14-12 سال افزایش اضطراب حالت، و با افزایش سن تا دوره سنی 17-15 سال کاهش اضطراب حالت وجود دارد و با افزایش سن در دختران کار، اضطراب صفت افزایش می­یابد. هم­چنین با افزایش سن، میزان خودکارامدی تحصیلی (بجز در دختران کار 17- 15 ساله)، و خودکارامدی اجتماعی و هیجانی در هر دو گروه کاهش، و خودکارامدی جسمانی در دختران کار تا حدی افزایش، و در دختران عادی کاهش می­یابد. بنابراین، خودکارامدی در دوران اواسط کودکی و نوجوانی می­تواند به عنوان عامل تأثیرگذار مهمی در بروز و تداوم اضطراب نقش داشته باشد.}, keywords_fa = {کودکان کار و عادی,خودکارامدی و اضطراب,اواسط کودکی و نوجوانی}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201657.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201657_4ed79ae128238fdfc8ad00f5ed0fff7f.pdf} } @article { author = {شریفی, فاطمه and پورعبدالله, کبری}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {30}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {شرط امانت سرپرست کودک در فقه امامیه}, abstract_fa = {در این پژوهش با تتبع و استناد به منابع متعدد فقهی ثابت شده است وجود یا عدم اشتراط امانت به تنهایی نمی­تواند ضابطه صلاحیت سرپرست کودک قرار بگیرد؛ بلکه در صورتی که عدم امانت سرپرست کودک به ضرر کودک و دفع مصلحت وی منجر گردد، باعث سلب صلاحیت از سرپرست کودک می­شود بویژه اگر سرپرستان کودک، پدر و مادر واقعی وی باشند؛ زیرا حضور کودک نزد والدین خود تا وقتی که به فسق متجاهر نباشند، شرط اساسی سلامت و تربیت صحیح کودک است؛ زیرا والدین به دلیل شفقت ذاتی که نسبت به کودک خویش دارند بیش از هر شخص دیگری به کار مربوط به تربیت کودک اهتمام خواهند ورزید.}, keywords_fa = {سرپرست کودک,شرایط سرپرست کودک,حضانت و امانت در سرپرستی,فقه امامیه و حقوق کودک}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201658.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201658_7b3ca4fff2e66de0372605b4b30b40f7.pdf} } @article { author = {امیری, عبدالحسن and اسفندیاری, حجت and غلامی, مهنا}, title = {}, journal = {The Women and Families Cultural-Educational}, volume = {10}, number = {30}, pages = {-}, year = {2015}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2645-4955}, eissn = {2645-5269}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و سازگاری اجتماعی همسران جانبازان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی اثر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و سازگاری اجتماعی همسران جانباز استان کرمانشاه است. روش پژوهش نیمه تجربی است که بر اساس آن، طرح پیش­آزمون و پس­آزمون  تک­گروهی انتخاب شد. به­منظور بررسی فرضیه­ها، 120 نفر از همسران جانبازان با توجه به درصد جانبازی به سه گروه تقسیم شدند: گروه 49- 25 درصد، 69-50 درصد و 70 درصد و بالاتر که به صورت تصادفی طبقه­ای از بین همسران جانبازان شهرستانهای استان کرمانشاه انتخاب شدند. تمامی آزمودنیها قبل از وارد کردن متغیر مستقل (آموزش مهارتهای زندگی) ابتدا از طریق پیش­آزمون با مقیاسهای آزمون GHQ28 و سازگاری اجتماعی بل مورد سنجش واقع شدند؛ سپس بعد از پایان جلسات آموزش مهارتهای زندگی با همان ابزار در پس­آزمون مورد ارزیابی دوباره قرار گرفتند. نتایج میانگین نمره­های آزمودنیها در پیش­آزمون و پس­آزمون از طریق آزمون t  وابسته مقایسه شد. نتایج نشان داد که همسران جانبازانی که در کارگاه­های آموزش مهارتهای زندگی شرکت کرده­اند از لحاظ آماری در متغیرهای سلامت روانی و سازگاری اجتماعی تفاوت معناداری را نشان داده­اند. آموزش مهارتهای زندگی به عنوان عاملی مهم در رشد و ارتقای  عوامل سازگاری اجتماعی و بهداشت و سلامت روانی مطرح است. با آموزش  مهارتهای زندگی می‌توان به رشد مهارتهای روانی، اجتماعی همسران جانبازان کمک کرد.}, keywords_fa = {آموزش مهارتهای زندگی,همسران جانبازان,سلامت روانی,سازگاری اجتماعی همسران جانبازان}, url = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201659.html}, eprint = {https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201659_6344d0f83be6a64a016d4625a50043b2.pdf} }